וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה רכשה ערכות לזיהוי נהיגה בהשפעת סם ולא יכולה להשתמש בהן

עודכן לאחרונה: 1.5.2023 / 17:20

מעיין דומנוביץ' הפעוט לא יהיה הקורבן האחרון: המשטרה ומשרד הבריאות לא מצליחים לסכם על התנאים שיאפשרו שימוש בערכות בדיקת רוק מהירה לזיהוי נהגים שהשתמשו בסמים, בין השאר בגלל החיסיון על מחזיקי רישיון קנביס רפואי

יאנה בלום לצד מעיין דומביץ'. +באדיבות המשפחה, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
יאנה בלום (משמאל) שחשודה בנהיגה תחת השפעת סמים והפעוט מעיין דומונוביץ' ז"ל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, +באדיבות המשפחה

ימים לאחר שבדמה של יאנה בלום, הנהגת שחשודה בגרימת התאונה הקטלנית ביום העצמאות בכביש 40 שבה נהרג הפעוט מעיין דומונוביץ' התגלו שרידי אלכוהול, מתברר כי המשטרה לא יכולה להשתמש בערכות בדיקת סמים לנהגים שרכשה במיליוני שקלים.

מדובר בערכות המבוססת על בדיקת רוק של הנהג בשטח, ואינן מחייבות כמו היום לקחת את הנהג לבדיקת דם, מה שמחייב השבתת שוטר לשעות ומונע ביצוע בדיקות מהירות במספרים גדולים כפי שנעשה לגבי נהיגה בהשפעת אלכוהול באמצעות מכשיר הינשוף.

כפי שנחשף בוואלה, במכרז המשטרתי שנועד לספק למשטרה לראשונה כלי להתמודד עם הבעיה זכתה הערכה של חברת "Securetec" באמצעות היבואן "דולפין מדיקל". בין הסמים שהערכה יכולה לגלות נמצאים הקנאביס, קוקאין, אקסטזי, הרואין ומורפיום. הערכה מאפשרת קבלת תוצאות בדיקה בשטח תוך עשר דקות ולפי נתוני המשטרה עושה זאת במהימנות גבוהה של כ-95%.

זירת התאונה הכביש בכביש 40 שבה נהרג הפעוט

בווידאו: פעוט נהרג בתאונה בין שני כלי רכב סמוך לצומת הנגב/צילום: דוברות מד"א

אבל שנה אחרי הזכיה, ולאחר שהמשטרה המוטרדת מהבעיה הגוברת של נהיגה בהשפעת סמים רכשה אלפי ערכות בדיקה בעלות של מיליוני שקלים, דבר לא אירע. הערכות במחסנים ושוטרי התנועה עדיין חסרי אונים מול התופעה.

כבר בזמן הכרזה על הכנסת הערכות לשימוש סייגו במשטרה כי יהיה צורך בחקיקה שתאפשר זאת. אולם המהלך נתקע בעקבות חוסר הסכמות בין משרד הבריאות למשטרה.

כדי למנוע מצב שעשרות אלפי הנהגים שמחזיקים ברישיון שימוש לקנביס רפואי וצורכים אותו בקביעות בשל בעיות בריאות יקבלו דו"ח, הייתה אמורה המשטרה לקבל רשימה מתעדכנת שלהם. אבל במשרד הבריאות טענו שמדובר בחשש להפרת החיסיון הרפואי שלהם. זאת למרות שמי שסובל מנכות פיזית שגורמת לו לבעיות ניידות נושא ברכבו תו נכה, שכן חושף שהוא סובל מבעיה רפואית.

בנוסף שר הבריאות הקודם ניצן הורביץ ניסה לקדם ליגליזציה של קנביס, מה שלא הוסיף למוטיבציה של המשרד לקדם את האכיפה. התרת השימוש לרבים במוצריו הייתה הופכת אכיפת נהיגה תחת השפעת סמים לחסרת תועלת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
קנאביס רפואי. ShutterStock
קנאביס רפואי. במשרד הבריאות טענו שהעברת רשימת מחזיקי רשיון לשימוש בו למשטרה תהיה הפרת חיסיון רפואי/ShutterStock

גם בעולם השימוש הגובר בקנביס, לצרכים רפואיים, וגם למרות אחרות במדינות שהפכו את השימוש בשם לחוקי לציבור הרחב, מקשה על האכיפה. החומר הפעיל שבסם יכול להישאר בדם ימים אחרי השימוש עצמו, כך שלמשטרה קשה להוכיח אחר כך בבית המשפט שבעת שניתן הדוח, או אירעה תאונה, היה הנהג תחת השפעת הסם.

מחקרים גילו שלמרות שחלק מהנהגים אכן מאבדים את כושר הריכוז ומהירות התגובה בכביש כאשר תחת השפעת כמות נמוכה של הסם, לחלקם הוא דווקא חידד את היכולות האלה.

לפני שנה פירסם משרד הבריאות להערות הציבור תקנות לפיהן אפשר יהיה לנהוג אם בגוף הנהג יימצאו עד 3 ננוגרם THC (החומר הפעיל בקנביס) למיליליטר דם, או עד 6 ננוגרם THC למ"ל פלסמה-סרום. אולם מאז לא אירע דבר. אחת הבעיות שבניגוד לאלכוהול, קשה לכמת כמה קנביס מותר לנהגים לצרוך לפני שהם מתיישבים מאחורי ההגה.

לבעלי רישיון רפואי לשימוש בקנאביס, למשל, נקבע לפני ארבע שנים כי מותר לנהוג רק למי שהמינון הוא עד 50 גרם לחודש, למי שצורך מוצרי מריחואנה בעלי ריכוז של עד 15% THC. במקרה של ריכוז בשיעור 16% עד 20%, מדובר ב-40 גרם. יש גם מגבלה לגבי מועד הצריכה, בין 3 ל-12 שעות, תלוי בהיקף והאם במקביל צרך הנהג אלכוהול. אבל מדובר במגבלות שהמשטרה לא הייתה מסוגלת לאכוף לפיהן את החוק, ללא קביעת רף ברור שמעליו ייחשב הנהג כמי שנמצא תחת השפעה, כפי שמקובל במקרה של אלכוהול.

וכך גם כעת, לאחר שבידי המשטרה יש כבר ערכת בדיקה מהירה שאמורה לזהות נהגים החשודים בשימוש בשם כדי שאפשר יהיה להפנות אותם לבדיקת דם שתהיה גם קבילה משפטית, היא עדיין לא החלה באכיפה.

תגובות

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "הערכות עדיין לא הוכנסו לשימוש לאור פערים בחקיקה שטרם הוסדרו".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "נושא נמצא בבחינה במשרד, לרבות סוגיות משפטיות הנוגעות לחוק הגנת הפרטיות, תשמ"א 1981".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully