וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לקסוס תשיק דגם כניסה בפחות מ-200 אלף שקל?

יואל שוורץ

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 16:56

מותג היוקרה של טויוטה השיק קרוסאובר קטן חדש, LBX, שמבוסס על יאריס קרוס. היינו באירוע החשיפה, וגילינו למה היצרן מכנה אותו בחיבה "נעל"

לקסוס LBX/לקסוס

האם אפשר לקבל יוקרה בקטן? זו שאלה חצי פילוסופית כשלפחות בתחום הרכב העסיקה רק קומץ יצרנים. היחידים שהחליטו להתמודד עם הסוגייה הם אודי, DS ומיני, כשלקסוס היא המצטרפת החדשה עם דגם חדש לחלוטין שנקרא LBX. זהו רכב פנאי קטן שיתחרה באודי Q2 המזדקן, ב-DS3 שכבר נמצא באמצע מחזור חייו, ובמובן מסוים גם דגמי מותג מיני למרות שאין שם מתחרה ישיר של ממש.

לקסוס LBX נחשף באירוע לעיתונאים במילאנו ואנחנו הוזמנו להתרשמות ראשונית. נתחיל מהפריט החריג הראשון, שם הדגם. עד עתה דגמי לקסוס כללו 2 אותיות בלבד. יש רק דגם אחד של לקסוס עם 3 אותיות, LFA - רכב-על שיישר מבט לפנסים של פרארי ולמבורגיני, והופסק ללא הצגת יורש. LBX החדש לא מתוכנן לרשת אותו, אבל כן - לדברי היצרנית - לשאוב ממנו את היצר ההרפתקני, את דחיקת הגבולות שבמקרה הזה נוגעות לגודל מול מעמד.

והגודל בהחלט קטן, כי הבסיס ללקסוס LBX הוא טויוטה יאריס קרוס. בלקסוס מספרים שלקחו ומתחו מעט את הפלטפורמה, הגדילו את הרוחב, הרחיקו את הגלגלים לקצוות וקיצרו את סרחי העודף כדי לקבל קרוסאובר קטן באריזה דינמית. פולקסווגן עושה את זה בהצלחה כבר שנים, משיקה דגמי אודי על בסיס רכיבים עממיים לטובת חיסכון כלכלי: A1 מבוססת על איביזה/פולו, A3 על גולף. לקסוס ראתה, הפנימה ויישמה: NX חולק רכיבים עם ראב4 ואילו ה-UX עם C-HR.

לקסוס LBX. לקסוס,
לקסוס הצליחה ליצור בידול עיצובי ברור מהיאריס קרוס גם מאחור/לקסוס

לדברי סימון המפריז (Humphries), ממנהלי המותג וגם המעצב הראשי, יש כאן קו חדש שהוא גם פונקציונלי. "החרטום חדש עם פרשנות חדשה לגריל 'שעון החול' שהיה עד עכשיו. למעשה, אנחנו חוזרים לקו שהיה קודם, של גריל נמוך מקו הפנסים שיוצר מראה מתקדם יותר. שמרנו גם על עיצוב שעון החול, רק שכעת הוא חלק מכל החרטום ולא רק הגריל".

לדבריו העיצוב הזה הוא גם פונקציונלי, כי במכונית קטנה המערכות השונות גם כן קטנות יחסית, רדיאטור למשל, וזה מאפשר לעצב פתחים קטנים ונמוכים יותר שמשרתים טוב יותר את מטרות הקירור והאווירודינמיות.

"מאחור יצרנו הפרדה בולטת בין אזור החלונות לעומת הפח, ושלבנו עם קו פנסים שנשבר בצדדים כדי לספק מראה ייחודי." אומר סימון המפריז, "אני מאוד אוהב את המראה מאחור עם קו הכתפיים המובחן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לקסוס LBX. יואל שוורץ, מערכת וואלה!
מסך המולטימדיה גדול, אבל לא מדי (9.8 אינץ') כדי לשמור על קו עיצובי נמוך לסביבת הנהג/מערכת וואלה!, יואל שוורץ

בפנים לקסוס ממשיכה עם סגנון 'טאזומה קוקפיט'. טאזומה (Tazuma) הוא מונח המתאר את הפקודות שמעביר רוכב לסוסו, דרך מחוות קלות במושכות, כשהרעיון ברכב הוא תנועות ידיים קלות לביצוע כל פעולה. רוב הפקדים והלחצנים נמצאים על גלגל ההגה ונעימים לשימוש, והיתר נמצאים במולטימדיה הגדולה, אבל לא גדולה מידי (9.8 אינץ') כי בלקסוס רצו לשמור על קו עיצובי נמוך. לדברי סיימון המפריז, קו דשבורד נמוך מפחית את העומס בעיניים, מוריד את מרכז הכובד הוויזואלי, פותח את שדה הראיה שבסופו של דבר יוצקים ביטחון לנהג.

הקרוסאובר הקטן מוצע עם שפע של אבזור כמו ריפוד דמוי עור, אלקנטרה, תצוגה עלית על השמשה הקדמית ומיני פרטים שלא אופייניים לפלח השוק שלו, כמו לחצן חשמלי לפתיחת דלת במקום ידית (בסגנון RZ הגדול ממנו), מערכת שמע ממותגת של מארק לוינסון עם 13 רמקולים, שלל מערכות בטיחות מתקדמות ועוד. עם זאת במושב האחורי אין יציאת מזגן, כמו שאחת כזאת חסרה גם ביאריס קרוס.

בלקסוס גם מספרים על ארבע חבילות עיצוב בהתאם לרצון הלקוח. אלה לא רמות גימור כי אם רמות שונות בטעם. ואכן מפריטת האצבעות שלי על החומרים השונים העוטפים את הקבינה מתקבל הרושם האיכותי הראוי. מי שירצה גם פרסונליזציה מסוימת, יכול לבחור לעצמו את צבע התפירה בריפוד ודיפוני הדלתות והדשבורד, ואת צבע החגורות. גם אלה מוכרים ברכבי יוקרה יקרים בהרבה, והם מוצעים לראשונה בלקסוס.

הישיבה נמוכה ב-15 מ"מ ביחס ליאריס קרוס, וההבטחה היא לנסיעה שקטה יותר, הודות לשלדה קשוחה יותר מהיאריס קרוס, והוספות חומרי בידוד. המתלים הקדמיים שונים ממה שביאריס קרוס, ואילו האחוריים דומים אבל בכיול שונה לגמרי, מה שאמור לסייע לתוצאה שונה גם בהתנהגות וגם בנוחות. בלקסוס מסבירים שהרעיון הוא לא להשיג תכונות של מכונית ספורט כי אם חיבור שדומה לנעל אהובה. כזו שלא משנה מה האירוע תמיד תבחר בה כשתצא מהבית. ואנחנו מעריכים את היצרן הראשון שקורא לרכב החדש שלו נעל.

לקסוס LBX. יואל שוורץ, מערכת וואלה!
נפח תא המטען לא ענק עם 332 ליטר בגרסת הנעה קדמית ו-240 ליטר בגרסת ההנעה הכפולה/מערכת וואלה!, יואל שוורץ

ה-LBX מקבל את היחידה ההיברידית המעודכנת הקטנה של היצרן, שהוצגה לאחרונה גם ביאריס. 1,500 סמ"ק בנזין-חשמל, 3 צילינדרים, ששודרג מ-116 כ"ס ל-136 כ"ס במקרה של הלקסוסון. היחידה החשמלית שופרה, עם דור חדש לסוללת הייבריד ניקל-מתכת דו-קוטבית, כך שיחדיו מקבלים ביצועים עדיפים וצריכת דלק חסכונית יותר. השיפור בנתון התאוצה לעומת היאריס קרוס מרשים למדי עם קיזוז של 2 שניות ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות. מעניין לציין שגרסת ההנעה הכפולה מציעה הספק זהה ונתון תאוצה דומה. ועוד יותר מעניין: לקסוס סירבו להתייחס באירוע לאפשרות של אופציות מנועים נוספות, כולל לשאלה אם תהיה גרסה חשמלית. ב-2023 אפשר כבר לצפות לאופציה כזאת.

ה-LBX נחשף כעת, אבל מסירות ראשונות יחלו רק במרץ 2024. הוא ישווק בכ-60 מדינות בעולם ובהן ישראל, יפן ואוסטרליה, כשהשוק הגדול ביותר צפוי להיות האירופאי. לשווקים כמו סין וארה"ב הוא לא צפוי להגיע בכלל. בניגוד ליאריס קרוס שמיוצר לצד היאריס הרגילה בצרפת, ה-LBX ייוצר ביפן בלבד.

על כתפי הקרוסאובר הקטן ביותר שלה, לקסוס מניחה משקל כבד מאוד, ומעריכה שיהפוך לדגם הנמכר ביותר שלה באירופה - ואצלנו. "את שנת 2020 סיימנו עם 50 אלף מסירות", אומר דמיטריס טריפוספיטיס (Tripospitis) - ראש לקסוס אירופה, "ואנחנו מצפים שבשנת 2024 נגיע ל-70 אלף מסירות כש-LBX יתפוס נתח של 25 אלף מסירות. סביר שתהיה סוג של קניבליזציה עם UX, אבל המחיר יהיה תחרותי, כך שבסופו של דבר אנחנו מנגישים את המותג לקהל שקודם בכלל לא חשב שיוכל לקנות לקסוס".
ומי צפוי להיות הקהל הזה? שאלתי.
"צעירים ובני הגיל השלישי, שלרוב נוסעים לבד או בזוג." אומר טריפוספיטיס, "זאת הסיבה שהמיקוד במכונית הוא בחלק הקדמי של המכונית, בתחושת הנהיגה, באיכות הנסיעה. פחות בתפקוד כרכב משפחתי ולכן אין פתחי מיזוג למושב האחורי ותא המטען לא ענק (332 ליטר בגרסת הנעה קדמית ו-240 ליטר בגרסת ההנעה הכפולה).

לקסוס LBX. יואל שוורץ, מערכת וואלה!
ידית פתיחת דלת חשמלית כמו ב-RZ האח הגדול, וכמובן טסלה/מערכת וואלה!, יואל שוורץ

לקסוס אמנם צעירה בהרבה ממרצדס, ב.מ.וו ואודי, אבל היא איתנו כבר 34 שנים. היקף המכירות הגלובלי שלה הוא כשליש משל כל אחת מהיצרניות הגרמניות, עם 635 אלף מכוניות ב-2022, אחרי שכבר העפילה ל-760 אלף ב-2021, ירידה של 18% שהייתה תוצאה של משבר השבבים וחוסר היכולת לענות לביקושים. דגמים כמו ה-LBX יכולים לסייע לה לסגור את הפער.

בישראל, למעשה גם בעולם, יכנס ה-LBX לנעליה של ה-CT200h כדגם הכניסה המוזל של לקסוס. הקומפקטית שהייצור שלה הופסק לפני שלוש שנים זכתה להצלחה בארץ רק בשנותיה האחרונות, וכיום בשוק היד השנייה, אחרי שהלקוחות הבינו שמדובר באופציה לנהיגה במותג יוקרה בעלויות אחזקה נמוכות. לקסוס טרם פירסמה את מחירי הדגם החדש, אבל ההערכות באירופה הן שאלה יהיו גבוהים בכ-25%-20% מהיאריס קרוס. אם לקסוס ישראל תשמור על פער כזה, יהיה לה לראשונה מזה שנים דגם חדש בפחות מ-200 אלף שקל.

הכותב היה אורח לקסוס באיטליה

  • עוד באותו נושא:
  • לקסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully