וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אוכפים ומה באמת הורג אותנו בכביש? הנתונים נחשפים

27.6.2023 / 19:18

מצלמות, לייזרים, דבורות - כל כך הרבה אמצעים מקדישה המשטרה לאכיפת נהיגה במהירות מופרזת. הבעיה שלפי נתונים רשמיים לא זו העבירה הכי קטלנית. בדיקת "וואלה!רכב"

כמעט בכל יום ראשון, כמעשה שבשגרה משגר אגף התנועה במשטרה סיכום של פעולות האכיפה שבוצעו כנגד נהגים עבריינים. בכל סיכום כזה את המקומות הראשונים תופסות שתי עברות; נהיגה במהירות מופרזת ושימוש בטלפון הנייד.

ההבדל בין השתיים: הראשונה אמורפית ולא מוגדרת, כוללת בתוכה שלל עבירות כמו מהירות מופרזת ביחס לחוק, לתנאי הדרך ולנסיבות המקרה השתיים האחרות נוגעות יותר לשיקול דעת השוטר מאשר החוק. השנייה חמורה, מסכנת חיים, מאוד ברורה וגם בהחלט ראויה לאכיפה נוקשה יותר וענישה קשה יותר.

עוד ברשימה הקבועה: דוחו"ת בשל עבירות תנועה וליקויים ברכב כבד - בהחלט מקום שראוי לדגש בשל רמת הסיכון שנשקפת מכלי הרכב האלו. רוכבי דו גלגלי, שגם שם, לא כולם צדיקים גמורים ואכיפה כלפיהם כאשר זו נוגעת לרכיבה פרועה באזורי מגורים, שימוש בציוד מיגון ועוד בהחלט עשויה להיות קשורה לבטיחות. אלכוהול וסמים - מיותר להרחיב ועוד.

סיכום אכיפה סוף השבוע. צילום מסך, צילום מסך
סיכום אכיפת עבירות בסוף השבוע/צילום מסך, צילום מסך

אלא כמי שמכיר את המספרים מאחורי סיכומי הנפגעים בתאונות בדרכים, סיווגי הפגיעה ועבירות התנועה שהביאו לכך, הסיכומים האלו לא רק שמוכיחים את איוולת מדיניות האכיפה של עבירות המהירות בישראל - הם אפילו מוכיחים איזה מחיר נוראי בפצועים וחיי אדם אנחנו משלמים על ההתעלמות מעבירות התנועה שבאמת מסכנות אותנו.

ניקח את סיכום סוף השבוע האחרון כמקרה בוחן - 3,458 דוחו"ת נרשמו בסוף השבוע הזה ב"פעילות כנגד נהגים המבצעים עבירות תנועה". מתוכם 439 דוחו"ת נרשמו כנגד נהיגה במהירות מופרזת. כלומר אלו מהווים 12.7% מהאכיפה שבוצעה, זה המון.

פנינו לדו"ח המסכם המפורט המלא האחרון שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לתאונות דרכים. הוא מתייחס לשנת 2021, שם, בלוח 4.05 - נהגים המעורבים בתאונות דרכים לפי מצוין באותה שנה עמד המספר הכולל של עבירות תנועה שבוצעו בזמן תאונות דרכים על 20,992, מתוכן מהוות סך כל עבירות המהירות המופרזת 653 עבירות. זה כולל מהירות מופרזת מעל המותר בחוק, בנסיבות המקרה וכזו שגרמה לסטייה מנתיב, כלומר ממש כל עבירת מהירות. שוב, כל אלו מסתכמות ב-653 - שזה 3.1% מסך כל אותן 20,992 עבירות שבוצעו בתאונות הדרכים. אם מתוכן לוקחים רק את אלו שנוגעות למהירות מעל המותר בחוק יורד המספר ל-18 בלבד, כלומר 0.08%

אנחנו חוזרים שוב ושוב על המספרים כי חשוב להבין את הפער - 12.7% מאכיפת עבירות התנועה בסוף שבוע אחד היו על מי שמהוות 3.1% מהתאונות, וגם זה בהטייה נדיבה של המספרים לחומרת העבירה.

נהגים המעורבים בתאונות לפי עבירות 2021. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צילום מסך
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע לעבירות תנועב בתאונות/צילום מסך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

אז עד עכשיו דיברנו במה המשטרה כן מתמקדת, אבל כאשר יש משאבים מוגבלים, הפנייה שלהם למקום אחד וודאי גורעת אותם ממקום אחר. ויצאנו לחפש את המקום האחר הזה וגם הוא נמצא באותו דו"ח של הלשכה, הוא נמצא בזה של 2021, כמו בזה של 2020, 2019, 2018 וכן הלאה. קחו למשל את "אי מתן זכות קדימה להולך רגל" - 1,840 עבירות שהביאו ל-57 תאונות קטלניות, אי שמירת מרחק 847 עבירות שהביאו ל-31 תאונות קטלניות, אי שמירה על הימין - 516 עבירות ו-20 תאונות קטלניות.

ועכשיו, עם הנתונים האלו ביד ובראש, נסו בבקשה לשחזר כמה מצלמות רמזור, שלכאורה אמורות להרתיע ולהעניש ממעבר צומת באור אדום ראיתם בצמתים בתוך העיר, היכן שעיקר הנפגעים וכמה מהן ראיתם במקטעי כביש ישרים, פנויים, בעלי שדה ראיה מצוין? אגב, בדיוק המקמות בהם מהירות אינה הגורם והפיתוי או הסיכוי לנהיגה במהירות גבוהה מהמותר בחוק גבוה יותר. מתי ראיתם בפעם האחרונה ניידת אוכפת אי שמירת מרחק? והאם אי פעם ראיתם איזו טויוטה או סקודה סמויה מפעילה אורות וסירנה כדי לתת דו"ח לנהג שעובר על "אי שמירה על הימין".

אכיפה משטרת התנועה. דוברות משטרת ישראל
שוטרי אגף התנועה, אנחנו מצדיעים לכם/דוברות משטרת ישראל

שוטרי וקציני אגף התנועה, הגלויים, הסמויים, הרכובים, הרגליים - הטור הזה לא נגדכם. אנחנו מלאי הערכה לעבודה שלכם בחום של אוגוסט, בקור של ינואר, בלחות של מישור החוף וביובש של הערבה, בשעות הצהריים ובשעות הקטנות של הלילה. אתם כוח התגובה המהירה הראשון שמגיע לבודד תאונת דרכים, להזרים את התנועה סביבה, לסייע להחלפת גלגל. הטור הזה ואחרים באים להפנות זרקור כואב לבעיה שנוצרת מהמדיניות שמכתיבה את אופי האכיפה. זו שגורעת את היכולת שלכם להשפיע, לשנות ולהציל חיים מהמקום בו היא משמעותית יותר, למקום שבו היא כלכלית יותר. ואף אחד כבר לא יכול לומר "לא ידעתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully