וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיסוי הסלולרי הלקוי בשומרון ובבקעה מסכן חיים. איפה המדינה?

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 11:15

בעוד המדינה נערכת לסלולרי דור 5 אזורים שלמים ביהודה ושומרון נותרו ללא כיסוי סלולרי. התוכניות לשיפור המצב לא מיושמות, תוך סכנה לחיי אדם. משרד התקשורת: "צורך ביטחוני ואזרחי מהמעלה הראשונה"

פיגוע ירי לעבר רכב ישראלי, מעבר ריחן, 13 ביוני 2023. אגף בטחון מועצה אזורית שומרון, אתר רשמי
סימני הכדורים על רכבו של מנחם אורדמן בצומת אפס בצפון השומרון/אתר רשמי, אגף בטחון מועצה אזורית שומרון

עבור מי שגר באזור יהודה ושומרון מדובר במצב קבוע שכבר מתקבל כגזירת גורל. אבל רק השבוע קיבלנו תזכורת מדממת לבעיית הקליטה הסלולרית ברחבי יהודה ושומרון, כאשר מנחם אורדמן ושלושה חיילים נפצעו בפיגוע ירי בצומת שבין מבוא דותן לחרמש, סמוך למקום בו נרצח מאיר תמרי ז"ל לפני כשבועיים.

כך הוא שיחזר ל"וואלה" את הרגעים לפני הפיגוע: "עצרתי עם הרכב בצומת אפס בשול כדי לדבר בטלפון, כי אין קליטה בכל האזורים האלה.בדיוק אחרי דקה שתיים מגיע רכב לבן. נצמד אליי, פותח חלון אחורי, מוציא M16, ומתחיל לירות".

האירוע הזה של נסיעה לנקודה מסוימת על מנת לנהל שיחה סלולרית, או להמתין בה לסיום השיחה כי אחריה לא ניתן לקלוט יותר, נשמעת מופרכת לגמרי בשנת 2023, אבל זו המציאות היומיומית שבה חיים תושבים רבים ביהודה ושומרון ואזור בקעת הירדן. את הקולות האלו משמעים התושבים כבר יותר מעשור, וגם את ההבטחות לשינוי הם שומעים לאורך השנים.

פיגוע ירי לעבר רכב ישראלי, מעבר ריחן, 13 ביוני 2023. תיעוד מבצעי, מד"א
מזירת פיגוע הירי בין מבוא דותן לחרמש/מד"א, תיעוד מבצעי

דוחים כל שנתיים בשנתיים

השוואה של המקומות בהם הובטח עוד ב-2015 להקים תוך שנה וחצי מגדלי תקשורת ושימוש שיתופי באחרים אל מול המקומות שעדיין אין בהם קליטה רציפה מוכיחה שלא הרבה השתנה, לא מספיק בכל אופן. אזור צומת ג'ית ויצהר על כביש 60, סמוך לעינב, דרומית לאריאל, מריחן לצומת אפס שהוזכרה בפתיח, מקטעים שלמים בין צומת תפוח לצומת חטיבת שומרון ועוד. לידינו הגיעה הרשימה המלאה והמפורטת, אולם פרסום שלה עשוי להזיק יותר מאשר להועיל.

אחר כך כוון שעון ההבטחות לפתרון מחדש, הפעם לתחילת 2019. רוצים לנחש מה קרה בפברואר 2019? נכון, לא הרבה מלבד ניסיון נוסף למצוא פתרון, הפעם עם ניסיון לשכנע את צה"ל להציב את האנטנות בבסיסים שלו. הנקודה הזו, אגב, חושפת את אחד הקשיים שיש לחברות הסלולריות בפריסה של אנטנות והקמת אתרים - מעבר לתוואי הקרקע המתאגר וההררי, גם בבקעה ובשומרון התושבים עצמם לא תמיד ששים להרמת תורן תקשורת במקום המגורים שלהם. וכאשר אלו מוצבים בשטח הם חשופים לפגיעות וחבלה. כמה יעילה הפריסה הסלולרית תוך הצבת האנטנות בבסיסים? רשת פרטנר, שמספקת את השירות לצבא נחשבת לבעלת הכיסוי הטוב ביותר ביו"ש בשל הצבת אנטנות בחלק מהבסיסים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אנטנה סלולרית. ראובן קסטרו
הבטחות לאנטנות, למוקדי שידור משותפים לכל המפעילות, בפועל קרה מעט מדי/ראובן קסטרו

קופצים עוד שנתיים, ל-2021 שר התקשורת הוא עכשיו בני גנץ שמחליט שבתוך שנתיים ירחיבו חברות הסלולר את הכיסוי של רשת דור 4 מ-75% ל-95% עם דגש על יהודה ושומרון. והיה גם שוט - חברה שלא תעמוד ביעדים ולוחות הזמנים תיקנס וישלל ממנה רישיון ההפעלה. בדקנו, כיסוי מלא - אין, מספר המפעילות - ללא שינוי.

ובגלל שכבר התרגלנו לקפוץ שנתיים קדימה, הנה אנחנו ב-2023, שר התקשורת הוא שלמה קרעי ומבדיקה שלנו עולה כי החורים בשמיכת הכיסוי הסלולרי עדיין גדולים ומסכני חיים במיקום שלהם.

במשרד התקשורת דווקא שוב עושים קולות של תזוזה לכיוון שיפור המצב, באפריל האחרון מכריז שר התקשורת קרעי על הקמת צוות בין משרדי של משרדי התקשורת, הביטחון, הגנת הסביבה והשלטון המקומי כדי למפות ולהסיר חסמים מהקמת אתרים חדשים ביהודה ושומרון.

אולם אחד החסמים הגדולים ביותר איתם צריכה הממשלה להתמודד לא נמצא במוטיבציה של חברות הסלולר, אלא אצלה. בעיקר בשל העובדה שפעילות החברות הסלולריות ביהודה ושומרון לא נמצאת בכלל תחת זרוע הסנקציות אותן יכולה המדינה להטיל עליהן בשאר חלקי הארץ. המהלך שהחל עוד בתקופת השר יועז הנדל להענקת עוד רישיונות לחברות הסלולר נועד בין השאר להשאיר בידי המשרד מנוף לחץ על החברות. אלא שמהלך לא הושלם על ידי חתימה של משרד הביטחון (הריבון בפועל באיו"ש) על הצו שמאפשר זאת.

שלמה קרעי ויועז הנדל בטקס חילופי השרים במשרד התקשורת. דוברות משרד התקשורת,
החלפת משמרות במשרד התקשורת. האם קרעי יסיים את מה שהתחיל הנדל?/דוברות משרד התקשורת

לא עניין של ימין ושמאל

"כביש 505 (חוצה שומרון - ק.כ) הוא ציר רוחב שגם משפחה מרעננה או פתח תקווה עלולה למצוא את עצמה עוברת בו בדרך לכינרת" אומר ל"וואלה!רכב" עידו בית הלחמי, תושב מגדלים שבמזרח השומרון שמתעקש שזה בכלל לא סיפור של מתנחלים, פוליטיקה, שמאל או ימין.

"הם נקלעים לשם בלי בכלל לדעת שהם נעים בשטח שהוא גם בלי קליטה וגם מאוים מאוד. יש את הירידה לפני הכפר עקרבה שבה אין קליטה בכלל, שם אנחנו חוטפים אבנים". הוא גם מתאר מצבים בהם באירועי זריקות אבנים נרחבים נאלצים רכזי הביטחון להחליט אם הם נוטשים את הזירה כדי לנסוע למקום עם קליטה סלולרית כדי להזעיק את הצבא ומפקירים את מי שנוסעים שם או נשארים לנסות להתמודד לבד עם הפרות סדר.

"ויש גם את ההיבט של תאונות הדרכים, אני לא צריך לספר לך איך נוהגים פה, ובמקרה של תאונה בלילה למשל באיזור בלי קליטה. תחשוב לבד מה עובר על גבר או אישה שנקלעים לסיטואציה שבה הם במקרה הטוב פצועים ובהכרה אבל בלי שום יכולת להזעיק עזרה, ולא תמיד הראשונים שמגיעים ירצו או יידעו לסייע".

כביש 505  צומת הבקעה, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
הירידה מחוצה שומרון לבקעה/ראובן קסטרו

יהודה ושומרון לא לבד בסיפור הזה, גם תושבי הבקעה סובלים בחלקים גדולים ממנה מפערים משמעותיים בכיסוי הסלולרי. "במשך שנים הצגנו בפני הרשויות כי יש בעיה בכיסוי הסלולרי ברחבי בקעת הירדן", אומרים גורמים במועצה האזורית בקעת הירדן.

בשטח המועצה עובר כביש 90, כביש האורך המרכזי במזרח המדינה והיא נפרשת מעמק המעיינות בצפון ועד יריחו בדרום. "בחודש האחרון מפינו שוב את הנקודות הבעייתיות. חידשנו את המאבק עם הקמת הממשלה החדשה כדי לתת מענה לתושבים ולנוסעים בצירי הדרכים, צורך שהוא קיומי".

ויש שינוי? אתם מזהים היענות?
סנונית ראשונה הופיעה בחודש שעבר בבקעה, אנשי משרד התקשורת בליווי קצין מטה תקשורת במנהל האזרחי מאתרים ובודקים את האזורים ללא הקליטה בהתאם לרשימה שהגשנו להם.

בתאונת דרכים בכביש 537 בין חגית לרותם אזור בקעת הירדן במעורבות שני כלי רכב, לוחמי האש חילצו לכוד במצב קשה. דוברות כב"ה מחוז יו"ש,
תאונת דרכים בבקעה. ללא אפשרות להזעיק עזרה כוחות הרפואה עצמם לעיתים עוזבים את המקום כדי ליצור קשר/דוברות כב"ה מחוז יו"ש

תגובת משרד התקשורת:"כיסוי וקליטה סלולרית בצירים וביישובים ביו"ש, קריטיים ליצירת קשר עם כוחות הביטחון וההצלה במצבי חירום, בין שמדובר בפיגועים ובין שמדובר בתאונות דרכים או מפגעים בדרך, ועל כן הם מהווים צורך ביטחוני ואזרחי מהמעלה הראשונה ונמצאים בעדיפות גבוהה של המשרד. רק לאחרונה נחנכה אנטנה סלולרית בצומת עמוס שבגוש עציון, ובימים אלו מואצת הקמתן של אנטנות נוספות.

"עוד בנאום הפתיחה, הציב השר למטרה את שיפור התשתיות ביהודה ושומרון. יחד עם ראש הממשלה נתניהו, הציבו את שיפור וכיסוי הקליטה הסלולרית ביהודה ושומרון כיעד לאומי. לפני כחודשיים הורה השר לצוות המקצועי לפעול למיפוי ולהצעת דרכים להסרת החסמים הקיימים להקמת אתרים סלולריים חדשים באיו"ש, והדבר מתבצע בימים אלו. זאת ועוד, בימים אלו מושלמת עבודת מטה להענקת סמכויות אכיפה, שאינן קיימות כיום, כנגד חברות שלא תעמודנה בהוראות הרשיון לכיסוי הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully