וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיאי המכירות: איפה יטענו בפסח נהגי החשמליות?

עודכן לאחרונה: 7.4.2023 / 17:12

חול המועד יאתגר את רשת עמדות הטעינה בדרכים. רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI, מודה שקצב רכישות החשמליות הפתיע לטובה. שרגא כץ, מנכ"ל EV-EDGE, מזהיר מכניסת חברות לא מבוססות להתקנות בבתים: "יהיה פה אירוע אסוני"

עמדות טעינה של סונול EVI בתחנת עירון. סונול EVI,
עמדות טעינה של סונול EVI בתחנת עירון/סונול EVI

מתחילת 2023 נמסרו בישראל עוד כ-17 אלף מכוניות חשמלית, מביאות את מספרן של המכוניות נטולות הפליטה מהאגזוז בישראל לשיא של כ-60 אלף. האם כל בעלי החשמליות האלה ימצאו עמדות טעינה זמינות בדרכים בימי חול המועד, וכשייצאו לדרכים בשאר האביב ובקיץ?

"הפסח הזה יעבור בשלום", אומר רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "ב-2022 נמכרו בארץ 27 אלף מכוניות חשמליות, 150% מההערכות המוקדמות, מה שהפתיע את כולנו. אנחנו רואים את זה אצלנו בזינוק של 33% בכמות הטעינות בעמדות הציבוריות, ובכך שיש לנו כבר 20 אלף מנויים באפליקציה. בימים הקרובים נפעיל את העמדה המהירה ה-40 שלנו ורבות מהן באזורי טיולים, אחרי שבחודשים האחרונים הפעלנו עמדה במסעדה שבגולן, בתחנת הדלק, באפיקים ואחרות".

גם ב-EV-edge הרחיבו את רשת עמדות הטעינה המהירות באזורי הטיולים. "ראינו בחגים הקודמים זינוק בשימוש העמדה המהירה שלנו בים המלח, ואנחנו בוחנים להציב שם עמדה נוספת. גם באזור הכנרת הביקושים מאוד עונתיים, באביב, בקיץ ובסתיו", אומר המנכ"ל שרגא כץ. "לכן נתנו בחודשים האחרונים דגש על הקמת עמדות מהירות בצפון. בקריית אתא, בשדה אליעזר, ובתוך כחודש נפעיל בייסוד המעלה. הקמנו עמדה ביחד עם מלגם צמוד לבניין מועצה האזורית גליל עליון בכניסה הדרומית לקריית שמונה. הרבה עמדות לאורך כביש 90 ובגליל העליון. השקנו גם עמדה מהירה בקצרין".

מתחם טעינה מהירה של EV-EDGE בקניון G ביקנעם. EV-EDGE,
מתחם טעינה מהירה של EV-edge בקניון G ביקנעם/EV-EDGE

קצב המכירות של מכוניות חשמליות זינק השנה שוב, פי 3. רשת הטעינה גדלה באותו קצב?
"בישראל יש עמדת טעינה מהירה אחת לכל 130 חשמליות בקירוב", מסביר כץ. "בעולם מדברים על צורך ביחס של אחת ל-50, כך שיש לנו לאן להשתפר, וזה יקרה. אנחנו מחכים לפרסום התוצאות של קול קורא של משרד האנרגיה לעשרות עמדות מהירות נוספות בסבסוד ממשלתי. יש שני וקטורים שהשוק הולך בהם: הוספת מיקומים, כך שיצטמצם המרחק בין עמדות, והוספת פיות טעינה בכל עמדה, כדי שנהגים ידעו שיש במקום האב של עמדות, שהם יכולים לסמוך עליו שתהיה אחת זמינה ותקינה. לכן כבר הוספנו עמדות במיקומים מבוקשים, כמו הסינמה סיטי בראשון לציון ובקניון G ביקנעם, צמוד לכביש 6. במצפה רמון לפני שנה וחצי הייתה לנו עמדה מהירה אחת במרכז המסחרי, היום יש לנו שלוש שם, ועוד שתיים באזור המלונות ביישוב. וכולן עובדות יפה".

בסונול EVI פונים לכיוון חדש כדי לאפשר הקמת עמדות טעינה מהירה, צרכניות חשמל גדולות, גם במקומות שאין בהם תשתית חשמלית בעוצמה הדרושה. "אחרי פסח נתקין בצומת פלוגות עמדת טעינה מהירה שנייה. בגלל שמקום אין קיבולת חשמל לשתי עמדות מהירות, העמדה הנוספת תשתמש במתקן אגירה שנקים ביחד עם BL אנרגיה, שיצבור את החשמל הזמין שכן יש, ובזכות האגירה נוכל להטעין במהירות ברגע שנצטרך". במקביל החלו בחברה לשלוח הודעות ללקוחות שסיימו לטעון, בסמס או דרך האפליקציה, שהטעינה הסתיימה, כך שיפנו את העמדה לרכבים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

אבל בסוף רכישת רכב חשמלי מבוססת כיום על האפשרות לטעון אותו מדי יום בבית או בעבודה, ולא להתבסס על זמינות רשת העמדות הציבוריות כמקור טעינה עיקרי. בבתים פרטיים אין בעיה, אבל במשותפים נדרש אישור של הוועד ולא תמיד יש מספיק חשמל ציבורי להתחבר אליו בחניון, במימון בעל הרכב. "המדינה חייבת להתערב בנושא הטעינות בבתים המשותפים, יש כבר מהלך של הסדרה שהתחיל בממשלה הקודמת, ואני מקווה שיושלם בידי הנוכחית", מסביר שגיא. "אחת הבעיות היא בתים משותפים שלא לכולם יש חנייה, או שיש כמספר הדירות, אבל הן לא מוקצות לדירות ספציפיות, ולאף אחד אין חנייה קבועה שבה הוא יכול להתקין עמדה טעינה ביתית שתהיה זמינה לו".

שרגא כץ אומר ש"יש הרבה שחקנים בתחום התקנות עמדות טעינה בבתים משותפים, שאתה לא יודע אם יהיו פה בעוד כמה שנים. אין לי ספק שמתישהו יהיה פה אירוע אסוני בגלל תשתיות טעינה בבתים שהותקנו בצורה לא נכונה. יש בשוק חברות לא מספיק מבוססות ולא מספיק אחראיות. שאין להן כיסים עמוקים למקרה שמשהו חמור קורה. חברות לקחו הלוואות כדי להתקין תשתיות בבתים, ועכשיו הריבית עלתה, מחירי הציוד עלו בגלל החלשות השקל, ויהיה להן קשה להחזיר הלוואות".

יש ויכוח אם לחייב בבתים משותפים טעינה מנוהלת, שמאפשרת לחלק את החשמל הזמין בין המכוניות בחניון אבל מחייבת מהלך מאורגן של הבניין, או לאפשר חיבור לחשמל הדירתי. מה עדיף?
"צריך לאפשר חיבור למונה הדירתי אם אפשר. זה יותר זול ויקל על אנשים לעבור לרכב חשמלי. ברגע שנשענים על החשמל הדירתי זה מטפל גם הנושא העומסים. אפשר לטעון בלילה, אני גר בבית משותף, מחובר למונה הדירה ומגיע בלילה לקצב של 10 קוט"ש. הרגולטור צריך לקבוע שרק כאשר שיעור החשמליות בבניין מגיע לרמה מסוימת, יש חובה להתקין מערכת טעינה מנוהלת בבניין. כרגע אנחנו עדיין רחוקים שנות אור מהשיעורים האלה. היום רק 1.5% מכלל המכוניות הארץ הן חשמליות. בסוף השנה יהיו כ-80-90 אלף. גם בעוד חמש שנים השיעור הזה יהיה בין 10% ל-15%".

הכניסה של החשמליות תואץ ברגע שציי הליסינג יכנסו לאירוע.
שגיא: "הרכישות של ציי הרכב, באמצעות חברות הליסינג, עדיין קטנות. גם ציים גדולים רוכשים כעת רק 100-200 מכוניות מתוך אלפים, כדי להתנסות ולראות לכמה עובדים זה באמת רלוונטי כעת. 2024 תהיה השנה שבה זה ישתנה, וגם הציים יכנסו למשחק בכמויות גדולות. רכב מהעבודה נוסע יותר מרכב פרטי, ואחרי ששילשנו את התשתיות שלנו בשנה שעברה, אני מקווה שנגדל השנה באותו קצב ונגיע ל-100 עמדות מהירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully