וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה רצה למצלמות המהירות, בזמן שאנחנו נהרגים בצמתים

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 15:34

בעוד המדינה עסוקה בהצבת מצלמות שימדדו מהירות ממוצעת, אי ציות לרמזור הופכת לבעיה הרבה יותר גדולה. נתוני עמותת "אור ירוק" מגלים כי תל אביב ממשיכה להוביל, אבל ההפתעה היא שמי שמדורגות אחריה

חציית צומת באור אדום/צילום: אור ירוק

משום מה, לאורך שנים התרגלו לא מעט נהגים לחבב את האור הירוק, לחכות לו בכיליון עיניים בצומת, לקוות שיפגשו אותו גם הפעם בדרך הביתה כמה שיותר - כמה חבל שלכל כך הרבה מהם אין מושג שהאמת היא שהאור הירוק ברמזור הוא המסוכן באמת, לא האדום. המחשבה שהאור הירוק לטובתנו, כזה שמאשרר את זכותנו להיכנס לצומת - היתה לפעמים המחשבה האחרונה לפי הבום.

"חצית צומת באור אדום היא אחת העבירות הקשות והחמורות שיש" אומר עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק, " נהג שמחליט להיכנס לצומת באור אדום מסכן את הנהגים שיש להם מופע ירוק ברמזור והם בטוחים שהצומת פנוי. זוהי התנהגות אנטי חברתית ולא מוסרית".

אילוסטרציה: מצלמת תנועה, מאי 2015. ראובן קסטרו
שימו אותן בצמתים איפה שיש תאונות/ראובן קסטרו

אבל את כ-42 אלף הנהגים שקיבלו דו"ח על חציית צומת באור אדום זה כנראה מטריד פחות. גם אם נלך על הנחה מקלה שרק חצי מהם עשו זאת מתוך חוסר תשומת לב שהיא בעייתית לא פחות, ועוד רבע מהם פשוט חשבו שיספיקו לעבור - אנחנו נשארים עם גרעין קשה של 10,000 נהגים שחוצים את הרמזור האדום כאילו הוא שם לקישוט.

החדשות הרעות - יש יותר מהם בכל שנה. לפי נתוני המשטרה, בשנת 2021 היא רשמה 38,808 דו"חות על חציית צומת באור אדום, ב-2022 עלה המספר ל-41,974 שהם 8.1% יותר. אגב, המצלמות האוטומטיות היו "פוריות" יותר מאשר הדוחות הידניים, למרות שמיקומן ידוע מראש והן פחות אקראיות מאשר מיקום משתנה של שוטרים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מצלמות מהירות על מדרכה. רונן טופלברג
מצלמות המהירות שהוכיחו את עצמן כלכלית אבל לא מבחינת בטיחות/רונן טופלברג

מדי שנה מעורבים כ-3,000 נהגים בתאונות דרכים בשל אי ציות לרמזור, 2,588 מתוכם הוגדרו כתאונות קלות ובינוניות, 283 קשות ו-27 קטלניות בהן נהרג לפחות אדם אחד. נתון סטטיסטי נוסף העולה מנתוני המשטרה נוגע שוב לאחוז הגבוה מאוד של מעורבות המגזר הערבי בתאונות.

בעוד חלקם באוכלוסיה עומד על 21%, הם היו 33% אחוזים מהמעורבים בתאונות הקטלניות של אי ציות לרמזור. "המשטרה נערכת לקליטת מצלמות מהירות חדשות ובמסגרת זו חשוב לא פחות להרחיב ולהגדיל את מספר המצלמות המוצבות בצמתים האדומים והמסוכנים. נהג שידע כי הוא נכנס לצומת מצולם וייענש בחומרה, לא ימהר לסכן את החיים של כולנו" אומר יניב יעקב מאור ירוק.

הרכבת הקלה ציר ז'בוטינסקי פתח תקווה. ראובן קסטרו
פתח תקווה, הכפלה במספר הדוחות על חציית צומת באור אדום/ראובן קסטרו

באופן לא מפתיע, היו אלו התחומים העירוניים בהם נרשמו מספרי הדוחות הגבוהים יותר בשל ריבוי צמתים. אולם המספרים לא באמת מגלים את האמת, וזו וזו מהווה עבירת תנועה מסכנת חיים. בין אם בכביש בינעירוני שם מהירות הפגיעה גבוהה, ובין אם מדובר בכביש עירוני, שם נקודת החיכוך היא גם עם הולכי רגל פגיעים מאוד. בשנת 2022 נפגעו 336 הולכי רגל בצמתים בהם הוצב רמזור.

ומבחינת הערים בהן נרשם מספר הדוחות הגבוה ביותר, גם השנה ובלי הפתעה גדולה - תל אביב היא עדיין העיר עם הכי הרבה עבירות חציית צומת באור אדום - 5,315 בשנה. אחריה ירושלים עם 4,263 דוחות.

מכאן זה נהייה מעניין, כי אלו בכל זאת ערי ענק עם שטח מוניציפלי אדיר ומספר תושבים ומבקרים יומיים גבוה מאוד. אבל אם ציפיתם למצוא במקום השלישי את חיפה, או עיר גדולה אחרת אז לא - דווקא נתניה נמצאת שם עם 1,864 דוחות. ואחרי השלישיה הראשונה, מגיעות כמה תופעות חריגות, כמו ראשון לציון שרושמת זינוק מבהיל של 23% במספר הדוחות ל-1,132. גם עכו שעברה מ-251 דוחות ב-2021 ל-943 דוחות ב-2022 - גדילה של 73.4% וגם פתח תקווה שהכפילה את המספר אצלה מ-456 דוחות ב-2021 ל-906 ב-2022.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully