וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המספרים של מירי רגב כן מסתדרים, אבל איפה היא מטעה

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 20:46

הציוץ של שרת התחבורה מנסיעתה ברכבת המהירה במרוקו עשה הרבה רעש ברשת, אבל הוא בעיקר מראה את הפער בין ההבטחות למציאות. גם שלה

הציוץ של מירי רגב על הרכבת המהירה טנג'יר רבאט מרוקו. צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הציוץ של רגב. "בקרוב אצלנו"? אולי בתמונות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך

"ברכבת המהירה מרבאט לטנג'יר. 300 קמ"ש, 250 ק"מ בשעה ורבע. בקרוב אצלנו", צייצה היום שרת התחבורה מירי רגב ממרוקו והדליקה את הרשת.

שהרי רכבת שנוסעת ב-300 קמ"ש, מדוע תזדקק לשעה ורבע כדי לעבור מרחק של 250 ק"מ?
אבל רגב, שיצאה למרוקו בראש משלחת גדולה של אנשי משרד התחבורה והחברות הכפופות לו ל"סיור מקצועי" שרובו בכלל מוקדש לתיירות, דווקא לא טעתה במספרים.

למרות שבסרטון שצרפה כינתה אותה "רכבת קליע", מדובר בעצם ברכבת מהירה: קו "אל בורק", על שם סוסתו של הנביא מוחמד, היא הגאווה של מרוקו, קו מודרני המחבר את טנג'יר לקזבלנקה דרך קניטרה ורבאט. אבל המהירות הממוצעת שלו קרובה יותר ל-200 קמ"ש, ואלה לא מהירויות של קווי רכבת קליע כמו בסין למשל, שמשיגה מהירת מרבית של 350 קמ"ש, וממוצעת של יותר מ-300 קמ"ש.

רגב ומשלחתה נסעו בין טנג'יר לרבאט, קטע שאורכו אכן 250 ק"מ, אבל הרכבת לא נוסעת לכל הדרך במהירות של 300 קמ"ש: יש קטעים שהיא מגיעה ל-320 קמ"ש, אבל רק הקטע שבין טנג'יר לקניטרה מתאים למהירויות גבוהות, וגם בו היא צריכה להאיץ למהירות המירבית ואחר כך להאט לעצירה.

את 88 הקילומטרים בין קניטרה לרבאט הרכבת עושה במהירות מרבית של 160 קמ"ש בלבד, כמו הרכבות בארץ, משום שהמסילה בקטע הזה לא שודרגה לסטנדרטי הבטיחות והתשתית לנסיעה מהירה באמת.

הרכבת המהירה אל בורק מרוקו. ONCF,
קו הרכבת המהירה במרוקו/ONCF

כך שרגב צדקה במספרים, אבל הטעתה בלוח הזמנים, עם ההבטחה ל"בקרוב". למרות שמדברים על רכבת לאילת כבר שנים, התכנון המלא של הקו טרם הסתיים. עוד לא גובש לו תקציב, שצפוי להיות יותר מ-40 מיליארד שקל, פי 4 משל הקו המהיר של הרכבת לירושלים, שאמנם נקראת מהירה, אולם רק בהשוואה לקו המקורי מימי הטורקים.

ממשלת מרוקו חתמה על הסכם לבניית הקו ב-2008 עם הבטחה שיפתח ב-2015. בפועל העבודות החלו באיחור והוא נפתח - הפתעה! - שלוש שנים אחרי המועד המקורי, עם 12 במקום 18 הרכבות המתוכננות, שנרכשו מאלסטום הצרפתית.

כמה זה יקח בישראל? אפילו את הקו המהיר לירושלים לקח 17 שנים לבנות, והאורך שלו הוא רק 57 ק"מ.

המרחק לרכבת בין תל אביב לאילת הוא כ-370 ק"מ, כאשר יהיה צורך לשדרג את 150 הק"מ מת"א לדימונה, לבנות כ-70 ק"מ מדימונה לחצבה, רובם במנהרות וגשרים, ועוד כ-150 ק"מ מחצבה לאילת.

בעיר הדרומית יש צורך בבניית נמל צפוני חדש שאליו תגיע הרכבת שתסיע גם מטענים, ואין מקום להעבירה דרך העיר לנמל הדרומי הקיים, מעבר לעלות המסילה עצמה. התוכנית גם מדברת על 4 תחנות, תל אביב, חצבה, שדה רמון ואילת, תכנון שלבדו לא מאפשר בניית רכבת קליע בתוואי הזה, שממילא מאוד יקרה ותגרום יותר פגיעה בסביבה, בגלל הצורך במסילה ישרה לגמרי כדי לאפשר את המהירות הגבוהה, עם סיבובים ברדיוס רחב מאוד.

כך שגם אם רגב תקבע שיא ישראלי ותצליח לאשר את הפרויקט בתוך שנתיים, לא כולל מכרז, בחירת זוכה וערעורי המפסידים, מדובר במסילה שלא תתחיל לפעול לפני 2040. קרוב זה לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully