וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדירוג הרשמי: קווי האוטובוס הגרועים ביותר בארץ

עודכן לאחרונה: 28.4.2023 / 15:33

הרשות לתחבורה ציבורית פרסמה את הדוח הבקרה השנתי של חברות האוטובוסים: איפה נרשמים האיחורים הכי גדולים, מה התירוצים של החברות ולמה בסוף האשמה נופלת לפני הכל על משרד התחבורה

נוסעים באוטובוס בירושלים. -, פלאש 90
בלי תוספות שכר לנהגים ועוד נת"צים עם אכיפה נגד נהגים פרטיים שמקצרים דרכם, רק נראה יותר תמונות כאלה/פלאש 90, -

תושבי אזור המרכז מקבלים שירותי אוטובוסים מקרטעים, עם שיעור גבוה יותר משאר המדינה של איחורים ושל אוטובוסים שבכלל לא יוצאים למסלולם. כך עולה מדוח הבקרה של רשות התחבורה
הציבורית לחציון השני של 2022.

מי שחוטפות את עיקר האש הן חברות התחבורה הציבורית שעיקר פעילותן במרכז, החברות דן, קווים ומטרופולין. ההסברים שלהן בהמשך, אבל האמת צריכה להיאמר: האשם העיקרי במצב הוא משרד התחבורה, שמכיר היטב את הבעיות שגורמות למצב הזה, וגורר רגליים בטיפול בהן.

הקושי העיקרי הוא המחסור בכ-3,000 נהגים בתחבורה הציבורית, שבגללו יש נסיעות שפשוט לא מתקיימות. שרת התחבורה הקודמת מירב מיכאלי הצליחה להגיע לסיכום עם האוצר על העלאת שכר הנהגים מכ-42 ל-50 שקל לשעה, כדי להחזיר לענף נהגים שעזבו אותו, ולמשוך אליו חדשים.

אבל הסיכום היה זמני עד סוף החודש הזה, ולמרות שבינתיים נראה כי מדובר בהעלאת שכר לא מספיקה שלא ממש שינתה את המצב, שרת התחבורה מירי רגב לא הביאה את האוצר להסכים להעלאה נוספת, רק לשימור השכר הנוכחי. גם אצל רגב יש דיבורים והבטחות להפעלת יחידת אבטחה שתשפר את הביטחון האישי של הנהגים מול נוסעים אלימים, אבל בשטח לא קורה דבר.

מ

הרכבת הקלה ציר ז'בוטינסקי פתח תקווה. ראובן קסטרו
אם הקו האדום היה נפתח בזמן תושבי המרכז היו תלויים פחות באוטובוסים/ראובן קסטרו

המחסור בנהגים בולט מול הצורך להגביר את תדירות האוטובוסים במרכז, ולהאיץ סימון וסלילת נתיבי תחבורה ציבורית שימנעו מהאוטובוסים להיתקע בפקקים. אבל מאז ששבה למשרד רגב דווקא נלחמת בנת"צים: באכיפה נגד נהגי רכב פרטי שמתפלחים אליהם, בהפיכת נר"ת מרכזי כמו בכביש 1 לכזה שלרכב פרטי מותר לנסוע בו גם עם שני אנשים ולא שלושה כמו במקור, מה שמילא אותו והאט מחדש את תנועת האוטובוסים.

תקציבים שהיו מיועדים להוסיף נסיעות, אוטובוסים ונהגים יועברו למימון רפורמת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, שתוזיל את הנסיעות לרוב הציבור, אבל לא תשאיר משאבים למשרד התחבורה לספק שירותי אוטובוסים מהירים בתדירות גבוהה. יותר נוסעים יתחרו על פחות אוטובוסים. העיקר שהם ישלמו רק 2.5 שקל לנסיעה כדי לחכות יותר בתחנה ולהידחק יותר באוטובוס.

בנוסף, אם משרד התחבורה היה מסוגל לעמוד בלוח הזמנים המובטח להשלמת מערכת הסעת ההמונים במרכז הארץ, כלומר הרכבת הקלה, כבר היינו היום עם קו אדום פועל ולקראת הפעלת הקו הירוק והסגול. והמחדל הזה הוא לא רק של רגב, בשתי הקדנציות, אלא גם של מיכאלי, של בצלאל סמוטריץ ושל ישראל כץ.

כך שיותר מהכל, הדו"ח הזה הוא כתב אישום נגד משרד התחבורה, שהנפיקה רשות ששייכת למשרד. הדו"חות הבאים יהיו גרועים יותר, למרות המאמץ של הדרג המקצועי במשרד התחבורה ובחברות האוטובוסים לשפר את רמת השירות. מעניין כמה זמן עוד תאפשר רגב לדוחות האלה להתפרסם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אוטובוס קווים. רונן טופלברג
אוטובוסים של חברת קווים. לדברי החברה מאז הוגברו עבודות התשתית נסיעה של שעה נמשכת שעה וחצי/רונן טופלברג

בין החברות, קווים, מטרופולין ודן מקבלות את הציונים הנמוכים ביותר מבין החברות שמפעילות יותר מאשכול קווים אחד, גם מבודקי הרשות לתחבורה הציבורית וגם בציוני שביעות הרצון של הנוסעים. יצוין כי חלק גדול מהפיקוח מתבסס כיום על בקרה אלקטרונית, של זמני הגעת האוטובוסים לתחנות, וזמני היציאה שלהם למסלול והסיום.

מבין החברות הקטנות שפועלות רק באזור אחד, מה שמקל עליהן בגיוס נהגים ובלוגיסטיקה שמאחורי ההפעלה, בלטו בצמרת נסיעות ותיירות בנצרת, מועצה אזורית אילות, גלים, אקסטרה ונתיב אקספרס. אגד תעבורה, ירושלים רמאללה איחוד ובית שמש אקספרס קיבלו את הציונים הנמוכים ביותר בקבוצה.
דירוג החברות המפעילות יותר מאשכול אחד, מהנמוך לגבוה

חברה | ציון הרשות | ציון הנוסעים
קווים | 54.29 | 6.73
מטרופולין | 54.30 | 6.83
דן | 57.39 | 6.63
אגד תעבורה | 60.02 | 6.20
אלקטרה אפיקים | 67.32 | 6.25
תנופה | 75.16 | 6.55
אגד | 85.28 | 6.85

אוטובוס של חברת מטרופולין. -, אתר רשמי
אוטובוס של מטרופולין. העדיפה שלא להגיב לכתבה/אתר רשמי, -

אז באיזה איזור מקבלים את התחבורה הציבורית הגרועה ביותר בארץ? מבין האשכולות הבין עירוניים קיבלו אשכול אשדוד-יבנה-ת"א את הציון הגרוע ביותר (אלקטרה אפיקים, 62.47) ולפניו פרוזדור ירושלים (תנופה, 64.19). בלטו לטובה: קווי נצרת (נסיעות ותיירות, 96.47) וקווי הגליל (נתיב אקספרס, 93.01).

מבין האשכולות המטרופוליניים בלטו לרעה פתח תקווה-ראש העין (אלקטרה אפיקים, 56.38) ואשכול תל אביב (חברת דן, 57.36). בלטו לטובה: מטרונית חיפה (סופרבוס, 95.42) וראשון לציון עירוני (אגד, 91.32).

מבין האשכולות הפריפריאלים בלטו לרעה אשכול אונו אלעד (קווים, 44.53) והשרון (מטרופולין, 44.80). בלטו לטובה: רהט והנגב המערבי (גלים, 94.69) ואילת עירוני ובין עירוני (אגד, 94.52).

קו 45 אוטובוס דן. תמי אייזנברג, יורם לימודים
אוטובוס של חברת דן. "אי אפשר להשוות בין פעילות במטרופולין העמוס בישראל לאזורים אחרים"/יורם לימודים, תמי אייזנברג

והקווים הכי גרועים, אלה עם אחוזי אי ביצוע הכי גבוהים, כלומר אוטובוס שאיחר ביותר מ-5 דקות או בכלל לא עבר בתחנה?

[קו 55 של חברת קווים באזור קריית אונו-אלעד (17% אי ביצוע), קו 68 של אותה חברה באותו אזור (15.9%) וקו 36, שוב קווים באשכול קריית אונו אלעד. קו 48 של מטרופולין רביעי מהסוף (14%) וקו 30 של אותה חברה באותו אזור (13%) בחמשת המקומות הראשונים.

קו 606 של מטרופולין מהשרון לחולון במקום השישי (12.2%), קו 1 של דן בתל אביב (12.1%), קו 210 של קווים בחשמונאים (12%), קו 47 של מטרופולין בשרון (11.9%), קו 650 של מטרופולין בשרון-חולון (11.8%) וקו 240 של קווים בחשמונאים (11.7%) סוגרים את רשמת עשרת הקווים שאתם לא רוצים להיות תלויים בהם כדי להגיע לעבודה או ללימודים.

קווי האוטובוס הכי מאחרים או לא מגיעים כלל. הרשות לתחבורה ציבורית,
קווי האוטובוס הכי מאחרים או לא מגיעים כלל/הרשות לתחבורה ציבורית

תגובות

מחברת דן נמסר: "דן מעניקה שירותי תחבורה למאות אלפי נוסעים ביום ברחבי גוש דן - המטרופולין העמוס והמאתגר ביותר בישראל. ההשוואה בין הפעילות של דן במטרופולין הגדוש והעמוס בישראל לבין מפעילות תח"צ באזורים בהם העומסים קטנים בהרבה - חוטאת למציאות. קבוצת דן הוכיחה שדווקא במקומות שבהם היא מפעילה תח"צ בתנאים שווים, כמו במטרונית בצפון או בבאר שבע בדרום, היא ממוקמת במקום הראשון במדדים".

מחברת קווים נמסר: "אתגרי הפעלת תחבורה ציבורית במרכז הארץ אינם ניתנים להשוואה בשום צורה ואופן ליתר חלקי הארץ, כך מעיד בבירור דו"ח הבקרה של משרד התחבורה.

"בין הסיבות המרכזיות נמצא המחוסר בנהגים בישראל, 80% מתוכו בגוש דן. גורם מהותי נוסף הינו עומסי התנועה הכבדים באזור המרכז ובדגש על היקף עצום של עבודות תשתית נרחבות בצירים בהם עוברים הקווים המדוברים. ניתן לציין כי נסיעה שטרם תחילת עבודות התשתית נמשכה פחות משעה נמשכת כיום מעל שעה וחצי. יודגש כי מעבר לאי שביעות רצון הנהגים והנוסעים, נדרשים משאבי נהג גדולים יותר לצורך ביצוע אותו היקף נסיעות, מרכיב קריטי לנוכח חוסר הנהגים הקיים ממילא.

"מעבר לאמור, לפי שיטת המדידה של משרד התחבורה, על אף האיחורים הידועים עקב עבודות התשתית, נסיעה אשר יצאה בפועל לאחר מועד הנסיעה הבאה נחשבת למרות שהתבצעה בפועל - לאי ביצוע. כך למשל נסיעה בקו תדיר של כל 5 דקות אשר יוצאת באיחור של -6 דקות נחשבת לפי שיטת המדידה כלא בוצעה. שיטת מדידה זו מעוותת את הנתונים מחד ומתעלמת מהמציאות הבלתי אפשרית שהמשרד שותף לה בהיקף אדיר של עבודות תשתית המתבצעים בו זמנית, בחוסר הנהגים ובחסמי הקבלה לגיוס והכשרת נהגים חדשים לענף, תקצר היריעה מלפרט".

במטרופולין סירבו להגיב.

מה אתם חושבים על התחבורה הציבורית באזור שלכם? מוזמנים לפרט בתגובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully