וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו נפרדת מהתיבה הידנית, אבל לא תאמינו מי מאמצת אותה

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 16:19

ב.מ.וו, שמזוהה עם נהיגה ספורטיבית, החליטה להפסיק לייצר מכוניות עם שלוש דוושות, ולהישאר עם אוטומטיות בלבד. דווקא טויוטה מתכוון לשמור עליהן, אפילו בעידן הרכב החשמלי

ב.מ.וו M2. אתר יצרן
ב.מ.וו M2. תהיה הידנית האחרונה בב.מ.וו?/אתר יצרן

תיבות הילוכים ידניות שהתחילו ככורח, הפכו עם הזמן לנדירות יותר ויותר ככל שהאוטומטיות דחקו את רגליהן מהקטגוריות הפופולריות יותר. ועם הזמן הן הפכו להיות סממן מזהה של מכוניות לחובבי נהיגה, אלו שחיפשו את החיבור לנהיגה ולא רק לנסיעה מפה לשם, כמו אלו שקנו ב.מ.וו למשל.

אבל היצרנית הגרמנית עומדת להפסיק להציע את האפשרות הזו בדגמים שלה. שירת הברבור תהיה ה-M2 הנוכחית. ומי שמוקמה במשך עשורים בצד השני של הסקאלה בכל הנוגע לחדוות נהיגה ברוב הדגמים שלה - טויוטה - דווקא הולכת לכיוון ההפוך, כאשר תציע גם גרסאות "ידניות" עם תיבה חדשה שהיא מפתחת ומבטיחה לשחזר את החוויה האנלוגית בעולם אלקטרוני.

ב.מ.וו M3 רובוטית. אתר יצרן
אחרי סיבוב עם תיבות רובוטיות ב.מ.וו לוקחת רוורס/אתר יצרן

במשך מספר שנים מיצבה את עצמה תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד כחלופה הטובה ביותר לתיבה האוטומטית. היא הציעה העברות הילוכים מהירות יותר מתיבה אוטומטית קלאסית (פלנטרית), פחות אובדני כוח בדרך מהמנוע לגלגלים וגם חיסכון בדלק.

אבל היו לה גם חסרונות, היא הייתה מורכבת יחסית ויקרה לייצור ורקורד האמינות שלה נפגע משמעותית אחרי פרשיות ה-DSG בפולקסווגן ואצל יצרניות אחרות.

במקרים אחרים בחרו יצרניות שדווקא השתמשו בתיבה הזו להגביל אותה לדגמים עד רף מומנט מסוים שמעליו היא כבר התקשתה לעמוד בעומס - למרות שפורשה ופרארי מוכיחות שגם במכוניות ביצועים קיצוניות זה יכול לעבוד, אבל לזה יש מחיר שהלקוחות שלהן מוכנים לשלם.

בשורה התחתונה, וזו גם הסיבה אותה ציין דירק האקר, ראש מחלק הפיתוח בחטיבת M בראיון ל"טופ גיר" הבריטי - גם בגלגולים המשופרים שלה התיבה הרובוטית כפולת המצמדים התקשתה לדמות את אופן הפעולה החלק של תיבה פלנטרית במהירות איטית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ב.מ.וו M2 ידנית. אתר יצרן
רוצים ידנית בב.מ.וו? ה-M2 היא כנראה ההזדמנות שלכם/אתר יצרן

הסיבות האלו, לצד השיפור הניכר ביכולות של התיבות הפלנטריות הופך אותן לבחירה המועדפת על ידי ב.מ.וו וזה גם המצב ב-M5 החדשה למשל שתוצע עם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית וכך גם יהיה בדגמים העתידיים.

ומה לגבי התיבה הידנית? גם היא צפויה כאמור להיפלט מההיצע של ב.מ.וו בשנים הקרובות, כאשר לפחות בעתיד הנראה לעין של דגמי בנזין לא צפויות להגיע מכוניות חדשות מהיסוד והגל המשמעותי הבא יהיה כבר חשמלי לגמרי. ולגבי תיבות הילוכים "ידניות" ברכב חשמלי? למרות שהרעיון עצמו של שליטה עצמאית ב"יחסי העברה" הם דבר בעל היתכנות טכנית - כרגע זה לא פתרון שב.מ.וו שואפת אליו אמר האקר בראיון.

טויוטה MR2. אתר יצרן
סוללות מצב מוצק, תיבה ידנית לחשמלית? טיוטה מבטיחה המון/אתר יצרן

לעומת זאת, מי שמחזיקה בגישה ההפוכה לגמרי היא דווקא טויוטה, שדווקא לא ממש מזוהה עם הנאה מנהיגה. אחרי שכבר הצהירה שתיבה שתדמה את התפעול של גיר ידני במכוניות חשמליות תוכל להערכתה להעניק חווית נהיגה לחובבי שלוש הדוושות, היא מתקדמת לשלב המעשי צעד נוסף.

הוא מגיע מכיוון לקסוס וליתר דיוק מפי קוג'י סאטו, מנכ"ל מותג היוקרה של טויוטה, שחשף השבוע שהחברה מפתחת תיבת הילוכים שתדמה באופן מושלם את התפעול של תיבה ידנית רגילה. אבל מי שצפויה להשתמש בפיתוח הזה קודם תהייה בכלל טויוטה, שתציע לפחות מכונית "ידנית" אחת בגל הבא של מכוניות חשמלית מתוצרתה שצפוי להגיע לשוק ב-2026.

התיבה הזו היא לא רק חלק מכל העניין המחודש שמגלה היצרנית בחובבי הנהיגה בעשור האחרון תחת אקיו טויודה, אלא גם חלק מהמכלול הרחב יותר של מה שניתן לכנות כשינוי גישה לתחום החשמל בטויוטה.

התוכניות החשמליות של טויוטה. אתר יצרן
החזון החשמלי-ספורטיבי של טויוטה לקסוס, ככה זה ייראה?/אתר יצרן

אחרי שנים של הכרזות שחשמל אינו מהווה חלופה מלאה למנועי שריפה פנימית, טויוטה עברה להישען על מימן כפתרון ואז ערבבה את הקלפים מחדש בהכרזה שכן תלך על חשמל ובגדול - עם לא פחות מאשר סוללות "מצב מוצק".

סוללות אלו נחשבות לדבר הבא בתחום החשמלי. באמצעות שימוש באלקטרוליט (החומר המוליך) במצב מוצק ולא נוזלי כמו כיום, ניתן לבנות סוללות "צפופות" יותר אנרגטית - כלומר עם יותר טווח, עד כדי 1,200 ק"מ, עם טעינה מהירה הרבה יותר (10-80% ב-10 דקות לפי ההצהרות) וחשוב לא פחות, הן יהיו גם קלות יותר מהסוללות הנוכחיות. אם לחבר את זה לשאיפה להציע מכונית ספורט מהנה לנהיגה - הרי שהמשקל הנוכחי של מכוניות חשמליות הוא בהחלט אחד הגורמים כבדי המשקל על הפרק תרתי משמע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully