וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנהוג כמו מלך: חובב ההגה שיושבע לשליט בריטניה

עודכן לאחרונה: 10.5.2023 / 18:36

צ'ארלס גדל לשני הורים חובבי רכב, קיבל אסטון מרטין ליום הולדת 21, אבל לא חשש לרכוש גם מכוניות גרמניות ולקדם בשנים האחרונות רכבים חשמליים. מה עוד מחכה במוסך המלכותי?

הנסיך צ'ארלס עם האסטון מרטין שלו ב-1975. GettyImages, GettyImages
צ'ארלס עם האסטון מרטין שלן ב-1975. רווק וחולה הגה שנהנה מהאוטו שאבא קנה לו/GettyImages, GettyImages

ביחד עם תפקיד מלך אנגליה מגיעות לא מעט חובות וגם זכויות רבות. אחת מהן: המלך לא זקוק לרשיון נהיגה כדי להתיישב מאחורי ההגה ולקרוע את כבישי הממלכה. זאת משום שרישיון הנהיגה הבריטי ניתן כפי שכתוב בו בשם המלך, או המלכה. אם המלך הוא שמעניק לך את הרשיון, מי יעניק לו?

והמלך צ'ארלס השלישי, יש לומר, הוא חובב גדול של נהיגה ושל מכוניות. אם יש מישהו שיידע להעריך את אוצרות המוסך המלכותי שירש מאמא המלכה אליזבת, זו הוא. ככה זה כשאתה נולד לשני חובבי הגה.

המלכה אליזבת נוהגת ב-2021 בריינג' רובר שלה. GettyImages, GettyImages
המלכה אליזבת, שנה לפני מותה, מאחורי הגה הריינג' רובר שלה. שירתה כנהגת וכמכונאית במלחמת העולם/GettyImages, GettyImages

כבר בגיל 18 במהלך מלחמת העולם השנייה, בזמן שרק נשים מעטות נהגו, הוכשרה הנסיכה דאז אליזבת כנהגת אמבולנס ומכונאית בצבא הבריטי. היא לא ויתרה על הישיבה מאחורי ההגה גם כאשר הוכתרה למלכה ב-1952.

למעשה, אליזבת המשיכה לנהוג עד ממש עד לשנתה האחרונה, נצפית מאחורי ההגה של ריינג' רוברים מהצי המשרת את משפחת המלוכה, ואפילו מאחורי לנד רובר דיפנדר ידני 2002 של בית וינדזור. סיור בשטחי הארמון כשמלכה מאחורי ההגה היה כבוד גדול שרק מעטים זכו בו.

אבא, הנסיך פיליפ, שנשא גם בתואר הדוכס מאידינברו, גילה את אסטון מרטין הרבה לפני ששאר העולם גילה אותה מסדרת ספרי וסרטי ג'יימס בונד של איאן פלמינג. כבר ב-1954 רכש פיליפ לעצמו ולמלכה הטריה אסטון מרטין לגונדה 3 ליטר פתוחה, ששימשה את הזוג במשך שנים, כולל במסעות בחו"ל, וכדי להסיע את צ'רלס ואחותו הנסיכה אן לבית ספר.

האסטון המלכותית אף צוידה בתוספת נדירה ויקרה מאוד בימים ההם: טלפון. הרבה לפני עידן הסלולר, פעל הטלפון בתדר רדיו מיוחד שהוקצה לבעלה של המלכה בידי האדמירלות הבריטית שהייתה אחראית לתחזוקה שלו. המכונית נמכרה במכירה פומבית ב-2016 בידי בית המכירות Hַַ&H תמורת 350 אלף ליש"ט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
צ'ארלס הצעיר ביחד עם לורד מונטגיו בדיימלר 1900 של בית המלוכה. GettyImages, GettyImages
צ'ארלס הצעיר עם הלורד מונטגיו, מייסד מוזיאון הרכב הבריטי הלאומי, בדיימלר מ-1900/GettyImages, GettyImages

כילד היו לצ'ארלס צעצועים שלא עמדו לרשות ילדים אחרים בממלכה. הוא היה נוהג במכונית פדלים שעוצבה כאוסטין J40 וגם במכונית חשמלית עתיקה שעוד שימשה את אמא אליזבת ואחותה הנסיכה מרגרט כילדות, ועוצבה כסיטרואן C4 משנות ה-20. כנער תועדו הוא ואחותו כאן נוסעים באחוזות הכתר ברכבי קארט עם מנועי בנזין.

ב-1969, ליום הולדת 21, קיבל צ'ארלס מאבא מתנה צנועה: אסטון מרטין DB6 וולנטה כחולה פתוחה חדשה. הנסיך פיליפ אף גילה אחריות, ובהבינו את הסכנה שבנהיגה במכונית ספורט עם הנעה אחורית -286 כ"ס בעידן של הרבה לפני מערכות הבטיחות האקטיבית, סידר לו אימון אישי על המסלול מאלוף הפורמולה-1 הבריטי, גרהם היל.

פיליפ זיהה כנראה את היכולת של צ'ארלס להסתכן. כמו אביו ובעתיד בנו, גם המלך לעתיד ישרת בשנים הבאות כטייס בזרועות הצבא המלכותי, עד שב-1994 ההנחית נחיתת ריסוק את מטוס הבריטיש אירוספייס BAE-146 המלכותי, כאשר למרות היעדר מספיק ניסיון על המטוס התעקש להנחיתו במזג אוויר קשה בסקוטלנד, וירד מהמסלול. התאונה סיימה את קריית הטיסה שלו, וצ'ארלס יכול היה לחזור לאהבתו הראשונה: מכוניות.

הנסיך ווילאם והנסיכה קייט עוזבים את חתונתם באסטון מרטין DB6 של צ'ארלס. GettyImages, GettyImages
וויליאם וקייט באסטון של צ'ארלס ביום חתונתם. הוסבה לנסוע על דלק ביולוגי/GettyImages, GettyImages

הוא גם עבר בעצמו שנוי לאחר שהחל לקדם את המודעות למשבר האקלים. האסטון DB6 שהוא ממשיך להחזיק הוסבה ב-2008 לשימוש דלק ביולוגי, E85, שמורכב מ-85% אתנול שמופק ממקורות מתחדשים, ו-15% בנזין. "המהנדסים של אסטון לא התלהבו, ואמרו שהסבה כזאת תגרום נזק למנוע", סיפר בעבר לדיילי מייל הבריטי. "אמרתי להם שאם ככה אני מפסיק לנסוע במכונית הזאת. אז הם מצאו את הדרך לעשות את זה. עכשיו היא נוסעת מדלק שמיוצר משאריות מייצור יין לבן, וגבינה. הריח נהדר".

ב-2011 קיבל הנסיך וויליאם מאבא את המכונית, אך רק ליום החתונה שלו עם קייט, והשניים עזבו עימה את כנסיית ווסטמיניסטר. הארי לעומת זאת השתמש בחתונתו עם מייגן ב-2018 ביגואר E טייפ קלאסית שהוסבה להנעה חשמלית.

לאמא שלהם אגב, הנסיכה דיאנה, הוא קנה לכבוד החתונה ב-1981 פורד אסקורט, למען התדמית העממית שלה, או סתם מתוך קמצנות. ב-1985 עברה הנסיכה לאסקורט RS ספורטיבית.

כמובן שה-DB6 לא הייתה המכונית היחידה בחייו של המלך לעתיד. עוד לפניה הוא רכש ב-1968 את המכונית הראשונה שלו, MGB GT סגורה. במהלך השנים הוא החזיק גם אסטון מרטין וואנטג' וולנטה 1986, שנמכרה בהמשך כדי לגייס 100 אלף ליש"ט לצדקה, והוחלפה בויראג' וולאנטה. לא פלא שכאשר חנכה אסטון מרטין את המפעל החדש שמייצר את רכב הפנאי הראשון שלה, ה-DBX, הוזמן צ'ארלס להדביק את סמל החברה על המכונית הראשונה שיצאה מפס הייצור.

בשנים האחרונות הפגין צ'ארלס עניין בעיקר במכוניות חשמליות. כבר ב-2018 הוא רכש יגואר i-פייס, החשמלית הראשונה של היצרן הבריטי, אחרי שנראה נוהג בטסלה מודל S שכורה. לפני שהפך למלך הוא נראה משתמש גם באאודי איטרון. זאת לא הייתה האודי הראשונה בסביבה צ'ארלס החזיק בעבר אודי אולרואד ודיאנה התקדמה במהלך השנים ל-80 קבריולה.

בשנה שעברה הוא קיבל לידיו את אוסף המכוניות המלכותי. בראשו: שתי לימוזינות הבנטלי הרשמיות שהוענקו למלכה לרגל יובל ה-50 למלכותה, ב-2002. עם גג מוגבה שאיפשר לה להיכנס פנימה בלי להוריד את הכובע, מיגון נגד ירי ופצצות, כולל לחץ אוויר מוגבר בתוף הרכב למניעת חדירת גזים רעילים מבחוץ, ושאר פטנטים שמתאימים יותר למכוניות של 007. מנוע V8 בנפח 6.75 ליטר הוא לא בדיוק ירוק.

הגראז' המלכותי כולל עוד כמה אוצרות שזכו לראות אור יום נדיר בטקס הלוויה של המלכה. למשל רולס רויס פאנטום 4 מודל 1950, אחת מ-18 בלבד שיוצרו, ופאנטום 5 מ-1962, ששימשו כמכוניות הרשמיות של אליזבת במשך עשרות שנים עד להגעת הבנטלי. האוסף כולל גם מכונית דיימלר מ-1900 ושתי כרכרות מוזהבות עתיקות עוד יותר, אחת מהן מתוארכת לשנת 1760, שישמשו בטקס מחר. אחת רתומה לשישה סוסים ואחת לשמונה. קצת פחות ממספר הסוסים שהמלך החדש רגיל אליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully