וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך: תחנות תדלוק במימן בדרום, בערבה ובמרכז הארץ

עודכן לאחרונה: 9.5.2023 / 20:57

אחרי שאתמול נחנכה התחנה הראשונה של סונול ביגור, יוקמו עד 2026 שלוש תחנות נוספות שיציעו מימן ירוק, לטובת הרחבת השימוש במשאיות מונעות מימן. מגעים לשילוב אוטובוסי מימן

משאיות יונדאי מונעת מימן באמצעות תא דלק שמפיק ממנו חשמל

מצולמות בתחנת התדלוק הראשונה באמצעות מימן של סונול ביגור. עידן סבח,
משאיות יונדאי מונעת מימן בתחנת סונול החדשה ביגור/עידן סבח

רשת של תחנות לתדלוק במימן שתכסה את רוב שטח ישראל תוקם בארץ בתוך כשלוש שנים, בהמשך לתחנה הראשונה שהקימו ביגור שבמפרץ חיפה סונול ובזן בסבסוד משרד האנרגיה.

לוואלה נודע כי התחנות יוקמו בדימונה, יטבתה ובמרכז הארץ. בניגוד לתחנה ביגור שתספק מימן אפור, שהופק תוך שימוש בגז טבעי, שלוש התחנות הנוספות יספקו מימן ירוק, שיופק באמצעות אנרגיה סולארית וללא זיהום כלל. המימן משמש לייצור חשמל ברכב עצמו באמצעות תא דלק, בתהליך שלא מייצר זיהום, ומאפשר הפעלת כלי רכב בהנעה חשמלית, ללא צורך בסוללות כבדות ובזמני טעינה ארוכים.

גם התחנות הנוספות מיועדות לתדלק רכב כבד, בעיקר משאיות, כמו הפיילוט של סונול וכלמוביל יונדאי. יש מגעים עם חברות תחבורה ציבורית להפעלת אוטובוסים מונעי מימן. כל התחנות מתוכננות לפעול בלחץ של 350 באר, שלא מתאים לרכב פרטי מונע מימן, הזקוק ללחץ של 700 באר. ניתן יהיה להציב בתחנות משאבות נוספות המותאמות עבורו.

מימין לשמאל: אסף אלמגור מנכ"ל בזן, יניב שיראזי מנכ"ל כלמוביל, שר האנרגיה ישראל כץ ומנכ"ל סונול  ניר גלילי. צולם באירוע חנוכת תחנת המימן הראשונה של סונול ביגור. עידן סבח,
מימין לשמאל: אסף אלמגור מנכ"ל בזן, יניב שיראזי מנכ"ל כלמוביל, שר האנרגיה ישראל כץ ומנכ"ל סונול ניר גלילי/עידן סבח

התחנה ביגואר הוקמה בתמיכה של 3 מיליון שקל מיחידת המדען הראשי של משרד האנרגיה, שהשקיע בנוסף כ-12 מיליון שקל נוספים בתמיכה במחקרים בתחום המימן, חברות וסטארט-פים בתחום ובמימון משאיות מימן. סונול ובז"ן נבחרו להקים את התחנה ב-2019 ורק כעת היא מתחילה לפעול.

באירופה יש כבר מאות תחנות לתדלוק במימן, שהאיחוד האירופי מקדם לצורך העברת שוק המשאיות הכבדות לתדלוק בו החל משנת 2025. זאת משום שהנעת משאית כבדה בחשמל לנסיעות ארוכות מורכבת בגלל כמות הסוללות הגדולה הנדרשת, מה שמייקר מאוד את מחירן ומפחית מכושר הנשיאה שלהן.

שר האנרגיה ישראל כץ אמר בטקס כי בתקציב המשרד לשנת 2023 נכללת השקעה של כ-20 מיליון שקל בהקמת תחנות התדלוק הנוספות, בתמיכה בהרחבת השימוש במשאיות מונעות מימן, וכן במימון ממשלתי ראשוני ל"האב" מימן שיעסוק במחקר ופיתוח בנושא.

באירוע ההשקה נכחו גם יו"ר סונול דודי ויסמן; מנכ"ל סונול ניר גלילי; יו"ר בזן משה קפלינסקי; מנכ"ל בזן אסף אלמגור ומנכ"ל כלמוביל יניב שיראזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully