וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מירי רגב תעכב את פתיחת הקו האדום עד נובמבר?

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 16:48

בנת"ע מחכים כעת לאישורי הבטיחות לפתיחת הקו. כמו בחוק המטרו ובקידום הפטור מוויזה לארה"ב, רגב עשויה לדחות את אישור משרד התחבורה לפתיחה כדי שלא להעניק לרון חולדאי תמונת ניצחון לבחירות

זה התסריט שעליו מדברים בחשש במסדרונות עיריית תל אביב. הוא נראה במבט ראשון דמיוני בשל פגיעה פוטנציאלית בציבור משיקולים פוליטיים, אבל יש לו תקדימים רק מהשנה שעברה. האם מירי רגב מתכוונת לעכב את האישור להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה עד אחרי הבחירות המקומיות כדי למנוע מרון חולדאי, מהתומכים הגדולים של המחאה נגד המהפכה המשפטית, תמונת ניצחון בבחירות?

מאז נדחתה פתיחת הקו האדום מ-30 בנובמבר בשנה שעברה, נמנעים במשרד התחבורה ובנת"ע לקבוע תאריך רשמי חדש ומחייב לפתיחת הקו הראשון של הרכבת הקלה במרכז, 24 ק"מ שמחציתם תת קרקעיים ו-34 תחנות, מפתח תקווה, דרך רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים.

עוד בזמן כהונתה של שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי לא מיהרו במשרד לבטוח שוב בהערכות הזמנים האופטימיות של נת"ע, לגבי מועדי פתיחה חדשים. חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, הבטיח בסוף 2022 שהקו יתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2023, מועד שחלף גם הוא. רגב הכריזה כי היא מצפה מנת"ע לפתוח עד הקו עד יום העצמאות בסוף מאי, מה שגם לא התרחש.

מאז אין מועדי פתיחה חדשים, רק אחד שנסחב מחודש לחודש: שבועיים לאחר שנת"ע, שבנתה את הקו, וחברת תבל שתפעיל אותו, יקבלו את אישורי הבטיחות משתי החברות הגרמניות שמלוות את הפרויקט. הדרג המקצועי במשרד התחבורה כבר קבע בעבר כי אפשר יהיה להתחיל את הפעילות המסחרית של הקו שבועיים לאחר קבלת האישור: הקו כבר נמסר לתבל בתחילת אפריל, ל-45 ימי תרגול של הפעלת הקו, באמצעות אנשי התפעול, הנהגים והסדרנים שגייסה והכשירה.

הצצה לתחנת אלנבי של הרכבת הקלה בת"א. באדיבות נת"ע,
תחנת אלנבי של הקו האדום. מוכנה להפעלה/באדיבות נת"ע

כחלק מהתקופה מבוצעת בדיקה של שיעור בלימות השווא של מערכת הבטיחות האוטומטית ברכבת. כזכור ההנהלה הקודמת של נת"ע בחרה לרכוש בנפרד את הרכבות, מערכת השליטה ומערכת הבטיחות משלושה ספקים שונים. כאשר החלו הנסיעות התברר שהמערכות לא לגמרי "מדברות" אחת עם השנייה, מה שמוביל את המערכת לשיעור גבוה של בלימות חירום ללא הצדקה.

מאז השקיעו רבות נת"ע, יצרנית המערכת אלסטום הצרפתית, יצרנית הרכבת CRRC הסינית ויצרנית מערכת השליטה CRTG הסינית גם כן, מאמצים לפתור את הבעית. ההצלחה הייתה גדולה, אבל לא מלאה לחלוטין.

בהפעלות הניסיון כעת של עשרות נסיעות רכבת מידי יום, עדיין נרשמות 2-3 בלימות כאלה, וחברות הפיקוח הגרמניות יצטרכו להחליט עד כמה הן משמעותיות. חלקן למשל מתרחשות כאשר הרכבת עומדת בתחנה, ומחליקה מעט לאחור, ואז הבלמים שלה מופעלים, מבלי שהנוסעים מרגישים בדבר, אבל בלימה לא נשלטת נוספת נרשמת בדוחות.

אליזבת ליין קו אליזבת החדש בלונדון קרוס טרייל. TFL,
אליזבת ליין בלונדון. נפתח באיחור של 3.5 שנים, בחריגה של 4 מיליארד ליש"ט, וכשלא היה מוכן לגמרי/TFL

יצוין כי גם הקו החדש של הרכבת התחתית בלונדון, קו אליזבת, שנחנך במאי שעבר נפתח למרות שהוא עדיין סובל מבעיות במערכת האיתות שלו. הקו, שהחל לפעול באיחור של שלוש שנים וחצי, ובחריגה של 4 מיליארד ליש"ט מתקציבו שהגיע ל-19 מיליארד ליש"ט, חסר בתחילה אחת מהתחנות שלו שלא הייתה מוכנה בזמן, לא פעל בימי ראשון כדי לאפשר יום נוסף לבדיקות, ולא במסלול במלא שלו. רק בהמשך עבר הקו לפעילות מלאה. אליזבת ליין אגב מסיע שנה לאחר הפעלתו כ-50% יותר ממספר הנוסעים שצפו במקור במשרד התחבורה הבריטי וברשות התחבורה של לונדון.

כך או כך, את האישור הסופי להפעלת הקו האדום צריך לספק משרד התחבורה. בעיריית תל אביב חוששים כי גם אם יתקבלו אישורי הבטיחות מחו"ל, תכריז השרה רגב כי למען בטיחות הנוסעים יש להמתין עם ההפעלה עד להעלמה הסופית של בלימות השווא.

למהלך כזה יש תקדים: בקיץ שעבר מנע הליכוד את קידומם של שני חוקים שאינם שנויים במחלוקת ובעלי חשיבות ציבורית רבה, חוק המטרו ושינויי החקיקה שנועדו להקל על ישראלים לקבל ויזה לארה"ב. זאת כדי למנוע הישג פוליטי מממשלת בנט-לפיד רגע לפני הבחירות לכנסת.

פינוי 7 המבנים האחרונים על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בכפר שלם
 24 בינואר 2022. אבשלום ששוני, מעריב
פינוי הפולשים בכפר שלם. רגב סירבה לאשר, הקו הסגול התעכב ואז היא האשימה את נת"ע באי עמידה בזמנים/מעריב, אבשלום ששוני

יצוין כי רגב נמצאת בעימות מתמשך עם נת"ע וכבר הכריזה על כוונתה להוציא מידי החברה הממשלתית את פרויקט המטרו בטענה שהיא אינה עומדת בלוח הזמנים ובתקציב שנקבע. זאת למרות שבמהלכיה כשרת התחבורה בקדנציה הקודמת, כמו סירוב לאשר פינוי מתוכנן של פולשים מתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בדרום ת"א, הביאה לעיכוב של יותר משנה בפרויקט.

זאת למרות שבדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת התייצב אליאס מטר, ראש אגף רכבות במשרד התחבורה והרגולטור לפרויקט מטעם המשרד, דווקא לצד נת"ע. "יש פער גדול בציפיות בין משרד התחבורה, הציבור והתקשורת, ויש אכזבה", אמר מטר. "אבל צריך להבהיר - מדובר בתופעה כלל עולמית שבפרויקטים כאלו יש דחיות משמעותיות. לגבי הקו האדום, המדינה לא העריכה את המורכבות, את השילוב בין מערכות תת קרקעיות לעיליות, ואיך עושים אינטגרציה לכמעט 7-8 גופים בלתי תלויים תחת חברה ממשלתית אחת. נכון שיש איחור ועיכוב אצלנו אבל צריך להבין שנעשתה ונעשית עבודה קשה. אני מבקש לחזק את נת"ע על עבודתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully