וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי הניצחון המפתיע השבוע של התחבורה הציבורית בשבת

עודכן לאחרונה: 3.6.2023 / 15:45

מבשרת ציון שבהרי ירושלים הפכה השבוע לרשות המקומית ה-11 שמפעילה קווי שבת. רועי שוורץ תיכון, יו"ר נוע תנוע שיזמה את הקווים תוך עקיפת הווטו החרדי-ממשלתי בטוח: "מה שהתחיל לנסוע בשבת לא ייעצר"

אוטובוס בשבת בתל אביב בתקופה שהופעל בידי נוע תנוע/צילום מוטי מאירי
פעילי נוע תנוע עם אוטובוס השבת הראשון. נוע תנוע,
אחרי שקווי השבת של נוע תנוע הצליחו, העיריות לקחו אחריות/נוע תנוע

בדצמבר האחרון פינתה את לשכת שרת התחבורה מרב מיכאלי, שהבטיחה לקדם תחבורה ציבורית בשבת, אם כי ללא הצלחה ממשית, והוחלפה בידי מירי רגב, שמתנגדת לה מטעמי שמירה על הסטטוס קוו. בינואר הגישו כמה מחברי הכנסת של ש"ס הצעת חוק, שעלתה כבר בכנסות קודמות, שתאסור על כל הפעלת אוטובוסים ומיניבוסים בשבת, לא רק בידי הממשלה.

ובכל זאת הודיעה השבוע מועצת מבשרת ציון על הפעלת קו שבת ראשון לתל-אביב, ביחד עם מועצות מטה יהודה ואבו גוש הצמודות. בכך הפכה מבשרת ליישוב הראשון שמחוץ לגוש דן שמצטרף למיזם נעים בסופ"ש שמפעילות הרשויות המקומיות במרכז בימי שישי ושבת, כתחליף למערך התחבורה הציבורית הרגיל המושבת מטעמים פוליטיים.

למרות הלחץ הכבד שמפעילות המפלגות החרדיות נגד פעילות ציבורית בשבת, למרות ניסיון המהפכה המשפטית, שורד כבר ארבע שנים המיזם שלו שותפות עיריות גבעתיים, הוד השרון, כפר סבא, מודיעין-מכבים-רעות, קריית אונו, רמת השרון, שוהם ותל אביב-יפו. במקביל מפעילות עיריות רמת גן והרצליה קווי שבת משלהן, מבלי להצטרף לפרויקט של השכנות, שכמחצית מתקציבו ממומן בידי עיריית תל אביב.

בסך הכל כ-40 אלף איש נוסעים בקווי השבת שמפעילות הרשויות המקומיות, ומצטרפים לכ-35 אלף איש שנוסעים בקווי התחבורה הציבורית היחידים שהמדינה מפעילה, במפרץ חיפה מטעמים היסטוריים של קווים כאלה שפעלו עוד לפני קום המדינה, ובאילת, שם מופעל שירות תחבורה ציבורית מוגבל בעיר ולשדה רמון רשמית עבור התיירים.

אוטובוס של שירות נעים בסופ"ש . מעמוד הפייסבוק של עיריית תל אביב. גיא יחיאלי,
אוטובוס של נעים בסופ"ש/גיא יחיאלי

"קו שבת שהתחיל לפעול לא ייעצר", בטוח רועי שוורץ תיכון, יו"ר עמותת נוע תנוע, שהחלה לפני שמונה שנים בהפעלת הקווים האלה, לפני שאומצו בידי הרשויות המקומיות. שוורץ תיכון והצוות שאירגן היו הראשונים שפיצחו את האיסור בחוק על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת - הממשלה כאמור לא מפעילה בעצמה קווים ברוב הארץ, ואסרה בחוק על הסעת נוסעים בתשלום על כל גוף אחר, שאינו נהגי מוניות. שוורץ תיכון, נכדו של יו"ר הכנסת לשעבר דן תיכון, וכלכלן במקצועו, היה מי שעקף את האיסור באמצעות הפעלת האוטובוסים בידי אגודות שיתופיות, שהנוסעים היו חברים בהן, ושילמו להן דמי חבר ולא תשלום אסור על הנביעה עצמה.

"אין עוד מדינה שמשתקת את התחבורה הציבורית במשך 20% מהשבוע. אין עוד מדינה שמתעקשת שלא לבדוק את הצורך בתחבורה ציבורית בשבת, ושהעוסקים בתחום באקדמיה מתרחקים מבדיקה כזאת, מחשש שתרגיז את מי שיכולים להעריף עליהם תקציבי מחקר ותפקידי ייעוץ לממשלה. אפילו במדינות באירופה שבה כמעט כל הפעילות המסחרית סגורה בסופי שבוע מטעמי זכויות עובדים, התחבורה הציבורית פועלת, לפי הצרכים. אין על זה בכלל ויכוח. גם אצלנו לא צריך בסופי שבוע תחבורה ציבורית בהיקף של אמצע השבוע, ולא צריך לעבור באזורים חרדיים. הפעילות בשישי ושבת צריכה להיות כ-25% מאשר בשאר השבוע".

כולל רכבת?
"רכבת קלה כן, אבל רכבת כבדה לא בטוח. בקווים בין עירוניים אוטובוסים מעניקים שירות גמיש יותר".

מיכאלי שתמכה בתחבורה ציבורית בשבת לא שינתה דבר מלבד הצהרות על הפעלת הרכבת הקלה בשבת: הרכבלית בחיפה שנחנכה בתקופתה מושבתת בסופי שבוע, והתקנה שהייתה אמורה לאשר לגביית תשלום על נסיעות בשבת ולהקל על העיריות להרחיב את אוטובוסי השבת, נתקעה.
"ליוויתי את התקנה הזאת מהרגע הראשון. חשבתי שיש לה 5% סיכוי וזה יותר מכלום, אבל היא עברה כמה גלגולים אבל בסוף נפלה בגלל התנגדות משרד המשפטים, התנגדות ניר אורבך ונפילת ממשלת בנט-לפיד. אבל אפשר להרחיב את קווי השבת הממשלתיים גם בלי לשנות את החוק, מתוקף הסמכות של שרי התחבורה לאשר קווים שפועלים לבתי חולים".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, יורם שמעון ראש מועצת מבשרת ציון, יהודה ניב ויזל,  וראש מועצת אבו גוש סלים ג'אבר. עיריית תל אביב,
השותפים החדשים: מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א, יורם שמעון ראש מועצת מבשרת ציון, יהודה ניב ויזל וראש מועצת אבו גוש סלים ג'אבר/עיריית תל אביב

בערים שכבר מפעילות קווי שבת אין חשש שאם ראש העיר המכהן יפסיד בבחירות בנובמבר הפעילות תיפסק?
"מבחינת התושבים זה צורך אמיתי. לא כל ראשי הערים מבינים את זה, אבל מי שכן מבין ומוצא לזה את הכסף ואת הקואליציה הנכונה מרוויח נקודות חשובות בציבור. יחסית לעלות ההשקעה פר תושב, זה הרבה יותר זול מאשר הופעות אמנים".

אז נראה עוד קווים חדשים לפני הבחירות?
"כמו בממשלה לפני בחירות, גם ראשי עיר מוגבלים בפעילות שלהם בתקופה הזאת. אבל זה יעלה בחוגי בית, ובתוכניות שיציגו המועמדים".

כמה בכלל עולה שירות כזה לעיריות?
"אוטובוס ליום כולל נהג עולה לרשות כ-3,000 שקל, כשהמחירים משתנים בהתאם לעונה, בקיץ הם זולים יותר כי יש פחות דרישה להסעות, בחורף זה הפוך. צריך לפחות שני אוטובוסים על כל קו כדי להגיע לתדירות של לפחות אחת לשעה, וצריך להפעיל 60 ימים בשנה, בכל סוף שבוע וחג. וצריך שיהיה מי שינהל ויפקח על השירות, שהאוטובוסים יוצאים בזמן ועושים את המסלול, כמו שמפקחים על כל שירות תחבורה ציבורית. קווי שבת בין עירוניים יהיו קצת יותר יקרים להפעלה".

שוורץ תיכון (30) ונוע תנוע מייעצים לעיריות בהפעלת השירות, מחברים בין ערים שרוצות להצטרף, עורכים סקרים ומחקרים שמלווים את הפעילות. הוא בעצמו גם פעיל בתנועת הליכוד. "אני לא מקבל שקל מהפעילות. אנחנו מדברים עם ח"כים, שרים וראשי עיריות".

בממשלה הנוכחית יש למפלגות החרדיות כוח רב יותר מאשר בממשלות קודמות.
"בציונות הדתית בולטת גישה שאומרת אם לא נעשה דברים בעצמנו יכפו עלינו, אז עדיף להוביל ולשלוט בקצב ובהיקף. אם הליכוד היה מצטרף, ואחר כך הוא יכול היה לרדת על מרצ שהוא הצליח במקום שהיא נכשלה וחשוב למצביעיה. אבל הרפורמה המשפטית השתלטה על סדר היום, ואחר כך דיוני התקציב. אני מקווה שעכשיו אפשר יהיה למצוא לזה את הזמן הפוליטי. בסך הכל אני אופטימי, אבל כמו שראינו יש גם נתיבים עוקפי ממשלה לשירותים האלה".

איך זה שערים כמו ראשון לציון, חולון או באר שבע לא הצטרפו לנעים בסופ"ש?
"באף עיר לא קיבלנו סירוב מוחלט. בסוף הצורך הזה מקובל ומובן גם מימין וגם משמאל, אצל כולם מלבד החרדים. לכל עיר יש את הקצב והעדיפויות שלה".

אתה עושה את הפעילות הזאת כאיש ליכוד?
"אני יו"ר נוע תנוע ויש כאן אנשים מכל המפלגות. בליכוד אני עושה לובי כרועי, לא כיו"ר האגודה".

מה הפתיע אותך בפעילות?
"זה כיף לראות בשבת אנשים מחכים בחיוך לאוטובוס. ועוד יותר תיירים, שבשבת צועדים לחתנה באופן הכי טבעי מבחינתם. מבחינת המדינה תחבורה ציבורית בשבת הייתה מורידה דרמטית על עלויות החופשות של תיירים כאן, חוסכת את הצורך בהשכרת רכב יקרה, פותרת את בעיית התנועה לנתב"ג שיקרה מאוד בסופי שבוע כעת. כל השקעה בתחבורה ציבורית בשבת הייתה חוזרת למדינה בדמות תוספת תיירות. מדובר גם באמצעי שמפחית את יקר המחיה גם לאזרחי ישראל, יכול לחסוך את הרכב השני בבית ולפעמים גם את הראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully