וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק ביוקר המחייה? המדינה מעלה את ביטוח החובה לדו"גים ב-10%

עודכן לאחרונה: 14.6.2023 / 11:04

למרות שכבר היום 50% מהרוכבים נוסעים ללא ביטוח חובה, מיולי ישלם רוכב צעיר 7,000 שקל בשנה לקטנוע 125 סמ"ק. ביטוח כלי 300 סמ"ק ומעלה יתייקר עוד יותר

שליח על קטנוע נפגע בתאונת דרכים. ShutterStock
ביטוח חובה לקטנועי שליחים יגיע לכ-10,000 שקל, מה שישפיע על מחירי המשלוחים/ShutterStock

הממשלה מבטיחה להיאבק ביוקר המחייה וממשיכה לעשות את ההפך: רשות שוק ההון והפול הכפופים למשרד האוצר ייקרו החל מה-1 ביולי את תעריפי ביטוח החובה לרכב דו גלגלי בשיעור ממוצע של 10%.

חלק מהרוכבים ישלמו אף 14% יותר, אחרי שברשות שוק ההון ובפול החליטו להשיק מיולי קטגוריות ביטוח חדשות שתיכנסנה לתוקף באותו יום. המדרגות החדשות הן לפי נפח מנוע ולא לפי הספק המנוע כמו רישיונות הנהיגה, כאשר עיקר הפגיעה היא בבעלי קטנועים ואופנועים בנפח 300 סמ"ק ומעלה.

מדובר בקטגוריית שוק שגדלה מאוד בשנים האחרונות בשל ההחמרה בעומסי התנועה והמעבר של נהגים רבים לכלים דו גלגליים בעלי נפח גדולים, המסוגלים לנוע בבטחה בכבישים מהירים. לא רק כלי שיכול לעוקף למשל פקק בתוך תל אביב, אלא כזה שאפשר להגיע ממנו מהשרון ישירות לת"א, תוך עקיפת הפקקים בדרך בשעות העומס, ביציאה מהשכונה, מהעיר ובכביש המהיר עצמו.

השקת קו הקטנועים העירוניים של ימאהה. אתר יצרן
דווקא מי שרוכשים קטנוע כדי לעקוף את הפקקים בדרך מהשרון והשפלה ישלמו יותר/אתר יצרן

אם עד היום היו שלוש מדרגות ביטוח - עד 50 סמ"ק, מ-51 עד 250 סמ"ק, ומ-251 סמ"ק ומעלה, כעת החלוקה היא ל-6 מדרגות - עד 50 סמ"ק, מ-51 עד 124 סמ"ק, מ-125 סמ"ק עד 249 סמ"ק, מ-250 סמ"ק עד 345 סמ"ק, מ-346 סמ"ק עד 590 סמ"ק, ומעל 590 סמ"ק.

בדומה לחלוקה הקודמת, גם בחלוקה החדשה יש קפיצה משמעותית בעלות הביטוח בין 50 ל-51 סמ"ק, וכן מעל 250 סמ"ק - קפיצה של יותר מ-2,200 שקל. הסמ"ק הבודד שבין 249 ל-250 סמ"ק עלול לגרום לחלק מאופנועי וקטנועי 250 סמ"ק לשלם תעריף הגבוה בכ-2,000 ש'ח מהמחיר במדרגה הקודמת של עד 250 סמ"ק. בנוסף, התעריף לאופנועים בנפח של מעל 250 סמ"ק, ולא כל שכן בנפחים של 346 סמ"ק ומעלה ו-590 סמ"ק ומעלה, קופץ אל יותר מ-7,000 שקל לביטוח פרטי (לא עסקי), ועלול להגיע לכ-7,500 שקל.

ביטוח חובה המכסה בשעת תאונה נזקי גוף, לרוכב ולמי שנפגע ממנו, הוא ביטוח חריג בהיותו שירות שהמדינה מחייבת את הרוכבים לרכוש. זאת בניגוד למשל לביטוח מקיף, לאופנוע עצמו. ולמרות שמדובר בחובה חוקית, המדינה ממשיכה לייקר אוות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

לפי דוח מבקר המדינה 50% מהרוכבים לא עושים ביטוח חובה שנתי אלא רק לשבוע שבו צריך כלי הרכיבה שלהם לעבור מבחן רישוי, שבו נבדק אם יש לו ביטוח חובה. באוצר ובפול מסרבים לאפשר בארץ ביטוח אישי, כך שרוכב שיש לו אופנועים או מכוניות נוספות חייב לבטח כל אחד מהם בנפרד בביטוח חובה, למרות שלא ירכב על כולם במקביל. מעבר לביטוח אישי היה מאפשר לרכוש לבטח אופנוע ומכונית בתשלום פרמיה אחת, שגם במחירי ביטוח דו גלגלי, היה חוסך לאיש אלפי שקלים בשנה.

אתמול דנה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת בממצאי דוח המבקר בנושא ביטוח החובה. [י"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) העלה תמיהה באשר לנחיצות ההעלאה. "אתם מבקשים להעלות ב10% את הביטוח של בעלי קטנועים ואופנועים ונשאלת השאלה האם זה נחוץ? הבעיה הגדולה היא שבערך 50% מבעלי הרכבים האלה בכלל לא עושים ביטוח חובה בגלל שהוא יקר מאוד ביחס לעלות הרכב הדו גלגלי. אני מבקש שתבחנו, אולי דווקא ירידה בתעריפי הביטוח תוביל לכך שיותר בעלי רכבים דו גלגליים יבטחו וכך סך כל הכסף דווקא יגדל".

אליקו אלג'ם, יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, סיפר כי "בכל פעם אנחנו צריכים מחדש להתמודד עם התייקרויות ותעריפים של רכבים דו גלגלי. המדינה צריכה לתת כלי לרכוש את הביטוח ולכן הוקם הפול. חצי מהרוכבים מסתכנים כל יום ורוכבים ללא ביטוח, ולא ניתן מענה לכך מאף אחד. שוק ההון לא קובע מדיניות, איפה משרד התחבורה? למרות התאונות והעלויות הגבוהות אנשים רוכבים רכב דו גלגלי. יש כלי רכב שלא ניגשים בכלל לטסט, זה כשל מוחלט של המערכת לתת מענה לציבור שהוא מוקצה ונתפס אשם. ואף אחד לא נותן פתרון למרות שכולם מציפים את הבעיה במשך שנים".

אוהד מעודי, הממונה על הביטוח ברשות שוק ההון, אמר בדיון כי "במסגרת תכנית העבודה שלנו אנחנו פועלים עם משרד המשפטים כדי לגבש צעדים שיסייעו בהפחתת הסיכון ואת מחיר הביטוח ומקווים שעד סוף השנה נביא בשורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully