וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים לטייל בחג? גם חיות הבר יהיו על הכביש. כך תמנעו מלדרוס אותן

עודכן לאחרונה: 26.5.2023 / 18:23

במדינה שעוקבת בנשימה עצורה אחרי כלבת הים יוליה נדרסו בשנה שעברה כ-1,500 חיות בר. אלה האיזורים והזמנים המסוכנים ביותר לדריסות נוספות

ארועי דריסת חיור בר בישראל 2022. מעברים בטוחים לחיות בר,
אירועי דריסת חיות בר שתועדו בארץ ב-2022/מעברים בטוחים לחיות בר

ב-2022 תועדו בישראל כ-1,500 מקרי דריסה של חיות בר, כולל בין השאר 111 צבאים, 175 שועלים 199 דורבנים ו-411 תנים.

התקופה הזאת של השנה נחשבת לעתירת פעילות של חיות בר, מה שמהווה סכנה למקרי דריסה נוספים בימי חג השבועות עתירי הטיולים. לפי נתוני ארגון 'מעברים בטוחים לחיות בר' הפועל למען יצירת קישוריות בין אזורי הטבע בישראל כדי לצמצם את אירועי הדריסות והפגיעה בחיות בר האיזורים המועדים ביותר לדריסה הם הגליל, רמת הגולן ולאורך כביש 90.

השעות המסוכנות ביותר הין שעות בין ערביים, והשעות שמייד אחרי החשכה ושעות עלות השחר, בהן יוצאות חיות הבר שרובן פעילות בעיקר בלילה, ממחבואי היום שלהן כדי לחפש מזון, מים ובני זוג.

לפי נתוני הארגון, דריסות המתרחשות כתוצאה מקיטוע בתי גידול בשטחי בר על ידי כבישים ותשתיות, הן גורם הפגיעה העיקרי למוות של חיות בר רבות, בהן כאלה הנמצאות בסכנת הכחדה כדוגמת: צבאים וצבועים.

כך למשל, מבין גורמי הפגיעה בקרב צבאים - 33% מהמקרים נגרמים כתוצאה מדריסה. לשם השוואה: לקיחת גור מאימו (13%), פציעה מגדר (9%), רגל לכודה (6%), או פגיעה מבעל חיים אחר (6%).

סיטקר של ארגון מעברים בטוחים לחיות בר. מאיירת: מאי גרוסמן,
אחד הסטיקרים שיחולקו לנהגים/מאיירת: מאי גרוסמן

לרגל חג השבועות ולקראת המטיילים הצפויים למלא את הדרכים ואתרי הטבע בחופשת החג, יחלק הארגון לציבור סטיקרים עם הסלוגן - לוקחים אחריות, נוהגים בזהירות - להעלאת המודעות לנהיגה לשמירה על חיות הבר הנמצאות בסביבה. הסטיקרים הדקורטיביים, אוירו על ידי מאי גרוסמן ונויה צור ויחולקו באגמון החולה, בספארי ברמת-גן ובפארק מונהיים.

דניאל ברעם, ממייסדות ארגון מעברים בטוחים לחיות בר: "אנחנו מקווים כי הסטיקרים יגבירו את ערנותם ותשומת ליבם של הנהגים, לאפשרות למפגש עם חיות בר חוצות או בשולי הכביש, ויביאו לצימצום מקרי הפגיעה בשטח. בנוסף, מטרת הסטיקרים הינה לעודד את הציבור לדווח על כל חיית בר פצועה - לרשות הטבע והגנים או לאביהוא שרווד מעמותת "למען חיות הבר" - על מנת לאפשר לה לקבל טיפול מציל חיים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
סיטקר של ארגון מעברים בטוחים לחיות בר. נויה צור,
סטיקר נוסף שיחולק לנהגים/נויה צור

איך אפשר להקטין את הסכנה לדריסת חיות בר?

1. היכן שאפשר סעו בשעות החשכה באורות גבוהים, המאפשרים לכן לראות את החיות החוצות ממרחק רב יותר. במכוניות חדשות רבות מהשנים האחרונות יש אור גבוה אוטומטי, שמוחלש ברגע שמגיע ממול רכב אחר כי שלא לסנוור אותו.

2. החלישו את מעט תאורת לוח המחוונים ואל תסעו ברמת התאורה המרבית, כדי שלא יסנוור את עיניכם מלראות פרטים קטנים על הדרך בשעות החשכה, ושיגבר הסיכוי שתראו את אורות הרכב שלכם משתקפים בעיני חיות הבר.

3. אל תשליכו שאריות מזון בזמן הנסיעה, או מחוץ לפחים בתחנות דלק ואזורי המנוחה, כדי שחיות הבר לא יבואו בעקבותיהם לאזורים מרובי תנועה.

4. זכרו שבמקום שבו ראיתם חיה אחת חוצה, ייתכן שיש עוד חיות צעירות שעוקבות אחר אימותיהן או זכרים שהולכים בעקבות נקבות.

5. כמו תמיד: נסיעה במהירות החוקית תעניק לכם יותר זמן לזהות חיות שלפניכם, וגם הימנעות מהצצות אל מסך הסמארטפון.

אם פגעתם בחיה, דיווח מיידי על התאונה יכול להציל את בעל החיים ממוות. במרבית המקרים, הנהג הפוגע הוא לא זה שמדווח על התאונה, דבר שמאריך את הזמן שבו מקבל בעל החיים טיפול . כמו בבני אדם טיפול מהיר הוא קריטי להצלת חיים. חשוב לדווח למוקד רשות הטבע והגנים (*3639 ) או לאביהוא שרווד - למען חיות הבר (054-520-3071, @4dwildlife). בנוסף, הדיווח על בעל חיים שנדרס חיוני עבור מחקר וניטור של חיות הבר, הבנת המכשולים שבסביבת המחיה שלהן וגורמי הפגיעה בהן.

כלבת הים יוליה בחוף הצוק בתל אביב. רועי שוורץ ורוברט גרין, רשות הטבע והגנים
כלבתהים יוליה.למזלה, לא הייתה צריכה לחצות כבישים בדרך אלינו/רשות הטבע והגנים, רועי שוורץ ורוברט גרין
  • עוד באותו נושא:
  • חיות בר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully