וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בחשמלית הזעירה ב-50 אלף שקל שאנחנו מפסידים בארץ

יתיר דוידוביץ

עודכן לאחרונה: 7.4.2023 / 17:13

מכוניות מיקרו חשמליות הן טרנד מתגבר באירופה, פתרון לבעיות החנייה וההתחממות הגלובלית. סיטרואן AMI ואופל רוקס-e התאומה, הן ניסיון נדיר של יצרן גדול להיכנס לשוק הזה. מה הן שוות, ומה הסיכוי שיגיעו לארץ

אופל רוקס e. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
קצרה מסמארט ב-30 ס"מ, ועדיין יכולה לשחזר את גימיק החנייה לרוחב/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

מחיר משוער: 50 אלף שקל
אהבנו: אופי, מרווח, זריזות, קלות חנייה, מחיר
לא אהבנו: אין מזגן, לא כאן
ציון: 8/10

ליד המטה של חברת אופל ברוסלסהיים שבגרמניה יש בית ספר תיכון. כשהפעמון מצלצל יוצאים הבוגרים שבהם ונכנסים למכוניות. רוסלסהיים היא עיר צווארון כחול, שבו המפעל שצמוד למטה אופל, הוא מעסיק משמעותי. התלמידים ברי המזל יסעו הבית בעיקר במכוניות אופל שונות. חלקם באופל אדם או קורסה ישנות, רבים באופל קורסה או מוקה חדשות וחלקם אפילו בגרסאות החשמליות שלהם. בעוד הם נוסעים התלמידים הצעירים יותר מביטים בהם בקנאה.

ואז הם מבחינים באופל Rocks-e חדשה שעומדת בסביבה. בתוך שניות התלמידים והתלמידות מקיפים את החשמלית הזעירה. רובם מצחקקים, חלקם מבקשים סיבוב וכולם שואלים כמה היא עולה. ביחס לעובדה שיש לפחות רוקס אחרת שמסתובבת בעיר ועוד רבות בתוך המפעל, התגובה של התלמידים מפתיעה.

אבל יש להם סיבה טובה להתלהב. בגרמניה קובעות תקנות התעבורה, אם הם הגיעו לגיל 15, התלמידים יוכלו להשאיר את האופניים בבית ולהגיע לבית הספר ברכב החשמלי הקטנטן. לקרוא לו מכונית זה כבר מעט מוגזם.

אופל רוקס e. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
רק 2 מושבים, מנוע של מכונית שלט וסוללה בגודל בוסטר לרכב. אבל כמה אופי/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

אופנוע עם 4 גלגלים

בתקינה האירופית, וגם בישראלית שהעתיקה ממנה, יש קטגוריה שנקראת "אופנוע בעל 4 גלגלים", או קוואדרוסייקל. מה צריך להיות בשביל לזכות בהגדרה? משקל של פחות מ-425 ק"ג (לא כולל הסוללה), מנוע בהספק של עד 8.2, ומהירות מירבית שמוגבלת ל-45 קמ"ש. בגרמניה ילדים מגיל 15 יכולים לנהוג ברכבים האלו עם רישיון נהיגה מיוחד. בצרפת מגיל 14.

הרוקס היא גרסת אופל לסיטרואן AMI, שנכנסת בדיוק להגדרות. המכונית מציעה מנוע חשמלי חביב שמציע בול את ההספק המקסימלי. והיא קטנה מאוד, סמארט נראית כמו היפופוטם לידה. האופל/סיטרואן, שהושקה בשנת 2020 וקיבלה את שמה של סיטרואן קטנה משנות ה-60, קצרה מהסמארט הנוכחית כמעט ב-30 ס"מ, צרה ב-27 ס"מ ונמוכה רק ב-3 ס"מ. ההבדלים באורך דומים לפער שבין מכונית מיני לסופר-מיני. למכונית הצרפתית-גרמנית אורך של 2.41 מטר, רוחב של 1.39 מטר וגובה של 1.52 מטר, הנתון היחיד שדומה לזה של מכונית רגילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אופל רוקס e. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
יש אפילו לוח מחוונים דיגיטלי זעיר לנהג, ועוד אחד גדול יותר כמולטימדיה - הסלולרי האישי שלכם/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

המפגש עם האופנוע מרובע הגלגלים מפתיע הרבה יותר ממה שכל תמונה תספר. האופל קטנה בהרבה מכל מה שתוכלו לדמיין. ממש קופסת בנטו על גלגלים. היא מרובעת, מלאה בסטייל ואם לא תשימו לב לפרטים תוכלו בקלות להתבלבל בין החזית לזנב.

למרות המימדים הפיציים מבפנים היא דווקא די מרווחת לשניים, שיושבים זה לצד זה. יש מקום לנהגים גבוהים עם מרווח מעולה לרגליים ולראש. המושב עצמו הוא שדרוג מתון לכיסאות 'כתר', ורק זה של הנוהגים ברכב מתכוונן למרחק. תא מטען? יש שניים. אחד קטנטן מאחורי המושבים ועוד אחד למזוודה קטנה לפני הנוסע, זהו. לשניהם ביחד נפח של 260 ליטר בלבד.

הממשק אל מול פני הנהג לא מאוד מתוחכם. יש לוח מחוונים פשוט להחריד שכולל טווח נסיעה, מד מהירות ומצב סוללה שנמדד ב-10 קווים. כפתורי תפעול? אורות יש תמיד אז לא צריך כפתור, על מוט האיתות יש תפעול למגבים וישנם עוד 3 כפתורים: אוורור, מפשיר אדים ואורות אזהרה. מתגי ההילוכים ממוקמים בין הנהג לדלת.

רשימת האבזור יותר קצרה מזמן הכהונה של ממשלות בישראל. כניסה והנעה ללא מפתח? יש שני מפתחות - אחד לדלתות השני להנעה. מערכת מולטימדיה? יש מחזיק לנייד וגם הוא מגיע בתוספת תשלום. מוזיקה? יש מקום (גאוני) לרמקול 'בלוטות' מאחורי לוח המחוונים. מראות צד חשמליות? בקושי יש מראות. החלונות חשמליים? לא, הם נפתחים כמו במכוניות משנות ה50. מזגן? לא. אפילו חימום יש רק לחלונות. כמעט קפאו לנו האצבעות במבחן. אז מה יש? יש יציאת USB אחת וגג פנורמי. ברצינות.

אופל רוקס e. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
דווקא די מרווחת. המינימליזם שולט/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

זה לא באג

האוטו הזה לא נועד לכם כי זה לא אוטו. הרוקס e/אמי נועדה להחליף את קטנוע ה-50 סמ"ק שהילדים שלכם יכולים לקנות בגיל צעיר. כמה סנטימטרים של אזור ריסוק הם אמצעי הבטיחות הכי משמעותי במכונית הזאת - וזה, יחד עם עוד 2 גלגלים, זה עדיין יותר טוב מאופנוע.

שניה לפני שיוצאים לנהיגה: דלת הנוסע נפתחת לכיוון הנכון, דלת הנהג נפתחת לכיוון ההפוך. אנשי המקצוע קוראים לזה דלת התאבדות אבל עם מהירות מרבית של 45 קמ"ש גם בני תשחורת אובדניים יהיו בסדר.

וברגע שיוצאים לדרך מתחיל הכיף. המכונית הקטנטנה מרגישה זריזה מאוד ביציאה מהרמזור. זאת לא טעות, היא תוכננה במטרה לא לעכב את התנועה. עד 30 קמ"ש היא נמרצת ומיידית והיא אפילו נתנה פייט קצר לג'ימני ידני. אך אחרי 30 קמ"ש הכוח אוזל במהירות.

יש לזה יתרונות רציניים. מתי בפעם האחרונה מעכתם את דוושת התאוצה כשעברתם מצלמת מהירות? מתי ראיתם 46 קמ"ש על מד המהירות והרגשתם שדפקתם את המערכת? זה לא באג, זה פיצ'ר.

המכונית הקטנה מרגישה בטוחה גם כאשר הילדים נוסעים בה מהר (יחסית). הסוללה הקטנה בנפח של 5.5 קילו-וואט מספיק כבדה כדי להציע מרכז כובד נמוך ששומר אותה מלרכון בסיבובים. ההגה הארוך מציע יכולת תמרון מופלאה שמבטיחה שהילד יצליח להשתחל לכל מקום חניה. יותר חשוב, הוא יתקשה מאוד לשרוט מכוניות אחרות וגם אם כן, רוב הנזק יהיה לרכב שלו.

אופל רוקס e. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
לסחוט את הדוושה ולהגיע ל-46 קמ"ש. בעיר באמת צריך יותר?/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

הטוסטוס המושלם?

מדובר במכונית חשמלית ולכן חייבים לדבר על הטווח, באופן רשמי מדובר על 75 ק"מ. את הרכב קיבלו בלי סוללה מלאה ועם 68 ק"מ. בפועל המכונית גמעה כ-80% מהטווח אותו היא הבטיחה. האמת, בשביל יום המבחן הקפוא, כזה שישלח גם פינגווינים לרדיאטור, הנתון הזה מוצלח לאור ההשפעה הרעה של טמפרטורות נמוכות על טווח החשמליות.

הרבה יותר מדליק הוא המטען החשמלי. בתא קטן מאחורי דלת הנוסע מסתתר כבל חשמלי ארוך עם תקע רגיל, כמו של הקומקום בבית. את התקע אפשר לחבר לכל שקע ולהטעין את הסוללה הפיצית בתוך 4 שעות.

אופל רוקס e, או רוקסי כמו שקוראים לה אנשי אופל היא מכונית מושלמת לצעירים ולהורים שלהם. לילדים, כי מכונית ל-2 אנשים נראית ונוסעת טוב בהרבה מאופנוע קטן, בטח בימים גשומים כמו שיש באירופה. להורים היא נפלאה כי מי לא מעדיף שהילדה שלו (או הילד) ייסעו ברכב יציב, בעל 4 גלגלים, בטוח יחסית (יש חגורות) ואיטי מאוד? ברור שזה עדיף כשהחלופה היא טוסטוס. היא יכולה להיות גם מכונית שיתופית עירונית נהדרת, שאתה מוצא ברחוב, משלם סכום נמוך לשעת שימוש, ומוצא בקלות חנייה שבה תמתין לשוכר הבא.

הרוקסי היא לא מכונית עירונית קלאסית. היא נועדה, לדברי אנשי אופל, להביא למותג ילדים בגיל העשרה שנים לפני שמותר להם לנהוג על מכונית אמיתית. כך הם יוכלו לנסות לשכנע שהמכונית הבאה תהיה קורסה או מוקה. מצד שני האופל הזעירה היא ממש לא תחליף לסמארט או מכונית עירונית חשמלית קטנה. היא לא יכולה לנסוע בכבישים מהירים והיא לא מפנקת כמו מכוניות מיני קטנות שמצוידות בכל האבזור הנדרש.

באירופה אנחנו פוגשים עכשיו גל של חשמליות קטנטנות. סמארט וטווינגו הן דוגמאות מיצרנים מוכרים אבל סטארטאפים חדשים כמו מיקרולינו המהממת, סיטי טרנספורמר הישראלית וקארבר כולם מציעים פתרון עירוני קטן וחשמלי שיעניק חוויה טובה בהרבה.

לכן, הפתיע אותנו שאופל בכלל לא מכוונת לקטגוריה שבין ה-Rocks-e לקורסה אבל הם זרקו מבט לפיאט 500 חשמלית שחונה ממש בכניסה למטה החברה בגרמניה ובנימוס גרמני אמרו שאין באמת צורך להתחרות בה.

ומה עם ישראל? בגרמניה עולה רוקס-e בין 8,000 ל-8,800 יורו, מה שאומר מחיר ישראלי של כ-50 אלף שקל. כמו של קטנוע תלת גלגלי. ביבואנית סיטרואן ואופל, לובינסקי, דווקא מגלים עניין, אבל שיימצא פתרון לסוגיית המזגן, אי אפשר יהיה למכור אותה בארץ. חבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully