וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מהטכנולוגיות במכונית החדשה שלכם מגיעות מישראל? תופתעו

עודכן לאחרונה: 27.4.2023 / 22:35

גם בלי תעשיית רכב מקומית המכונית שלנו מעולם לא הייתה כל-כך ישראלית, עם שפע של רכיבים וטכנולוגיות שיצרניות הרכב הגדולות רוכשות בארץ. באיזה מכוניות תפגשו אותם, ומי המובילאיי הבאות

רכבי ניסוי במרכז הפיתוח של ג'נרל מטורס בישראל. ג'נרל מוטורס,
רכבי ניסוי במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס בהרצליה/ג'נרל מוטורס

אתם נכנסים למכונית אחרי שהצטיידתם בקפה חם. בחמש הדקות שנעדרתם ממנה היא נטענה וממצב של סוללה כמעט ריקה היא מוכנה כעת לנסיעה ארוכה. על השמשה הקדמית מוקרנת מפת הניווט המתוכנן, ואתם חולפים ברחובות העיר בדרך לכביש המהיר, כשהמכ"ם האלקטרוני ומכ"ם הלייזר המתקדמים מאפשר לכם להמשיך ללגום את הקפה, בזמן שהמכונית נוהגת בעצמה לעבר הכביש המהיר, ועושה את זה בשקט יוצא דופן בזכות מערכת אקטיבית להפחתת רעשים. "לחץ דם גבוה מדי, גשו להיבדק", מודיעה העוזרת האישית של הרכב. חבל שבדיקת הגוף האנושי לא פשוטה כמו הטסט השנתי שעשיתם הבוקר לרכב בתוך שניות.

החזון הזה נראה מאוד עתידני, אבל הוא בדרך להתממש כבר בשנים הקרובות. ומה שמפתיע יותר, הוא מבוסס כולו על טכנולוגיות ישראליות, שיצרניות רכב גדולות כבר השקיעו בחברות שמפתחות אותן, או שכבר חתמו על הזמנות ייצור ראשונות עבורן. תעשיית הרכב הישראלית לא שרדה אפילו עד ליום העצמאות ה-50, אבל ביום העצמאות ה-75 אין ספק שלישראל מעולם לא היה מקום בכיר כל כך בתעשייה העולמית, עם מרכזי פיתוח מקומיים, רכישות ממפעלים בארץ, והשקעות בפיתוחים עתידיים של תעשיית האוטו טק כחול לבן. במקרים רבים מדובר בהשקעות אסטרטגיות, שנועדו להבטיח שהיצרן הזר יהיה הראשון לשלב ברכבים שלו טכנולוגיה ישראלית חדשה. יותר מ-10,000 ישראלים מתפרנסים מייצור רכיבים וטכנולוגיות לתעשיית הרכב העולמית.

הוצגה: מרצדס EQS. אתר יצרן
המרכז המקומי של מרצדס אחראי להגנת הסייבר ברכביה, והיא לקוחה של גאוזי ושל ואלנס/אתר יצרן

מי יצרניות הרכב הכי ישראליות?

1. ג'נרל מוטורס. למרות שהיא היחידה משלוש הגדולות מדטרויט שלא הייתה לה כאן פעילות הרכבה מקומית, דווקא GM היא כיום יצרנית הרכב הגדולה שהכי מושקעת כאן, ושכמעט בכל מכונית חדשה שלה יש רכיבים ישראלים, או פיתוחים שיצאו ממרכז הפיתוח שלה בהרצליה. ג'נרל מוטורס הייתה יצרנית הרכב הראשונה שפתחה כאן מרכז פיתוח, מה שנראה דמיוני אז ב-2008. כיום מועסקים בו 800 איש, והוא אחד הגדולים של החברה מחוץ לארה"ב, עם אחריות לפיתוח חיישנים, סוללות ובעיקר מערכת ה-OnStar שקיימת ברוב דגמי החברה, ומספקת שירותים משלימים לנהגים.

ד"ר גיל גולן, מי שהקים את המרכז, מונה בשנה שעברה לסגן נשיא בכיר ב-GM, כאחראי על פיתוח טכנולוגית המימן הקריטית לעתידה, ולשיתופי פעולה טכנולוגיים. החברה, שהייתה אחת הלקוחות הראשונות של מובילאיי, גם משקיעה בסטארט אפים מקומיים, כמו UVeye שפיתחה טכנולוגיות לסריקת רכבים מהירה ללא מגע לאיתור תקלות, וכבר מציבה אותן בסוכנויות שלה בארה"ב. היא גם רוכשת רכיבים פיזיים למכוניות שלה בארץ בעשרות מיליוני דולרים, כמו מכלולים ממגנזיום מ-TGI (לשעבר תדיר-גן) וגם וסתים מרבל.

2. מרצדס, יצרנית המכוניות הראשונה בעולם, הייתה השנייה שפתחה כאן מרכז פיתוח, ב-2016, שמובילה עדי אופק. היקף הפעילות קטן בהרבה משל GM, כמה עשרות עובדים בלבד, אבל המרכז הקטן מוביל את תחום הגנת הסייבר ביצרנית היוקרה. מרצדס היא גם לקוחה של כמה חברות ישראליות, כמו גאוזי שמייצרת זכוכיות המסוגלות לשנות בהירות באמצעות העברת זרם חשמלי, ולהציג מידע כאילו היו צג, וגם של ואלנס, המספקת תקשורת מהירה בין מערכות הרכב.

לחברה יש גם השקעות באנאגוג, המנתחת מידע מהרכב, ב-VIA, המפעילה שירותי תחבורה בהזמנה אישית, ובסטורדוט, שמפתחת סוללות שמסוגלות להיטען בתוך חמש דקות בלבד בקיבולת שתאפשר נסיעה של 160 ק"מ, ולחסל כמעט סופית את חרדת הטווח של נהגי החשמליות.

3. יונדאי. יצרנית הרכב הקוריאנית, וחברת האם של קיה, היא גם המכונית הנמכרת בישראל מאז 2011. החברה מפעילה בארץ מרכז חדשנות קטן, שנועד בעיקר לאתר טכנולוגיות ישראליות לרכבי הקונצרן, וכמו רוב תעשיית הרכב הוא לקוח ותיק של מובילאיי. יונדאי השקיעה בשנים האחרונים במצטבר עשרות מיליוני דולרים בחברות אוטו-טק ישראליות, שהמוצרים שלהן ישולבו בדגמים עתידיים ובמתקנים שלה.

בין החברות: אפסטרים סקיוריטי המספקת הגנת סייבר לרכבים מקושרים, קארדום המפתחת אלגוריתמים לזיהוי קולי החיוני לתפעול מערכות בנהיגה באמצעות דיבור, וגם ב-MDgo שמשתמשת בחיישני הרכב הקיימים כדי לזהות במהירות את מצבם של יושבי הרכב אחרי תאונה, ולעקוב בקביעות אחרי מצבם הבריאותי, מידע חשוב לחברות ביטוח ולשירותי בריאות. יונדאי גם השקיעה גם בסטארט אפ הבינה המלאכותית allegro.ai, ובחברת סילנטיום מנס ציונה, שמייצאת מערכת אקטיבית לביטול רעשי הרכב, ובכמה חברות שכבר אוזכרו כאן: UVeye וגאוזי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
יונדאי קונה חדשה EV. יונדאי,
ההשקעות של יונדאי בארץ יכניסו לרכביה העתידיים שפע של טכנולוגיות ישראליות/יונדאי

עוד יצרנים בולטים: פולקסווגן, שבעבר הייתה שותפה במפעל המגנזיום של מפעלי ים המלח, וכיום היא לקוחה בולטת של מובילאיי, מחזיקה בשליטה בחברת הגנת הסייבר לרכב סיימוטיב טכנולוג'י, שבה שותפים גם שלושת בכירי השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, צפריר כץ ותמיר בכור. החברה גם הקימה בארץ את פולקסווגן קונקט, המשמשת כסקאוטרית שלה מול סטארט אפים ישראליים.

וולוו השבדית, שבבעלות ג'ילי הסינית, השקיעה בסטורדוט ישירות, וגם באמצעות חברת הבת פולסטאר. יש לה גם השקעות ב-MDgo, בקורקשנס, ובסטארט אפים נוספים.

צוות הסטארט אפ CorrActions קורקשנס ניטור פעילות מוחית של נהג וולוו השקיעו בו. CorrActions,
צוות קורקשנס לניטור הפעילות המוחית של נהגים, שזכה השבוע להשקעה של וולוו/CorrActions

הונדה השקיעה באחרונה בחברה מקומית מסקרנת, Tao NT שמפתחת כור גרעיני קטן שיפעל בהיתוך קר, ויוכל לספק חשמל למתחמי טעינת רכב חשמלי.

טויוטה, ששנים השקיעה ורכשה רק מחברות יפניות, הפכה בשנים האחרונות גם היא ללקוחה של מובילאיי, ולאחרונה חתמה על הסכם הבנות עם אלקטריאון, לשימוש בטכנוולוגיה שפיתחה לטעינת רכב חשמלי מהכביש, תוך כדי נסיעה. היא גם שותפה ביחד עם ב.מ.וו וקורטיקה הישראלית בחברה שמפתחת מערכות בינה מלאכותית לרכב, עבור נהיגה אוטונומית ומערכות בטיחות אקטיבית.

פרארי Purosangue. אתר יצרן
אפילו פרארי משתמשת היןם בטכנולוגיות ישראליות/אתר יצרן

גם יצרני על מגיעים לארץ

גם יצרני מכוניות היוקרה הבכירים משקיעים כיום או שכבר רוכשים טכנולוגיות ישראליות, וגם כאן מככבת מובילאיי. לפורשה הגרמנית יש כבר שלוש השקעות בארץ: ב-TriEye שפיתחה חיישני אינפרא-אדום שיכולים להשתלב להיות במערך הבטיחות האקטיבי של הרכב, באורורה לאבס שפיתחה מערכת לזיהוי תקלות תוכנה במכוניות חכמות כולל אפשרות לתקן אותן מרחוק בזמן אמת, ובגרייפ, שהחלה את דרכה כיצרנית מכונית ספורט למסלול, אך כיום מספקת טכנולוגיות לשיפור חווית הצפייה בספורט מוטורי, כולל האפשרות להמר על התוצאות.

אפילו פרארי כבר עושה כאן עסקים. כמו פולקסווגן גם יצרנית האקזוטיקה האיטלקית משתמשת בהגנת הסייבר של סיימוטיב, ולאחרונה חתמה על חוזה עם Harman לשימוש בטכנולוגיה שלה שמפותחת בהוד השרון להעברת עדכוני תוכנה דרך האוויר לדגמיה העתידיים.

ואילו יגואר לנד רובר השקיעה גם היא בסילנטיום ואף משתמשת בטכנולוגיות שלה.

יש גם סטארט אפים ישראלים שטרם הכריזו על הסכמים עם יצרני הרכב הגדולים, אבל מתקרבים לשם. ארבה למשל, שפיתחה מכ"ם ארוך טווח וזול יחסית לרכב, כבר חתמה על הסכמי ייצור עם יצרנית רכיבים גדולה לתעשיית הרכב בסין, לקראת הזמנות ללקוחותיה.

מי שעברה את השלב הזה היא אינוביז מראש העין, שפיתחה חיישן לייזר (ליידאר) חיוני למערכות נהיגה אוטונומית ומערכות נהיגה אקטיבית. לחברה יש כבר הסכמי ייצור עם ב.מ.וו, שמשתמשת בליידאר שלה בסידרה-7 החדשה, והיא הכריזה ביחד עם פולקסווגן על שיתוף פעולה עתידי, שיכלול כמה ממותגי הקבוצה הגרמנית שישתמשו גם הם בשנים הקרובות בחיישן שלה. מדובר בפוטנציאל מכירות של מיליארדי דולרים, והחברה כבר נחשבת למובילאיי הבאה של תעשיית האוטו טק המקומית.

כנס אקומושן. אסף קליגר,
ביל פורד, יו"ר פורד העולמית, בכנס של אקומושן. מי יגיעו השנה?/אסף קליגר

הכרזות נוספות בחודש הבא

במאי יתקיים בתל אביב הכנס השנתי של קהילת אקומושן, שמאגדת 630 חברות אוטו-טק, ומביא בכל שנה לארץ בכירים בתעשיית הרכב, באירוע שמלווה בהכרזות על שיתופי פעולה חדשים, השקעות והרחבת המרכזים המקומיים.

"כולם מכירים את ההצלחה של מובילאיי ו-Waze, אבל כבר היום אפשר לראות שורה מכובדת של חברות ישראליות נוספות שעתידות לרשום עוד פרק מרשים בהתפתחות תעשיית התחבורה החכמה הישראלית ובהטמעת טכנולוגיות כחול-לבן ברכבים שבהם נוהגים כולנו", אומרת ג'ניפר שוורץ, מנכ"לית אקומושן.

לדברי שוורץ בתערוכת אקומושן השנה, שתתקיים ב- 23 למאי בביתן 1 באקספו תל אביב (גני התערוכה), ישתתפו יותר מ-500 אורחים מחו"ל ומאות חברות בינלאומיות המגיעות במסגרת עשרות משלחות מאסיה, אמריקה ואירופה. במהלך הכנס יתקיימו פאנלים בנושאים כמו עתיד הסוללות ואחסון האנרגיה בתחום, עולם התשתית הנדרש לרכב החשמלי, תמונת מצב על הרכב האוטונומי וחולשות במערכי הסייבר.

שוורץ: "במהלך התערוכה יחשפו חדשות טריות מהתחום הקשורות לישראל, כבר עכשיו ניתן לומר כי יצרן רכב נוסף יצהיר על שדרוג משמעותי למרכז המחקר והפיתוח שלו בישראל וניחשף לראשונה לחזון שיתוף הפעולה בין אינוויז לאודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully