וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הטעויות שאתם עושים בהפעלת המזגן ברכב

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 8:05

אין ספק שמערכת המיזוג היא ידידתו הטובה ביותר של הנהג בקיץ המהביל. אז למה כל כך הרבה נהגים לא יודעים להשתמש בה? וגם: איך לזהות ולטפל בתקלות מיזוג נפוצות

אישה נוהגת במכונית ומנגבת זיעה. ShutterStock
הגרוע מכל עוד לפנינו/ShutterStock

שוב לא מצאתם חניה מוצלת. אתם מגיעים למכונית שלכם - שהיא כרגע סוג של טאבון על גלגלים, פותחים את הדלת רק כדי לחטוף גל חום כמו מהתנור, רק שלא בריח עוגה, אלא של פלסטיק אפוי. אתם ממהרים להתיישב בכיסא, להניע, ולגשש אחר כפתור ההפעלה של המזגן, מסובבים את חוגת הטמפרטורה למינימום ואת מהירות המפוח למקסימום - רק כדי לקבל עוד גל חום כמו הבל הפה של השטן בעצמו. מכירים? טוב, אחרי הכתבה הזו, אתם הולכים להימנע מכמה טעויות גדולות. חלקן הן כאלו שבגינן אתם לא מפיקים את המיטב ממערכת המיזוג שלכם במקרה הטוב, אחרות יכולות לחסוך לכם הרבה מאוד כסף וכמובן זיעה. אגב, זה המקום לציין שמערכת מיזוג תקינה היא לא רק פינוק, אלא לעיתים רכיב משמעותי בבטיחות שלנו בנהיגה.

פאקארד סופר 8 1939. אתר יצרן
פאקארד הייתה הראשונה להציע מזגן כאופציה ב-1939. הוא היה יקר, לא אמין ונעלם במהירות מההיצע/אתר יצרן

מאחורי התריס

מבחינת הנהג הממוצע, מערכת המיזוג ברכב מסתכמת בשני ממשקים - כפתורי ההפעלה ופתחי המיזוג. בגדול, זה בסדר גמור, עבור רובנו כל מה שאנחנו רוצים זה ללחוץ על כפתור ושאוויר קר ייצא מהפתחים האלו.

אבל בכל זאת, כמה מילים על המערכת שנמצאת שם מקדימה. אז קודם כל, למרות שמה שאנחנו מרגישים זה קור, המזגן שלנו לא באמת מקרר את האוויר אלא פשוט מנייד את החום והלחות החוצה. זו גם הסיבה שהפעלת מזגן היא הדרך היעילה ביותר לסילוק אדים מהשמשה.

בהסבר מפושט מאוד: מערכת המיזוג יש שלושה רכיבים מרכזיים - המדחס, המעבה והמאייד (קומפרסור, קונדנסר, אוופרטור- במוסכניקית מדוברת). השלושה מניעים בניהם גז מיוחד שאחרי הליך הדחיסה והעיבוי שלו לנוזל ואז בחזרה לגז במאייד סופח את החום מסביבתו, מאוורר המשיב אוויר על המאייד מזרים את האוויר הקר סביבו לתא הנוסעים.

למה זה חשוב לכם? כי התקינות של המערכת הזו נשענת במידה רבה לא רק על פעולה תקינה של שלושת הרכיבים האלו, אלא גם על כך שהיא "סגורה" ושכמות הגז בה היא במידה המדויקת (נחזור לזה בהמשך), ושמסנן המזגן המזין אותו באוויר נקי ובמצב תקין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מזגן לרכב. אתר יצרן
מעבה, מדחס, מאייד - המזגן ברכב על מרכיביו/אתר יצרן

על מה לוחצים פה?

ההסבר איך לקבל את המיטב שיש למזגן במכונית שלכם להעניק מתחיל עוד לפני שנגענו במזגן, לפני שהנענו את המכונית ועוד לפני שנכנסנו אליה. כדי לצנן את תא הנוסעים שלכם, המזגן צריך קודם לסלק את החום. ככל שנצמצם מראש את הפער הזה - נרוויח קירור מהיר יותר ופחות בזבוז אנרגיה.

מה עושים כדי לצמצם את הפער? בתור התחלה חונים במקום מוצל, או לפחות כזה שיהיה מוצל בשעות החמות של היום. אם אין אפשרות כזו (ולמעשה גם אם יש) - השתדלו לכסות את השמשה הקדמית בצלון פנימי או חיצוני. כי הסיפורים על זה שמכוניות כהות חמות יותר ממכוניות בהירות? זה נכון באופן מאוד מוגבל - פערים של עד 10 מעלות לכל היותר - זה אגב בדיוק ההבדל בין מכונית שחונה בשמש או בצל. למעשה, מה שמשפיע באופן קיצוני על החום בתוך הרכב שלכם הוא לא הצבע - אלא המקום בלי הצבע - החלונות. ככל ששטח החלונות גדול יותר (כולל גגות השמש הפנורמיים המטופשים האלו) המכונית שלנו הופכת לחממה.

עוד בדרך לרכב, לחיצה ארוכה על כפתור הפתיחה בשלט בחלק מהמכוניות תפתח את כל 4 החלונות של המכונית - מה שמאפשר פינוי מהיר של האוויר החם מהמכונית. גם פתיחה של הדלתות בזמן שאתם מעמיסים את תא המטען למשל תסייע בכך. נכנסתם לרכב ועוד לא פתחתם את החלונות? תעשו את זה מיד אחרי ההנעה.

מזגן לרכב. אתר יצרן
במערכות בקרת אקלים קובעים את הטמפרטורה והמערכת עושה את השאר/אתר יצרן

בגדול נחלקות מערכות מיזוג האוויר ברכב לשתי קבוצות. מזגן מכאני ובקרת אקלים. אין שום הבדל בעיקרון הפעולה שלהן מהבחינה הטכנית. ההבדל המרכזי הוא שבעוד במזגן המכאני שולט הנהג על הטמפרטורה ועוצמת המפוח. בבקרת האקלים קובע הנהג את הטמפרטורה הרצויה והמערכת עצמה מווסתת את עבודת המזגן על מנת להגיע לרף הנכסף.

מי יעילה יותר? בגדול, אלא אם כן אתם לא "על זה" לגמרי ומווסתים כל הזמן - קביעת הטמפרטורה הרצויה ולחיצה על כפתור ה-AUTO יגרמו למערכת לעבוד בצורה היעילה ביותר. ועדיין, גם בבקרות האקלים אפשר למצוא כמה טריקים קטנים.

בגדול, בניגוד למה שאנשים חושבים, הפעלה של מערכת המיזוג בטמפרטורה הנמוכה ביותר היא יעילה מאוד, שכן היא מאפשרת למזגן לפנות חום ולחות בלי צורך לווסת את הפעולה ולמעשה "להאט" אותה. כאמור, המערכת לא "מייצרת" קור, אלא פשוט מסירה חום ולחות מהאוויר.

נכנסתם למכונית, הפעלתם את המזגן? אין מה לעמוד ולחכות שהיא תתקרר, אין גם הרבה יעילות בהפעלה שלה מרחוק - מערכת המיזוג, המונעת בין השאר על ידי רצועה מהמנוע, עובדת טוב יותר כאשר המכונית בתנועה. חלונות פתוחים ומזגן בעוצמה מירבית לדקה או שתיים יעשו פלאים למהירות הקירור של התא.

מי שיוצאות דופן במובן הזה הן מכוניות חשמליות, כל עוד המכונית מחוברת למטען והפעלת המיזוג לא "אוכלת" סוללה וכמובן שאינה מחוברת לשום רצועה מהמנוע - הפעלה של המיזוג תהייה יעילה, אם כי פחות מפתיחת חלונות.

מזגן לרכב. אתר יצרן
במזגן מכאני יש לשלוט על המפוח והטמפרטורה ידנית/אתר יצרן

ואם הזכרנו מכוניות חשמליות ומיזוג, הנה משהו שכדאי מאוד שתכירו, בכל המכוניות גם אלו עם מנוע בנזין, הפעלת מזגן צורכת אנרגיה. במכוניות בנזין, אפשר לייצר קשר ישיר בין נפח המנוע ועוצמתו לפעולת המזגן. גם היום אפשר למצוא כמה מכוניות, קטנות בעיקר, שתחת עומס כמו עלייה ממושכת, מוציאות את המזגן להפסקה או מפחיתות את עוצמתו. במכוניות חשמליות הסיפור הוא אחר לגמרי - לא נדיר לראות חשמליות שחותכות את הטווח ב-20-30 ק"מ בקלות בשל הפעלת מערכת המיזוג. אז אתם צריכים לבחור אם להזיע מחום או מהחשש שלא תספיקו להגיע למטען.

ולגבי הסיפור של חלונות מול מזגן בצריכת הדלק? ככל שהדברים נבדקו בעבר, ושוב, בהסתייגות מגודל ומבנה המכונית - חלונות פתוחים יהיו חסכוניים יותר באנרגיה עד סביבות 70 קמ"ש, משם וצפונה ההפרעה האווירודינמית כבר גוברת על האנרגיה שדורש המזגן ולכן הוא עדיף.

מזגן לרכב. אתר יצרן
לאן לכוון את הפתחים? השאלה היא את מי רוצים לקרר/אתר יצרן

אבא חם לי!

טוב, פתחנו את החלונות, והתחלנו לנוע ובקרת האקלים עובדת, מה עכשיו? לאן נכוון את הפתחים. אז ככה, כאן התשובה קצת מורכבת אבל יש פתרון קסם בסוף. השאלה לאן לכוון את הפתחים תלויה בשאלה אחרת - את מי אנחנו מעוניינים לצנן.

אם מדובר ביושבי המושבים הקדמיים - הפתרון הוא לכוון את הפתחים כלפי מעלה. אם אנחנו רוצים לצנן את המושב האחורי ביעילות גבוהה יותר - למרכז. ולמה? באופן כללי האוויר הקר שיוצא מהפתחים נע בתוך חלל הרכב החם, ככל שהוא "יתערבב" עם האוויר החם במכונית מהר יותר, הוא יוריד את הטמפרטורה. ככל שאנחנו יושבים במושבים הקדמיים, האזור החם ביותר במכונית הוא סמוך לשמשה ובחלק העליון של המכונית (כמו בפוליטיקה, ככל שיש יותר אוויר חם הוא עולה למעלה), ולכן נכוון את פתחי המיזוג למעלה.

אולם, כאשר אנחנו רוצים לקרר את המושב האחורי, כיוון הפתחים לכיוון המרכז יהיה היעיל יותר, מכיוון שכך זרם האוויר הקר "מתערבב" פחות עם אוויר חם ומגיע קריר יותר ליושבים מאחור, כן, במחיר של חום לראשי היושבים מלפנים. בעבר שווק מין פטנט בדמות צינור אוויר המתחבר לפתחי המיזוג ומגיע למושב האחורי - אלא שהוא לא יעיל כלל בשל העובדה שזרם האוויר הקר היוצא מהצינור בקצה שלו כבר נמצא בטמפרטורה הרבה יותר נמוכה מזו שממנה הוא נפלט מהמזגן, אחרי אובדן קור לאורך הצינור וגם מה שנשאר מתפזר בחלל החם עוד לפני הילד. כך שבשורה התחתונה הדרך היעילה ביותר היא לקרר חלל ולא גוף.

מזגן לרכב. אתר יצרן
מכוניות מודרניות כבר מציעות יציאות מיזוג ישירות ליושבים מאחור/אתר יצרן

הפתרון לסיטואציה הזו נמצא במשהו שאנחנו רואים יותר ויותר במכוניות מודרניות - יציאות מיזוג למושב האחורי. כאשר בשנים האחרונות אפשר למצוא אותם אפילו במכוניות עממיות (יחסית, בישראל) כמו סקודה פאביה וקאמיק או רנו קפצ'ור.

ודבר אחרון לגבי קירור המושב האחורי. במערכת המיזוג שלנו יש כפתור שתפקידו להכניס את פעולת המערכת למצב סחרור או מחזור. הכפתור שלה יציג לוגו של חץ המסובב אוויר בתוך רכב בניגוד לאיור של חץ המכניס אוויר מחוץ לרכב, או חצים בצורת מעגל.

הכפתור הזה בעצם מכניס לפעולה מערכת שלוקחת אוויר מתוך הרכב (שכבר קריר יותר לכתחילה) ומזרימה אותו דרך המערכת שוב, כלומר, דורש פחות כדי לפלוט אותו קריר שוב. זה מצוין כאשר יושבים בפקק למשל ולא רוצים "למשוך" אוויר אגזוזים, בנסיעה דרך מקומות עם ריח לא טוב, אוויר מזוהם ועוד.

אבל זה פחות טוב כאשר רוצים לצנן את המושב האחורי מכיוון שהאוויר הזה נשאב חזרה מאיזור המושבים הקדמיים ולא מגיע ליושבים מאחור.

עוד טיפ לגבי כפתור שיש לכם ברכב: אם גם לכם לרוע המזל מותקנת מערכת דימום מנוע בעמידה - בטלו אותה, שכן היא מכבה את המזגן ואתם תשימו לב לזה רק מתי שתתחילו להרגיש אוויר חם ולח על הפנים.

מזגן לרכב. אתר יצרן
כפתור מחזור האוויר (מסומן באדום)/אתר יצרן

להינצל מדין גיהנום

אבל אף אחד לא באמת מעריך את המזגן כל עוד הוא עובד והכל טוב ויפה. אנחנו מאבדים את זה כאשר הוא לא עושה את העבודה שלו. באופן כללי ניתן לחלק את תקלות המזגן שגם האדם הממוצע יכול לאבחן לארבעה סוגים מרכזיים. תקלה במערכת הסגורה שמביאה לבריחה של גז, בעיה במערכת המפוח, בעיה במערכת המכאנית של המעבה, המדחס או המאייד והרביעית היא בעיה שמקורה במסנן האוויר.

לא את כולן תוכלו לאבחן לא בכולן תוכלו לטפל, אבל כן תוכלו לפחות לנסות. המזגן לא מגיב כלל? זו כנראה תקלת חשמל והזדמנות להציץ בשלב הראשון בקופסת הנתיכים (פיוזים) של הרכב.

אוויר שיוצא בעוצמה אבל לא קר כנראה מצביע על בריחת גז (בעיקר אם הדבר חוזר על עצמו גם אחרי מילוי גז). בריחה כזו יכולה לנבוע מקרע בצינורות המובילים אותו או ממכה שקיבלה המערכת, לרוב ברדיאטור. הדבר יכול גם להצביע על או תקלה במדחס או במערכת המרת החום. אוויר קר בעוצמה חלשה מצביע על תקלה במאוורר, כמו גם מצב שבו הרכב מקרר בנסיעה אבל לא בעמידה.

סובארו BRZ. קינן כהן
מיקום מסנן המזגן יהיה לרוב בחלק הקרוב לתא הנוסעים/קינן כהן

אם האוויר שיוצא מהפתח קר, אבל הזרימה של האוויר חלשה יכול לנבוע גם ממסנן אוויר סתום. זו גם התקלה בה הכי קל לטפל - בדקו בספר הרכב היכן נמצא בדיוק מסנן האוויר של המזגן - לרוב הוא יהיה בצמוד לקיר האש, מה שמפריד בין המנוע לתא הנוסעים, בחלקו העליון עם שני קליפסים קלים מאוד להסרה. שליפה וניקוי שלו באוויר הוא גם ה"תיקון" היחיד שכל אחד יוכל לבצע, כמובן שאם הוא סתום ברמה יוצאת דופן אין ברירה אלא להחליף, כאשר ההמלצה החד משמעית היא אחת לשנה. כל עוד מדובר במסנן עצמו, המחיר לאחד חליפי וטוב לא אמור לעלות על 40 שקל, אם כי חלק מהיצרניות גובות פי שלושה, ארבעה וצפונה על אחד מקורי. שימו לב.

תקלה נוספת נפוצה מאוד היא ריח רע מהמזגן. זו תוצאה של הצטברות בקטריות שמאוד אוהבות את הסביבה הלחה שלו. הן עשויות להופיע במסנן, בצנרת הפנימית או מערכת הניקוז שלה. ברמת המניעה, הפעלה של המזגן גם בחורף למשך דקות ספורות אחת לשבוע תמנע את התופעה. בשלב שבו יש כבר בקטריות, הפתרון הוא ניקוי של המערכת שמבוצע על ידי הזרמת קיטור, לחץ אוויר או חומרי חיטוי ובמקרים קיצוניים גם גז.

ואם הדלקתם את המזגן וחוויתם את הריגוש של גל ריח של חיה מתה - סביר להניח שזה מה שקרה, מכרסמים קטנים שמצאו את דרכם (האחרונה) במעבה הצנרת שלכם ונשארו שם עד מצב ריקבון מתקדם. כאן כבר לא יעזור לחץ אוויר ונדרש פירוק שלם. תחומינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully