וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה בלימודי הרכיבה באופנועים וקטנועים יוצאת לדרך

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 6:34

התכנית שפותחה במשותף בידי משרד הרישוי והרלב"ד, יוצאת החודש לפיילוטים ראשונית. החידושים: לימוד דיגיטלי עצמי מסרטונים, מבחני שלב ויותר תרגול בכביש. הדגש: זיהוי סיכונים. היישום: עד סוף 2024

שיעור רכיבה באופנוע. חגי אופנועים,
מעכשיו: יותר תרגול עם המורה, בדגש על זיהוי סכנות/חגי אופנועים

ב-75 שנותיה רשמה מדינת ישראל הישגים רבים. היא הקימה תעשיית היי טק מצליחה, פיתחה ושיגרה לחלל לווייני ריגול, ולפי מקורות זרים בנתה גם נשק גרעיני. על הרקע הזה מפתיע לגלות שבארץ מעולם לא אושרה תכנית לימודי רכיבה מוסדרת על אופנועים וקטנועים, וחלק גדול מההכשרה נשען על תורה שבעל פה שעברה מדור לדור של מורי הרכיבה. מהחודש זה ישתנה, כאשר התוכנית החדשה שפותחה במשותף בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ואגף הרישוי במשרד התחבורה תצא לדרך בסדרה של פיילוטים.

החידושים העיקריים: שילוב של לימודים דיגיטליים בשלב הלימוד המעשי, כולל מבחנים שהתלמיד חייב להשיג בהם ציון עובר כדי לעלות לשלב הבא, וחלוקת הלימודים לשלושה שלבים: בסיסי, מגרש וכביש. דגש רב יושם בתוכנית החדשה על תפיסת הסיכון, זיהוי מוקדם של מצבים בעייתיים ותגובה נכונה אליהם.

התוכנית החדשה גובשה במשך שנתיים בידי וועדה של אנשי המקצוע בכירים בתחום, ובאופן לא שכיח, תוך שיתוף פעולה בין כמה גופי ממשל שונים. בוועדה היו חברים חנן אהרון, סגן מנהל אגף הרישוי, יורם אוחיון, מפקח באגף רישוי, דיקלה רימון, מנהלת אגף הכשרה ברלב"ד, ירון בן יוסף, ראש תחום דו-גלגלי במשטרת ישראל, וגם אייל מליוב, יו"ר איגוד מורי הנהיגה לדו-גלגלי וחייקה לוי, מורה נהיגה ותיק לדו גלגלי, שהיו החברים היחידים שאינם עובדי מדינה וביצעו את חלקם בהתנדבות.

"לצד השימוש העולה בשימוש באופנועים לצרכי התניידות ולמספר השליחים ההולך וגדל אנו עדים, בשנים האחרונות, למעורבות גדולה יותר של הרוכבים בתאונות דרכים", אומרת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב. "מאז הקמת המדינה ועד היום, לא קיימת תוכנית סדורה ללימודי רכיבה לאופנועים וקטנועים בישראל. כרבע מהפצועים קשה וההרוגים הינם רוכבי אופנועים וקטנועים ולא ניתן להישאר אדישים לאור המצב. הרפורמה שמובילים בהנחייתי, אגף הרישוי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרלב"ד, תחולל שינוי הכרחי ומתבקש בהליך הוצאת רישיון הרכיבה. שינוי הכולל הטמעה של שיטות הוראה מתקדמות במגרש ובכביש לצד שילוב הוראה דיגיטלית וחדשנית. הרוכבים יקבלו שלל כלים משמעותיים שיהפכו את הרכיבה על האופנועים לבטוחה ותצמצם באופן ניכר את היפגעותם בתאונות דרכים".

מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה: "הנחת היסוד שרכיבה על אופנוע היא מלכודת מוות בדרך להשתנות. הרפורמה שאנו מובילים יחד עם אגף הרישוי כוללת שינוים הכרחיים בהליך הוצאת רישיון הרכיבה כך שיקנה לרוכבים את מגוון הכלים והמיומנויות הנדרשות לשם הבטחת שלום הרוכבים ומשתמשי הדרך. העבודה המשותפת עם מורי הנהיגה קריטית להצלחת התהליך, ואני משוכנע שהרפורמה תציל חיי רוכבים רבים ותמנע צער כאב וסבל ממשפחות רבות".

רקע: מדי שנה נהרגים בממוצע 73 רוכבי אופנוע וקטנוע בתאונות דרכים. בנוסף ישנה מגמת עליה במספר הפצועים קשה מידי שנה בתאונות אופנוע, כך שבשנת 2021 נפצעו קשה 555 רוכבים, ובשנת 2022 נפצעו קשה 642 רוכבים. מתחילת שנת 2023 נהרגו 35 רוכבים, ונפצעו קשה כ-200 איש. רוכב אופנוע נמצא בסיכון של פי 16 להיות מעורב בתאונה חמורה בהשוואה לנהג רכב פרטי. 38% מהתאונות החמורות היו תאונות עצמיות. לרוכבים בני עד 24 יש סיכון יתר לפגיעה קשה והסיכוי של רכב צעיר מהמגזר הערבי להיפגע באורח קשה כמעט כפול משל רוכב יהודי. העלייה בהיפגעות רוכבים מוסברת בגידול במספר הרוכבים, בגידול במספר האופנועים על חשבון קטנועים, ובכלים חזקים מבעבר.

מחקרים בארץ ובעולם, מלמדים שאחד המפתחות המרכזיים להפחתת מעורבות של רוכבים בתאונות דרכים חמורות הוא תפיסת הסכנה של הרוכב, כלומר היכולת לזהות סכנות פוטנציאליות בכביש ולהימנע מכניסה אליהן באמצעות תכנון הרכיבה והפעלה מותאמת ומתוזמנת של האופנוע.
תוכנית הלימודים החדשה נחלקת כאמור לשלושה פרקים מרכזיים: בסיסי, לימוד במגרש סטרילי ולימוד בכביש, כאשר מרכז הכובד מופנה ללימוד בכביש והתמודדות במצבי תנועה בפועל. בכל אחד מהפרקים נלמדים עקרונות, ידע ומיומנויות המבטאים את יישום גישת "תפיסת הסכנה" ורכיבה אסטרטגית, לטובת רכיבה חוקית ובטיחותית. כך למשל ילמדו ויתורגלו נושאים שכמעט לא נלמדו בעבר, כמו תנוחת רכיבה נכונה, וההשפעה שלה במצבים שונים.

יוסי ניזרי, מנהל משרד הרישוי: "נתוני ההיפגעות של הרוכבים מטרידים אותנו, בזמן שהביקוש לרישיון דו גלגלי נמצא בעלייה מתמדת, גם בגלל הפקקים וגם בגלל הביקוש לשליחים. התוכנית הזאת תיתן להם כלים מתקדמים להתמודד עם אתגרי הרכיבה בכבישי ישראלי. לימוד אסטרטגיה של זיהוי סיכונים מוקדם ומענה להם יוכל להפחית משמעותית את מספרי ההרוגים והפצועים קשה. אנחנו גם בודקים איך להעביר את היידע הזה גם לרוכבים הוותיקים, באמצעות התאמת תוכן קורסי הנהיגה הנכונה וקורסי הריענון".

נושאים שבשל מגבלות מבניות לא ניתן ללמד בזמן השיעורים, כגון רכיבה בתנאים מורכבים או קשים, כמזג אויר חריג, זוכים למענה לימודי דיגיטלי, על בסיס הפלטפורמה של קמפוס IL וסרטונים יעודיים שמצולמים כעת. זמן הלימוד של המורה עם התלמיד ינוצל גרידא ללימוד מעשי, ובסוף יידרש התלמיד לעבור מבחן מעשי ("טסט") חדש. גם מורי ובוחני הרכיבה יזכו לתוכנית הכשרה והסמכה חדשה.

"התוכנית החדשה לא עוסקת רק בשליטה הטכנית באופנוע ובהיכרות עם חוקי התנועה", אומרת דיקלה רימון, מנהלת אגף הכשרה ברלב"ד. "יש הרבה עבודה על תפיסת הסכנה ועל האחריות האישית של הרוכב. זה לא משנה אם משתמש אחר בדרך היה לא בסדר, בסוף מי שייפגע קשה ברוב המקרים זה הרוכב, ולכן הוא חייב כל הזמן להיות כמו מכ"ם, כל הזמן מסתכל קדימה, מתכנן ועושה הערכות מצב, ואז משתמש במיומנות השליטה שלו באופנוע כדי להימנע ממימוש פוטנציאל הסיכון בכל מצב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קטע מסרטון הלימוד החדש על חשיבות תנוחת הרכיבה

שיעורי רכיבה - תנוחת רכיבה נכונה/הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

כבר החודש ייצא לדרכו פיילוט שיימשך עד יולי-אוגוסט בראשון לציון, נתיבות, קריית גת, רחובות, עפולה וכרמיאל. לקחים ותובנות ממנו ישמשו להכשרת המורים והבוחנים, והרחבת הלימוד בשיטה החדשה לכל הארץ עד סוף 2024. בינתיים יתבסס התרגול במגרש על המגרשים הקיימים, אבל כאשר החוזים של אלה יפוגו בעוד כשנתיים יעברו התרגולים למגרשים גדולים יותר, שיאפשרו תרגול במהירות גבוהה יותר, ודומה יותר לתנאי האמת בכביש.

אביעד אברהמי, עורך אתר הרכב הדו גלגלי פול גז, ומדריך רכיבה בעצמו, אומר ש"לימודי הוצאת רישיון נהיגה לאופנועים בישראל נמצאים כיום הרחק מאחור, בשנות ה-50, ויש פער עצום בין היכולות שאותן מקבלים התלמידים בשיעורי הנהיגה לבין הכלים שעליהם הם ירכבו בכביש הציבורי. הפער הגדול הזה גורם, לצערנו הרב, לתאונות דרכים רבות, גם מפני שרוכבים עולים על הכבישים ללא טכניקות רכיבה בסיסיות, וגם מפני שעד היום הם לא קיבלו כמעט בכלל כלים להתנהגות בתנועה.

"אחרי ניסיונות עקרים לשפר את תחום לימודי הנהיגה לדו-גלגלי, התוכנית החדשה משפרת את המצב הקיים בשני מישורים קריטיים: ראשית, אסטרטגיית רכיבה והתנהגות בתוך תנועה, מה שנקרא 'רכיבה מודעת' - ונראה שנושאים אלו מקבלים לראשונה התייחסות רצינית עם תכנית מסודרת ובשלבים. שנית, בטכניקות הרכיבה עצמן, בשליטה באופנוע ונראה שהתוכנית המוצעת מסוגלת לעשות את השינוי המיוחל".

קטע מסרטון בנושא תרגול "שמיניות" שישולב בתכנית הלימוד החדשה

שיעורי רכיבה - שמיניות/הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully