וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להציל שדות המדינה הולכת להפוך ג'יפאים לעבריינים (עדכון)

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 11:21

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לדחות בחודשיים את ההחלטה לגבי החוק שיזם ח"כ רם בן ברק לקנוס ב-250 שקל כל מי שייסע מחוץ לדרך שטח ייעודית. הבעיה: הדרכים בשטח בדרך כלל לא מסומנות ומטיילים רבים שלא גורמים נזקים יהפכו לעבריינים

טיולי שטח בנגב. רמי גלבוע, מערכת וואלה!
רוב מטיילי השטח הם נהגים נורמטיבים. החוק החדש יהפוך אותם לעבריינים/מערכת וואלה!, רמי גלבוע

שנתיים אחרי שהוגשה עלתה לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק לאיסור נהיגה בשטח, שקובעת קנס בסך 250 שקל לכל מי שנוהג בדרך שאינה יעודית לרכב שטח, כמו שדות חקלאיים, יערות, שמורות טבע ושטחים פתוחים. הוועדה החלטה לדחות את הדיון בהצעה בחודשיים.

את ההצעה יזם ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) וחתומים עליה גם השר וח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) והח"כ לשעבר רם שפע (כחול לבן). היא נולדה בעקבות התרבות המקרים של גרימת נזקים לשדות, בעיקר בידי נהגי רכבי שטח קטנים (רייזרים), כחלק מהגידול בסצינת השטח בארץ, גם של רכבי 4x4 וגם של אופנועי שטח וכביש שטח.

אולם חובבי השטח חוששים כי ההצעה תביא מבול דוחות דוווקא למטיילים עם משפחותיהם, על רקע הקושי בהגדרת דרך יעודית לרכב שטח. רבים מהשבילים שבשימוש, מחוץ לשדות, ובאזורים תחומים ביערות ובשמורות טבע אינם מסומנים במפות הרשמיות, ואישור החוק יהפוך אותם לעבריינים. בשטח אין שילוט ובדרך כלל אין סימונים ברורים הכי מתחיל ונגמר השביל המאושר לנסיעה.

השקת רייזרים 2018. בני דויטש, ניר בן טובים
רייזרים נוסעים בשביל. לא כל מטייל שטח גורם נזקים/ניר בן טובים, בני דויטש

החוק עבר כמה שינויים מאז הונח על שולחן הכנסת, והנוסח הנוכחי קובע ששר האחראי ייצטרך להגדיר מה היא דרך ייעודית לנהיגת שטח. בפועל מי שיקבע את הגדרה תהיה מדיניות האכיפה של המשטרה, שלא תמיד זהה לפרשנות של משרדי הממשלה.

יואב קווה, מדריך טיולים והבעלים של אתר "שבילים" אומר ש"טיול הוא אקט של שמירת טבע. במקום שבו מטיילים לא יחפרו לפתע מחצבה. ולהפך - מקום לא מטויל הוא בבחינת רחוק מן העין, רחוק מן הלב. יש חשיבות לטיולים ואנחנו עדים, מאז הקורונה, להתפתחות של ענף טיילות השטח. רוב רובם של מטיילי ה-4x4 שומרים על השטח, לא פורצים דרכים חדשות ולא משאירים זבל בשטח. יתרה מכך ג'יפאים רבים אף ינקו זבל שאחרים השאירו".

לדבריו, "רק מיעוט של ג'יפאים ונהגי sbs, שם קוד 'רייזרים', לא מכבדים את הטבע, משתוללים ומחוללים נזקים. המיעוט הזה מכתים את הרוב הנורמטיבי. כשמטפלים במיעוט הזה צריך להיזהר שלא לחוקק חוקים ותקנות שיפגעו בציבור המטיילים הרחב. אני בעד לקנוס מי שנוהג בר בשטח וחורץ באדמה קוליסים. אבל חקיקה גורפת שתמנע טיולים ברוב השטח, למעט קומץ דרכים מסומנות, תמיט חורבן על כל תחום הטיילות היפה והמתפתח הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הדרכת רכיבה של אלפרדו גומז לרוכבי אופנועי שטח של הוסקווארנה. עופר דריקס, תמונות גולשים
סצינת השטח משגשגת ואפשר לאכוף את העבריינים כבר לפי החוקים הקיימים/תמונות גולשים, עופר דריקס

גם אביעד אבהרמי, עורך אתר הרכב הדו גלגלי פול גז, אומר ש"הצעת החוק הזו שופכת את התינוק עם המים. המלחמה בוונדליזם ובשמירה על ערכי טבע ועל שדות חקלאיים היא חשובה מאוד, אולם היא צריכה לבוא על-ידי אכיפה מסיבית של חוקים שכבר קיימים וכיום לא נאכפים".

אבהרמי מזהיר ש"הטלת רגולציות וחוקים חדשים לא יגרמו לפושעים להפסיק לפשוע, אלא יהפכו עשרות אלפי אנשים נורמטיביים לעבריינים. במקום לחוקק חוקים מיותרים צריך להקים גופי אכיפה בעלי שיניים ובעלי יכולת להגיע לעבריינים האמיתיים ולהעמיד אותם לדין במסגרת החוקים הקיימים".
מנגד החברה להגנת הטבע טוענת כי הקנס המוצע אינו מספיק ויש להעלותו ל-1,000 שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • נהיגת שטח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully