וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רטרו קלאסיק: אתמול היה טוב

יהודה אליאס

עודכן לאחרונה: 10.4.2023 / 22:05

יש תערוכות רכב שהן אירועי ראווה לדגמים עתידיים ויש כאלו שמסתכלות לאחור בערגה. רטרו קלאסיק בשטוטגארט היא אחת מהסוג השני, שבו אפשר להתרגש, לגעת ואפילו להתיישן ברכב אספנות

פורשה חוגגת 75 שנה/פורשה

תערוכות רכב הן בדרך כלל אירועי ראווה שבהם מציגים היצרנים את החידושים האחרונים, ורומזים לאלה שעוד יבואו באמצעות מכוניות קונספט. כאלה שהן למעשה דגם חדש מייצור סדרתי שיוכרז בקרוב, וגם מהסוג שייסע מכן ישר למחסן, או אם באמת יצר סביבו דיבור ועניין - למוזיאון.

אבל יש גם תערוכות רכב שמסתכלות דווקא לאחור. על מכוניות שכיכבו בתערוכות רכב לפני עשרות שנים. מכוניות שכבר מזמן לא מיוצרות, אבל עדין אפשר להעריך, אם מאחורי ההגה ואם כאן במבט מצועף שזוכר אותן צעירות, מחדשות ומשפיעות.

תערוכת רטרו מוביל 2023 שטוטגארט. יהודה אליאס, מערכת וואלה!
תצוגת 75 שנה לפורשה. התחילה באוסטריה ב-1948 ואחרי שנה עברה לשטוטגארט/מערכת וואלה!, יהודה אליאס

רטרו קלאסיק היא תערוכה מהסוג השני. התערוכה שהתקיימה בסוף פברואר בשטוטגארט שבגרמניה בפעם ה-20, חגגה בעיקר את העבר של תעשיית הרכב הגרמנית, אבל לא רק את שלה, כאשר המבקרים הסתובבו בין המכוניות שבתצוגה, אמני שיפוץ ושחזור, דוכני ספרים, ביגוד, שעונים ודגמי מכוניות בלתי נמנעים, למי שאין לו את המקום או את הכסף להחזיק בקלאסית אמיתית.

וזה גם הייחוד של התערוכה הזאת: לא רק שמותר לגעת בסחורה, את חלקה אפשר לקנות. מאגדות מוטוריות במאות אלפי יורו, אבל גם קלאסיות מיוחסות פחות, ובמחירים של פחות מ-10,000 יורו. תצוגות מחטיבות הקלאסיות של יצרני הרכב הגרמניים, אך גם של סוחרים ושל מציגים פרטיים. סדנאות שיפוץ הציגו מכוניות קלאסיות ברמת גימור של יציאה מפס היצור

תצוגה מיוחדת הוקדשה לדגמים שחגגו השנה יום הולדת 70 שנה, כמו אופל רקורד ומרצדס 180. בהיסטוריה של ענף הרכב המקומי 1953 היא שנה שתיזכר: השנה הראשונה שבה עבר מספר המכוניות במדינה את המיליון, והראשונה שבה נקבע בחוק רף אלכוהול בדם חוקי לנהיגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מרצדס 190SL רטרו קלאסיק. יהודה אליאס, מערכת וואלה!
מרצדס 190SL. כחדשה, עם 615 אלף ק"מ. מחיר בפרטי/מערכת וואלה!, יהודה אליאס

בסך הכל הגיעו לפי המארגנים 82 אלף מבקרים לשבעת אולמות התערוכה. לפורשה הייתה תצוגה גדולה לרגל 75 שנים להקמתה, מה-356 הראשונה שהייתה קרובה מאוד לחיפושית, ועד ל-918 ספיידר.

את ה-356 החלה פורשה הצעירה לייצר ב-1948 עוד באוסטריה, לפני שעברה ב-1949 למקום משכנה הנוכחי בשטוטגארט. בתערוכה הוצגה SL 356, כלומר סופר לייט, גרסה קלה יותר, שהשתתפה ב-1951 במירוץ 24 השעות של לה מאן, רושמת ניצחון בקטגוריה שלה, ופותחת שרשרת של הישגים במירוץ הצרפתי שנמשכת עד היום.

מועדון הרכב של מרצדס 190SL הציג רכב של אחד החברים שתיעד את הדרך והמקומות בה ביקר, מכונית שגמעה עד היום 615 אלף ק"מ בכל אירופה, ואפילו שרדה סופת שלגים באתר סקי. יש לי פינה בלב למרצדס זאת: תאומה שלה חונה אצלי בבית, אחרי שעברה שיפוץ של שנתיים וחצי שהחזיר לה את נעוריה.

וכאמור, לא רק גרמניות הגיעו לכאן. מאזדה הציגה קוזמו נדירה, מהדור הראשון של מכונית הספורט שהושקה ב-1967 וקידמה בכל השנים את מנוע הוואנקל, שהומצא בידי המהנדס הגרמני ד"ר פליקס ואנקל, וגרם לפשיטת הרגל של יצרנית הרכב הגרמנית NSU, שאז נרכשה בידי פולקסווגן הצעירה והפכה לאודי.

מאזדה קוזמו. יהודה אליאס, מערכת וואלה!
מאזדה קוזמו. במפתיע העולם עוד לא רואה בלאנטיס קלאסית אמיתית/מערכת וואלה!, יהודה אליאס

אפילו במדינה שבה הייתה מאזדה המכונית הנמכרת ביותר כעשור וחצי לא ראינו קוזמו על הכביש. ובאותה מדינה שבה הורכבה בשנות ה-60 הסטודיבייקר לארק, שהפכה אז למכונית בכירים לאומית וגם לניידת משטרה, לא ראינו את הסטודיבייקר שהוצגה בתערוכה, האוונטי הנדירה, ניסיון של החברה האמריקאית הגוועת ליצור מכונית ספורט בעיצוב מתקדם מאוד לתקופתה.

התערוכה הבאה תתקיים באביב 2024.

סטודיבייקר אוונטי בתערוכת רטרו קלאסיק. יהודה אליאס, מערכת וואלה!
סטודיבייקר אוונטי. אם רק אפרים אילין היה מרכיב אותה כתשובה לסברה של שובינסקי/מערכת וואלה!, יהודה אליאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully