וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ירושלים: מה שמשרד התחבורה לא מספר על הארכת הרכבת המהירה

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 13:46

מירי רגב התגאתה השבוע בהארכת הקו למרכז העיר ולחאן, מהלך שעוד יזם ישראל כץ, אבל שכחה להזכיר כמה שנים יארכו העבודות, למה הן צפויות להתעכב ועל אילו טעויות עומד המשרד לחזור

הדמייה תחנת הרכבת התת קרקעית העתידית מרכז ירושלים בכיכר הדווידקה. פלג אדריכלים,
תחנת מרכז העיר. תשמש בעיר מבקרים בירושלים, לא את תושביה/פלג אדריכלים

זאת העונה שבה מציפים השרים שמתגוררים במרכז הארץ בהודעות לעיתונות שמציגות את תרומתם הכבירה לבניין ירושלים ולפיתוח הבירה.

גם שרת התחבורה מירי רגב לא שכחה לזמר את שבחי ירושלים, בפרסום ממוחזר של הדמיות שתי תחנות הרכבת התת קרקעיות החדשות שיצטרפו לקו הרכבת המהיר לבירה, מסדרת הדמיות שפורסמה בוואלה כבר לפני שנה. מדובר בתחנת מרכז העיר ובתחנת החאן, שיצטרפו לתחנת נבון, ויאריכו את הקו בכ-2.5 ק"מ קרוב יותר לדרום העיר.

"הארכת הקו המהיר אל מרכז העיר וסמוך לעיר העתיקה היא צעד משמעותי לקידום חזון משרד התחבורה לאפשר לכל תושב להגיע מכל מקום לכל מקום בתחבורה ציבורית זמינה, אמינה ומשתלמת. עד סוף העשור תהיה ירושלים העיר הראשונה בישראל שתיהנה מרשת מלאה של רכבות קלות ומחיבור מסילתי מהיר לכל רחבי הארץ", התגאתה רגב.

אבל יש כמה דברים שרגב שכחה לספר.

הדמייה תחנת החאן תחנת רכבת תת קרקעית עתידית. פלג אדריכלים,
תחנת החאן. קרובה לעיר העתיקה, אבל פחות לשכונות הגדולות/פלג אדריכלים

זה לא חדש: מדובר בפרויקט שיזם עוד ישראל כץ כשהיה שר התחבורה. כץ הבטיח תחנת רכבת בעיר העתיקה, ואפילו מיהר להכריז שהיא תיקרא על שמו של דונלד טראמפ. רק כמו שכץ הוזהר מראש בידי אנשי המקצוע, העיר העתיקה היא אזור שחפירה תחתיו היא פוטנציאל לרעידת אדמה פיזית ומדינית.

מסלול הקו שונה, והוא מתוכנן כעת עם תחנה אחת במרכז העיר צמוד לכיכר הדוידקה ולשוק מחנה יהודה, ותחנה נוספת צמוד לגן הפעמון ולחאן, ליד מה שהייתה פעם תחנת הרכבת של ירושלים.

מהמתחם יבנה רכבל שדרכו יוכלו הנוסעים להמשיך אל דרכם את העיר העתיקה, או לצעוד ברגל כק"מ. צמוד למתחם יעבור הקו הכחול העתידי של הרכבת הקלה בעיר.

זה לא יקרה לפני 2030: הפרויקט כבר מתוקצב בתוכנית החומש של רכבת ישראל על סך 4.685 מיליארד שקל. אבל האישורים טרם הסתיימו, טרם פורסם מכרז לחפירת המנהרות והתחנות החדשות, טרם נבחר זוכה, טרם הסתיימו הערעורים של המפסידים לבית המשפט, וטרם הושלמו העבודות שיארכו לפי ההערכות לפחות שלוש שנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אצטדיון טדי. חברת אריאל,
מלחה: אצטדיון טדי, הקניון והגן הטכנלוגי, ואורות שכונת גילה. הגיוני יותר להקים כאן תחנה/חברת אריאל

זה כנראה גם לא יקרה לפני 2034: בשנה שעברה עוד העריכו באופטימיות שהעבודות על הקו יתחילו ב-2024 ויסתיימו ב-2030. אבל מעבר לאיחורים הקבועים בפרויקטי תשתית גדולים, במקרה הזה מתחזקות ההערכות שהתכנית שהוצגה אינה סופית. רוב הסיכויים שהקו יוארך עוד יותר ויסתיים במלחה, באזור אצטדיון טדי, אולם הכדורסל והמופעים הארנה, מרכז התעסוקה בגן הטכנולוגי וקניון מלחה.

זאת בגלל אופי כריית המנהרות: כריית מנהרות כביש 16 באמצעות פיצוצים, תוך הפרעה ורעידות לתושבים שמתגוררים בסמוך, היא לא מהלך שהרשויות ירצו לחזור עליו במרכז ירושלים. כרייה באמצעות מכונת TBM כמו ששימשו לכריית הקו לירושלים, מנהרות הקו האדום והירוק במרכז, ובעתיד במטרו, תהיה יעילה, בטוחה ומהירה יותר. אולם מדובר במכונות יקרות, שנבנות במיוחד, וצריך מקום לפיר שיאפשר הורדה שלהן אל תת הקרקע. באזור תחנת נבון אין מקום כזה, וגם לא באזור החאן. במלחה יש. בנוסף, קשה להצדיק בניית מכונה רק עבור מנהרה של 2.5 ק"מ, מה שייקר מאוד את הפרויקט.

ההארכה למלחה הגיונית גם מבחינה תחבורתית, כדי לקרב את הרכבת אל קריית הספורט שאליה מגיעים רבים מחוץ לעיר ואל גילה הסמוכה, השכונה הגדולה בירושלים, שעם כ-100 אלף תושבים גדולה יותר מהרצליה, חדרה או כפר סבא ונמצאת כעת בגידול מואץ בעקבות סלילת שני קווי רכבת קלה אליה, ושפע של פרויקטי תמ"א ובינוי חדשים.

זאת חזרה על אותן הטעויות: התלונה הנפוצה ביותר על תחנת נבון היא העומק שלה, והזמן הממושך שמבלים הנוסעים בירידה אל רציפי הרכבת ובעלייה מהם, תוספת של 5-10 דקות לזמן הנסיעה. התחנות הנוספות יהיו גם הן תת קרקעיות, גם בשל הפוטנציאל להשתמש גם בהן כמקלטי ענק לשעת חירום, ויסבלו מאותה בעיה.

זה לא פותר את הבעיות הדחופות של הקו לירושלים: בתחנת נבון אין מספיק מעליות, עבור נוסעים המתקשים בהליכה, נוסעים עם עגלות ילדים ורוכבי אופניים וקורקינטים שהפכו כלי משלים אידאלי לשימוש ברכבת ולא נלקחו בחשבון כאשר התחנה תוכננה לפני 20 שנה. בנוסף הקו המרכזי הזה, שמסיע יותר מ-20 אלף איש ביום, פועל בתדירות נמוכה של אחת לחצי שעה. דחוף יותר להשקיע בתוספת מעליות ובקיצור זמן העבודות על המסילה הרביעית באיילון, שתאפשר הוספת רכבות מירושלים, כמו גם מהדרום, הצפון והשרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully