וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי פריז החליטו להעיף את הקורקינטים להשכרה. בקרוב גם בת"א?

עודכן לאחרונה: 3.4.2023 / 13:34

90% ממשתתפי משאל תושבים בעיר תמכו באיסור על שימוש בכלים להשכרה. בת"א נפצעים אלפים בתאונות בכל שנה, אבל עשרות אלפים מגיעים בזכותם ליעדם בכל יום מהר בהרבה מאשר באוטובוס או ברכב פרטי

קורקינט חשמלי של Lime בפריז. Lime,
קורקינט להשכרה בפריז. להם לפחות יש מטרו כאלטרנטיבה/Lime

פריז תהיה העיר הגדולה הראשונה באירופה שאוסרת על שימוש בקורקינטים חשמליים. במשאל בקרב תושבי העיר שיזמה ראש העיר אן הידלגו הצביעו כמעט 90% בעד הפסקת השימוש בכלים החשמליים.
למרות הרוב הברור, מספר המשתתפים במשאל היה קטן: רק 103 אלף מצביעים מתוך 1.38 תושבים הרשומים בפנקס הבחירות בעיר. 91.3 אלף איש הצביעו נגד המשך השימוש בקורקינטים.

המשאל נקבע בעקבות תלונות תושבים על רכיבה מסוכנת של רוכבי הקורקינטים, כולל ב-25 קמ"ש על מדרכות, כאשר בפריז ניתנה אפשרת חוקית גם לנערים בני 12 לשכור את הכלים. היו גם תלונות רבות על קורקינטים זרוקים על מדרכות ובגנים ברחבי עיר, תופעה שלא נפסקה גם אחרי שהעירייה הטילה על כך קנס בשווי 35 יורו.

ב-2021 נהרגה תיירת איטלקית (31) לאחר שנפגעה בידי שני רוכבי קורקינט, ספגה מכה בראשה וסבלה מדום לב.

צייד קורקינטים חשמליים בפריז מוציא קורקינט מהנהר. 26 באוקטובר 2019.. רויטרס
צייד קורקינטים חשמליים בפריז מוציא קורקינט מהנהר. 26 באוקטובר 2019./רויטרס

משכירות הקורקינטים בפריז, Lime, Dott ו-Tier שפועלות גם בישראל, עודדו את הלקוחות שלהן להצביע במשאל ואף הציעו נסיעות חינם אתמול, אבל נראה שהלקוחות לא התייצבו בקלפיות. זאת בין השאר משום שהכלים הפכו פופולריים בקרב תיירים, מה שהוסיף להתנגדות של תושבי העיר לשימוש בהם.

הקורקינטים החשמליים נכנסו לישראל בעשור האחרון, כאשר משרד התחבורה משלים באיחור חקיקה שמסדירה את השימוש בהם. בתל אביב שבה מפעילות חברות הקורקינטים כ-10,000 כלים להשכרה, נפצעים אלפי רוכבים והולכי רגל בשנה בתאונות, מאות מביניהם מאושפזים. הנסיעות בכלים מושכרים מהוות כשליש מהנסיעות בכלים החשמליים, ודווקא הכלים המושכרים מוגבלים במהירות במקומות מסוימים בעיר, מגבלה שאין יכולת להטיל על הכלים הפרטיים.

עיריית ת"א מעודדת את השימוש בכלים כתחליף לרכב פרטי, כאשר בניגוד לפריז, בארץ עוד אין רכבת תחתית בפריסה נרחבת, והפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה במרכז, שיפעל כמטרו בחלקו שעובר בעיר, נדחית שוב ושוב. הכלים המושכרים מבצעים עשרות אלפי נסיעות ביום, ומביאים את הרוכבים ליעדם מהר בהרבה מקווי האוטובוס.

לעומת זאת כמו בפריז, רבים מבין משתמשי הכלים החשמליים אינם מתגוררים בעיר, אלא מבקרים מערים אחרות שמגיעים אליה לצרכי עבודה, לימודים, ובילויים, חלקם תיירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מאות רוכבי קורקינטים חשמליים מאושפזים בתל אביב בכל שנה. בסרטון: רוכבת נהרגה מפגיעת משאית

בווידאו: רוכבת קורקינט חשמלי נהרגה מפגיעת משאית בתל אביב/צילום: יוסי בר לב/ אנשי הדממה

ההחלטה של הפריזאים כבר הופכת את שאלת הפעלת לאחת מנקודות המחלוקת בבחירות הקרובות לעירייה. ציפי ברנד, המתמודדת לראשות העיר, אמרה בתגובה כי "בניגוד לראשת העיר פריז, בדמוקרטיה של חולדאי אין מקום למשאל עם וגם לא מרחב בטוח להולכי הרגל על המדרכות. עם רבע מתושבי פריז, אנחנו מוצפים בכמעט 10 אלפים קורקינטים בעיר, מול 15 אלף שם. הגיע הזמן לעשות בזה סדר. פריז הצביעה - לא לקורקינטים. עכשיו תורה של ת"א-יפו לתת לתושביה להחזיר לעצמם את הבטיחות למדרכות".

בירושלים למשל מסרב ראש העיר משה ליאון להתיר לחברות השכרת הקורקינטים לפעול, בנימוק שאין בעיר עדיין מספיק שבילי אופניים.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה בתגובה כי "אני מאמינה בהתניידות ובגמישות התנועה כשירות חליפי לבעלות על כלי רכב. זה יותר שוויוני, יעיל וסביבתי. הכלים הזעירים מהווים חולץ פקקים בשעות הגודש הבעיה העיקרית היא הכלים הפרטיים המתוגברים למהירויות גבוהות שאין לנו שליטה עליהם ולא הכלים השיתופיים שיש לנו פיקוח הדוק עליהם; הכלים השיתופיים מוגבלים במהירות, מאיטים במקומות מוגדרים ועוצרים בשליטה מרחוק תנועה אסורה. וכן, הגבלנו את אפשרות החניה של הקורקינטים למניעת הכאוס ברחובות".

לדברי להבי, "גם בפריז של אחרי המשאל ימשיכו לרכב על קורקינטים אבל רק על הפרטיים, שהם כאמור לא בפיקוח ויוצרים אי שווין מעמדי בין אלו שיכולים להרשות לעצמם לרכוש קורקינט אישי לבין אלו שלא. במענה לתחושת חוסר הבטחון המוצדקת של הציבור צריך הדרכה והסברה כבר בבתי הספר לצד אכיפה מוגברת במרחב הציבורי שתעשה גם אלקטרונית על בסיס לוחית רישוי. אני קוראת לממשלה לקדם את התקנות הדרושות על מנת שנוכח להחזיר את הסדר לרחובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully