וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באגד מודה: 1 מכל 5 נוסעים לא משלם באוטובוס

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 19:03

תחייב נוסעים באוטובוסים בין עירוניים לתקף באפליקציות רק ליד הנהג, או לפני הנסיעה. תחבורה בדרך שלנו: "זה עלול להאט את העלייה לאוטובוס, להוסיף מדבקות קוד, לא להוריד"

הודעה על אגד לנוסעים על החובה לתקף באפליקציה רק ליד הנהג. צילום מסך, מערכת וואלה
הודעה לנוסעים על החיוב לתקף באפליקציה רק ליד הנהג/מערכת וואלה, צילום מסך

בעקבות עלייה בשימוש באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית על חשבון כרטיס הרב קו, אגד משנה את שיטת התיקוף באוטובוסים הבין עירוניים. החברה תסיר את מדבקות קוד ה-QR מחלקם האחורי של האוטובוסים, ותשאיר אותן רק ליד הנהג ומחוץ לאוטובוס. באוטובוסים בין עירוניים, ביגוד לעירוניים, מראש אין ולידטורים המאפשרים העברת כרטיס רב קו גם ליד הדלתות האחוריות.

המטרה: באגד וברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה זיהו בחודשים האחרונים עלייה במספר הנוסעים שמשתמשים באוטובוסים בלי לשלם. להערכת ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל באגד, שיעור אי התיקוף הממוצע עומד על כ-20%: אחד מכל חמישה נוסעים לא משלם עבור הנסיעה שלו.

"הכסף שאנחנו גובים מהנוסעים לא נכנס ישירות לכיסה של אגד, אלא מועבר למשרד התחבורה", אומר לנדאו. "מעבר לזה שזה לא הוגן כלפי הנוסעים הישרים שכן משלמים, מדובר בכסף שלא חוזר למערכת, ואז חסר לה עבור הוספת קווים ונסיעות. בעיר קל יותר להשתמש בפקחים שעולים ויורדים מהאוטובוסים הרבים, בקווים בין עירוניים זה יותר מורכב, אז אנחנו מנסים שיטה אחרת. המעבר לתיקוף באמצעות האפליקציות הגביר את אי התשלום וביחד עם הרשות לתחבורה ציבורית אנחנו מנסים לעצור את זה".

כרטיס רב קו. -, אתר רשמי
כרטיס רב קו. מאז רפורמת התעריפים של מרב מיכאלי יש עלייה בתשלום באפליקציות על חשבון הכרטיס/אתר רשמי, -

יצוין כי למרות שחברות התחבורה הציבורית מקבלות את עיקר התשלום מהמדינה לפי הקילומטראז' שמבצעים האוטובוסים שלהן, יש להן גם יעדי כמויות נוסעים, ומספר ביקורות פקחים שהן צריכות לבצע. "הייתי רוצה שהפקחים יעלו לאוטובוס ויתמודדו עם 2% שלא משלמים, אבל המספר כרגע גדול פי עשרה. כל עוד המדינה החליטה שהנסיעה בתחבורה הציבורית אינה בתשלום, צריך לגבות את הכסף הזה", אומר לנדאו.

החשש הוא שהסללת הנוסעים לתקף ליד הנהג תביא להאטה בקצב עלייתם לאוטובוס, ובעיכוב האוטובוסים בתחנות. לנדאו: "בימי שישי אני ממשיך לעבוד כנהג בקווים בין עירוניים, ויכול לדווח ממקור ראשון שברוב הקווים הבין עירוניים עולים בתחנות בדרך מעט נוסעים בכל פעם, אך שלא יורגש עיכוב כזה".

במקביל תבצע אגד פיילוט באחד הקווים העירוניים בצפון, במסגרתו תוסיף לאוטובוסים שלו עוד מדבקות קוד, כדי לבחון אם הגדלת מספר אפשרויות התשלום מקטינה את תופעת האי תיקוף. "רוב האנשים נורמטיביים, וישלמו על הנסיעה ברגע שנסייע להם מצד אחד, ונרתיע אותם מלא לשלם מצד שני", אומר לנדאו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אוטובוסים של אגד. יחצ,
אוטובוס אגד. המדינה כבר מסבסדת את עיר עלות ההפעלה של התחבורה הציבורית/יחצ

מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", אמר בתגובה כי "ספק אם ההחלטה של אגד להגביל את אפשרויות התיקוף אכן תניב עליה בתיקופים. מצד שני היא עלולה להאריך את זמן הנסיעה ולהפוך את הנהגים שוב לפקחים בעל כורחם. לטעמנו, הקלה על התיקוף על ידי הדבקת מדבקות בגב המושב גם באוטובוסים הבין עירוניים, עם כיתוב מתאים המעודד תיקוף ומסביר את חשיבותו תשיג תוצאה טובה יותר בטווח הארוך, תהפוך את הנסיעות הבין עירוניות למהירות וחלקות יותר ולא תפגע במגמה המבורכת של הורדת משימות עקיפות מהנהג כדי שיוכל להתרכז בנהיגה בלבד".

כיום מסבסדת המדינה את הפעלת התחבורה הציבורית בכ-10 מיליארד שקל בשנה, והנוסעים משלמים על הנסיעות קצת מעל 3 מיליארד שקל בשנה. ביטול התשלום יחייב את המדינה לגייס את הכסף ממקורות אחרים, או לפגוע במספר קווי האוטובוס והתדירות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully