וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשאיות תקועות בנמל ויוקר המחיה מזנק

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 12:13

6 שעות המתנה בנמל, קיצוץ שעות נהיגה, עיכוב בהכשרת נהגים, את הטכוגרף הדיגיטלי שיבטיח את הפיקוח על שעות הנהיגה לא נראה בקרוב. כל מחדלי התחבורה הכבדה נחשפו בועדת הכלכלה

ח"כ דוד ביטן בוועדת הכלכלה. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יעמוד באיומים? יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אם התלוננתם לאחרונה על הפקקים המתארכים בכבישים, אתם מוזמנים להגיע לנמל הדרום הסמוך לנמל אשדוד כדי לראות מקרוב איך נראה פקק אמיתי, "בכל העולם משאית נכנסת ויוצאת מהנמל עם מטען תוך 20 דקות" אמר דוד כוכבא מנכ"ל מועצת המובילים, "כאן אנחנו עומדים על 6 שעות". הדברים נאמרו בישיבת ועדת הכלכלה שהתכנסה לעסוק במשבר המתמשך בתחום המשאיות, הסובל זמן רב מפער במספר הנהגים המוסמכים בשל מחסור בהכשרות, עיכובים של שנים בתיקון שעות עבודה ומנוחה, תנאי העבודה ועד דרכי גישה לא מתאימות למסופי המטענים בנמלים. לאלו האחרונים השפעה ישירה על יוקר המחיה בשל העלויות המצטברות של אחסנת הסחורה בשל העיכובים.

אנייה פורקת מכולות בנמל אשדוד. ארז מיכאלי
6 שעות המתנה בנמל/ארז מיכאלי

על העומסים בנמלים אמר המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד אלי בר יוסף כי אכן יש צורך ב"שיפור דרמטי" לדבריו של כבישי הגישה לנמל המשנע בין 4,000 ל-5,000 משאיות ביום, וכי המענה שניתן עד כה שיפר את זמן הכניסה והיציאה בכרבע שעה. אולם גם שיפור זה הוא טיפה בים מול זמני ההמתנה הארוכים. כיום מאפשרות התקנות יום עבודה של 12 שעות לנהג משאית, מתוכן 9 בנהיגה, אולם בפועל הנהגים מספיקים להיות על ההגה לכל היותר 7-8 שעות בשל ההמתנות המרובות. לדבריו, יש להאריך את זמן העבודה של הנהגים.

ובהקשר זה, עלה לדיון שוב נושא הטכוגרף הדיגיטלי, אותו מכשיר המתעד את זמני ומהירויות הנסיעה של המשאית לצורך מעקב, פיקוח ואכיפה. בישראל נזכיר, עדיין נעשה שימוש בטכוגרפים אנלוגיים מיושנים, לא אמינים וקלים לזיוף. "אנחנו מדברים על יוקר המחייה אבל מתנהלים כאילו השנה היא 1960, מוציאים את הטכוגרף הדיגיטלי מהמשאיות ומכניסים מערכת מיושנת מ-1950" אמר בדיון ח"כ בועז טופורובסקי (המשמש גם כיו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים), "מדברים על התקדמות אבל עברו 100 שנים ושום דבר לא קורה, אף אחד לא מדבר על ההרוגים בתאונות הדרכים אבל כבר כמה ימים לא מפסיקים לדבר על מה שקרה בגבול מצרים. זה בגלל שאף אחד לא משלם על זה מחיר אישי ורק כשיעמדו לדין ויכנסו לכלא רק אז הדברים יזוזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
רכב כבד בכבישי ישראל. ראובן קסטרו
עם טכוגרף משנות ה-50, לא מדויק וקל לזיוף/ראובן קסטרו

במענה לטענות על שעות העבודה ודרכי הגישה לנמל, אמרה נציגת משרד התחבורה דלית רגב כי: "המשרד גיבש נוסח ומתין לעבודת הרשות לתחבורה ציבורית". בנוסף ציינה כי המשרד מקדם את נושא המשאית האוטונומית ונהיגה בלילה, וכן קידום 24 אזורי מנוחה להם התקבל תקציב בן 100 מיליון שקלים.

בהתייחס לטכוגרף הדיגיטלי, אמרה שרת התחבורה מירי רגב שנכחה בדיון כי צריך להיבחר זכיין במרכז ההפעלה והדבר עוד ייארך זמן. רק כדי להבין את עומק המחדל נזכיר כי עוד בשנת 2010 טען משרד התחבורה כי השלים את עבודת המטה וכי הוא ערוך לקליטת הטכוגרף הדיגיטלי, בשנת 2020 בועדה לביקורת המדינה אמר עופר שלח יו"ר הועדה דאז "לא ראיתי מחדל עמוק מזה" על התנהלות המדינה בתחום הרכב הכבד ובינואר 2021 אישרה ועדת הכלכלה בעצמה את התקנות שיאפשרו להכניס לשימוש את הטכוגרף הדיגיטלי. אבל אם 13 שנים מהשלמת עבודת המטה ושנתיים מאישור התקנות הם לא זמן רב, אנחנו לא יודעים מה כן.

מירי רגב, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
טרם נבחר מפעיל במכרז הטכוגרפים הדיגיטליים והדבר יארך זמן לדברי השרה רגב/ראובן קסטרו

היו"ר ביטן התייחס לעניין דרכי הגישה, ואמר כי יכנס את הוועדה כבר מחר לדיון דחוף בעניין, עם כל הנוגעים בדבר. הוא הוסיף כי אולי צריך שמי שישלם את הקנסות למדינה על העיכובים יהיו הנמלים, ולא בעלי המטענים. בנוסף הוא מתח ביקורת על כך שהרכבת כבר שנים לא פעילה, ושב וקרא לטפל בכל רובד ורובד בשל ההשפעה של כל דבר על יוקר המחייה. "אתם לא הולכים לסופר או למכולת? אפשר להשתגע מזה, אנחנו כאילו במדינה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully