וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקקים בכפר סבא יחכו, לראש העיר יש בחירות על הראש

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 21:09

משרד התחבורה נכנע לדרישתו של רפי סער, ופרויקט נתיב התחבורה הציבורית בעיר שלו התנגדו תושבים רבים בעיר יוקפא, רגע לפני הבחירות המקומיות. האלטרנטיבה לרכב הפרטי תחכה

נת"צ חדש בכפר סבא רחוב ויצמן. לביא צילומי אוויר,
הקטע שכבר נחנך ברחוב בויצמן בכפר סבא. כעת לא יהיה לו המשך/לביא צילומי אוויר

חודש אחרי שנחנך בחגיגיות השלב הראשון של נתיב התחבורה הציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא, שבו עוברים קווי אוטובוס המשרתים את כל אזור השרון, סיכם ראש עיריית כפר סבא רפי סער עם משרד התחבורה ונתיבי איילון על עצירת העבודות על המשך הפרויקט. כרגע פועל נתיב כפול באורך של 1.5 ק"מ לכל כיוון, לאחר ששופצו והורחבו המדרכות ונוסף בו שביל אופניים. אבל התוכנית המלאה באורך של 8.5 ק"מ הוקפאה.

הפרויקט שהושק ב-2016 כחלק מפרויקט מהיר לעיר של משרד התחבורה שכולל הקמת יותר מ-100 קילומטרים של נתיבי העדיפה לתחבורה ציבורית, כדי לקדם אלטרנטיבה לפקקים, ולאפשר לתושבים ולמי שאינו מחזיק רכב להגיע במהירות רבה יותר ליעדו מחוץ לעיר. ברחוב עוברים עשרות קווי אוטובוס, שרבים מהם משרתים את כל אזור השרון.

מפת הנת"צ החדש בכפר סבא. נתיבי איילון,
מפת הנת"צ שכבר נסלל. משרת עשרות קווים מכל השרון/נתיבי איילון

אולם כמו מיזמי תחבורה ציבורית אחרים, כמו רכבות קלות והמטרו, הפרויקט עורר התנגדות של תושבים המשתמשים ברכב פרטי, בגלל העברת נתיב לאוטובוסים, וההפרעות לתנועה שיצרו העבודות. סער ניסה כבר זמן כבר לעצור את הפרויקט, אך בתקופת השרה מרב מיכאלי סירב המשרד לעשות זאת, ואיים על העירייה בקנסות למקרה שתפר את ההסכם שחתמה עליו עם המשרד להמשך הסלילה. כעת, חודשים ספורים לפני שסער יתמודד שוב בבחירות לראשות העיר, הוא יכול להציג למתנגדים ניצחון.

סער, שכבר לפני שנה וחצי פירסמה התקשורת המקומית בעיר את כוונתו לעצור את הפרויקט, טען אתמול כי המיזם לא עונה על צרכי העיר וכי משרד התחבורה והעירייה יפעלו לגיבוש נספח שיכלול את הסכמת העירייה לביצוע נת"צ בציר טשרניחובסקי ובדרך השרון. עוד הוסכם כי משרד התחבורה יתקצב הקמת שבילי אופניים ברחבי העיר, וזאת בהתאם לעקרונות תוכנית האב לשבילי אופניים של העירייה. עם זאת סער לא ידע להציג אתמול את התוכנית האלטרנטיבית שתקודם, מה לוח הזמנים שלה, וכמה קילומטרים של שבילי אופניים תכלול, למשל.

סער: "מדובר בבשורה ענקית לתושבי כפר סבא ולמשתמשי התחבורה הציבורית ושבילי האופניים. אני תומך בתחבורה ציבורית, אולם התוכנית במתכונתה המקורית לא תאמה את מדיניות העירייה אותה התוויתי והתנגדתי, ופעלתי על מנת להביא לשפרה, כך שתיטיב את הצרכים העירוניים ולמען תושבי העיר ובעלי העסקים. לאחר שנים של מו"מ והתנגדות נחרצת של משרד התחבורה לעצור את הפרויקט - הצלחנו להביא לשיפורים גדולים במה שבוצע ולעצור את המשך עבודות הפרויקט. אני מודה לעמיתיי במשרד התחבורה ובנתיבי איילון שנענו לבקשותינו וסייעו לנו להגיע להסכם טוב יותר, שמעניק פתרון אמיתי לעירנו ומעודד שימוש בתחבורה ציבורית ובשבילי אופניים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

רק לפני חודש כשנחנך הקטע הראשון של הנת"צ ברחוב ויצמן החמיאה שרת התחבורה מירי רגב לפרויקט. "יש רק דרך אחת לצאת מהפקקים, והיא מעבר לתחבורה ציבורית והשארת הרכב הפרטי בבית או ב'חנה וסע'", אמרה רגב. "אנו פועלים בדרכים רבות לשיפור השירות בתחבורה ציבורית, כדי שתהווה חלופה אטרקטיבית לרכב הפרטי. אחת מהן היא הקצאת נתיבים בלעדיים לאוטובוסים, במטרה להכפיל את מספר הקילומטרים של נתיבי העדפה קיימים, עד לשנת 2027. במסגרת פרויקט 'מהיר לעיר' אנחנו סוללים רשת של נת''צים ושבילי אופניים ברחבי מטרופולין דן, ואני שמחה לחנוך היום עוד מקטע חשוב בתוכנית ברחוב הראשי של כפר סבא".

גם מנכ"לית חברת נתיבי איילון, אורלי שטרן, שאחראית על ביצוע המיזם, סיכמה אז: "הודות לפרויקט, מעתה תושבי העיר יוכלו לבחור בתחבורה ציבורית נוחה, יעילה, עוקפת פקקים ומתקדמת יותר". אתמול נמנע משרד התחבורה מלמסור תגובה לעצירת הפרויקט, ובנתיבי איילון סירבו אפילו למסור פרטים על התכנית הקיימת, פרטים שמופיעים באתר החברה.

אבל לפני חודש הסביר ניר אייל, המהנדס הראשי של נתיבי איילון, עד כמה הפרויקט משמעותי עבור תושבי כפר סבא והשרון. "בקטע הזה עוברים 70 אוטובוסים בשעה, מקווי ה-500 מהשרון להרצליה, קו 29 ממזרח כפר סבא דרך רעננה להרצליה, ו-149 מויצמן לתל אביב", אמר לוואלה.

לדבריו, "כיום אוטובוסים עושים את הקטע הזה בשעות העומס בכ-12 קמ"ש, עם הנת"צ המהירות תוכפל ל-24 קמ"ש. זה חיסכון של כמה דקות לכל כיוון, שגם יקצר את זמני הנסיעה בשני הכיוונים וגם יתרום לאמינות ולדיוק של האוטובוסים בהמשך הדרך. הנת"צ הזה ישתלב במערכת שלמה של נתיבים שביחד יעניקו תרומה גדולה עוד יותר למשמשי התח"צ. זה היתרון של בניית נתיבים כאלה. רכבת קלה סוללים עשר שנים ורק אז אפשר ליהנות ממנה. נת"צים נבננים ונפתחים בשלבים, ואפשר ליהנות מכל אחד מהם ברגע שהוא מוכן, לא חייבים לחכות לכל המערכת", סיכם.

עילאי הרסגור גינדין, ששימש עד לאחרונה כסגן ראש עיריית כפר סבא ומחזיק תיק התחבורה בעיר, ופרש מהחיים הפוליטיים, אמר אתמול לוואלה: "עצוב מאוד שפרויקט שהושקעו בו כל כך הרבה מאמצים ואמור היה להביא כל-כך הרבה תועלות נזרק לפח. מדובר בהחלטה קצרת רואי. בטווח הארוך אין פתרון אחר לפקקים מלבד צירי העדפה לאוטובוסים, רכבות, אופניים והליכה ברגל. להשאיר דברים כפי שהיו לא יפתור את הבעיה".

אבל הפרויקט הזה היה נזק פוליטי לראש העיר רגע לפני הבחירות.
"מנהיגות היא לא לראות לאיזה כיוון נושבת הרוח ולעשות אותו דבר. גם בתל אביב התנגדו בהתחלה תושבים לשבילי האופניים, למדרחובים ולהעדפת אוטובוסים, והיום מבינים שזה היה הדבר הנכון והציל את העיר. צריך להגיד לתושבים את האמת: רכב פרטי הוא לא הפתרון. אין אפשרות ליצור בכפר סבר עוד מקומות חנייה עבורו ועוד כבישים. חייבים להשקיע באלטרנטיבות, גם אם זה לא פופולרי. כל מי שעוסק בתחבורה יודע שזו האמת".

גם גורמי תחבורה מחוץ לכפר סבא מבקרים את המהלך. מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו": "נתיבי תחבורה ציבורית מתפקדים הם קריטיים לקיום רשת תחבורתית אמינה. זה לא סוד שבשם החשש לפגוע ברכב פרטי והחשש לצמצם חניות סללו נתיבי תחבורה ציבורית שמאליים גם ברחובות עירוניים שפחות מתאימים לכך וביתרו את הרקמה העירונית שלהם. האחריות לספק העדפה לתחבורה הציבורית מוטלת הן על כתפי ראשי הערים שנותנים דין וחשבון לכלל הציבור ולא רק לנהגי הרכב הפרטי, והן על כתפי משרד התחבורה כרגולטור ומוביל מדיניות".

ומה צריך לעשות עם הנתיב שכבה נסלל?
"השארת המצב בציר ויצמן בכפר סבא כחצי-נת"צ עלול לייצר יותר נזק מתועלת, כי התחבורה הציבורית עדיין לא תקבל את ההעדפה הדרושה לה. אנו מברכים על הדרישה של ראש העיר לנתיב תחבורה ציבורית בצירים הזקוקים לכך ובאותה נשימה קוראים לו לדרוש פיתרון משביע רצון גם ברחוב ויצמן, או על חשבון נתיב החניה או לחלופין על ידי תנועת רכב פרטי חד סטרית ותנועת אוטובוסים דו סטרית, כפי שהציעה העמותה בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully