וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העגבניות כבר לא יהרגו שוב 17 ישראלים בתאונת דרכים

9.7.2023 / 18:08

ב-1999 זעזעה את ישראל תאונת "אוטובוס הפנויים-פנויות", שהתהפך לתהום בגלל כביש שהפך חלקלק לאחר שנשפך עליו מיץ עגבניות שנזל ממשאיות. לאחרונה הצליחו הרלב"ד והמשטרה למצוא פתרון קבע לבעיה

תאונת אוטובוס הפנויים פנויות 9 באוקטובר 1999 
17 הרוגים. ארכיון מעריב, מערכת וואלה!
התאונה ב-1999. שילוב של תקלה באוטובוס ותשתית מסוכנת, אבל אף אחד לא הלך לכלא בגללה/מערכת וואלה!, ארכיון מעריב

שיתוף פעולה נדיר בארץ בין גופי ממשל וחברות פרטיות הוביל באחרונה לפתרון לבעיה שהביאה לפני 24 שנה להתהפכות אוטובוס שבה נהרגו 17 שני אדם, וגם פעילויות אכיפה משטרתיות לא פתרו.

שולחן עגול שהתקיים בהשתתפות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אגף התנועה במשטרה, חברת התובלה תבור גליל ומפעל רכיבי המזון צ'אם הצליח לחסל את בעיית הצטברות רכז העגבניות בכביש 65, שמוביל למפעל. רכז עגבניות שהיה מטפטף מהמשאיות שעולות באיטיות למפעל המזון שבאזור מירון, שם יהפכו לבסיס למוצרי קטשופ ורסק עגבניות, היה יוצר משקע שמנוני וחלק שהיה מחייב את חברת נתיבי ישראל להשקיע משאבים בניקוי הכביש, וכאשר לא היה מאותר בזמן היה גורם לתאונות.

התאונה הקשה והמוכרת ביותר התרחשה ב-9 באוקטובר 1999. אוטובוס מטיילים שנסעו צפונה החליק בשבת גשומה באחד העיקולים בכביש, התהפך לתהום והתגלגל מספר פעמים. כמעט כל יושבי האוטובוס נפגעו, 17 מהם נהרגו, 11 גברים ו-6 נשים.

משאית שנעצרה לבדיקת משטרה ומיץ עגבניות נוזל ממנה. הרלב"ד,
מיץ עגבניות מטפטף ממשאית שנעצרה לבדיקה בידי שוטרי התנועה בצפון/הרלב"ד

חקירת התאונה חשפה כי במע"צ (שמה הקודם של חברת נתיבי ישראל) הסתירו כי כמה ימים לפני התאונה זיהו בכביש "חומר שמנוני שחור" וטרם טיפלו בו. עוד התברר כי נהג האוטובוס שהפעילה חברת ז'ק יולזרי היה חסר ניסיון בנהיגת אוטובוסי נוסעים, וקיבל לידיו באותו יום אוטובוס לא תקין. רק ב-2007 נגזר דינם של הנאשמים בתאונה: על יהודה ושלמה יולזרי הוטלו עונשי מאסר של 4 עד 6 חודשים, שהומרו לעבודות שירות, וקנסות בסך 15 עד 25 אלף שקל.

מנהל המוסך בחברה עבד פאנוס נשלח גם כן לעבודות שירות ורישיונו של נהג האוטובוס, אפי תקומי, נשלל על תנאי למשך שנה. לא התקבלה הכרעה לגבי שני עובדי מע"צ שהואשמו בתיק, לאחר שמהנדס המחוז בחברה, יצחק הרשקוביץ' ז"ל, התאבד ובני משפחתו טענו שעשה זאת בגלל תחקיר על התאונה בערוץ 2, וסמנכ"ל האחזקה בחברה, ראובן יום טוב, נפטר ממחלה קשה.

אבל העונשים הקלים לא פתרו את הבעיה, ורכז העגבניות המשיך להצטבר בכביש, כאשר שוטרי התנועה מעכבים מדי פעם את נהגי משלוחי העגבניות בכביש, נותנים להם דוחות, אך ללא הועיל.
עד שלפני כמה חודשים התכנסה ישיבה ראשונה מסוגה. אילה דקל-שטיינר מנהלת אזור גליל עליון-גולן ברלב"ד, רפ"ק חן סימון מפקד יחידת משטרת התנועה בצפון, קובי מונוביץ', מנכ"ל חברת התובלה 'תבור גליל' ונציגי מפעל רכיבי המזון, מועצות אזוריות ומשרד החקלאות. המטרה: למצוא סוף סוף פתרון לבעיה, שהוכח שדוחות תנועה לא פותרים.

"יש עוד כבישים שמובילים בהם מטעני עגבניות, אבל בכביש הזה נוצר שילוב מסוכן של הנסיעה האיטית של המשאיות העמוסות בעלייה, שגורמת לעגבניות להימחץ בחלקו האחורי של תא המטען, ולמיץ שנוצר לטפטף לכביש", מסבירה דקל-שטיינר. "כשהמיץ היה בא במגע עם מים וחומרים אחרים היה נוצר חומר חלקלק כמו סבון שיוצר סכנת החלקה מיידית, בעיקר בעיקולים חדים. ובכל שנה בין יוני לאוקטובר, בעונת קטיף העגבניות הבעיה הייתה צצה שוב כשמשלוחים של עשרות אלפי טונות היו עושים את דרכם לעיבוד במפעל".

"בכל עונה היו שוב תאונות והחלקות, כשרק בגלל מזל לא היו כאלה קטלניות מאז התאונה ב-1999", אומר רפ"'ק סימון. "אמרנו למפעל ולחברת התובלה: אנחנו יכולים להמשיך לשלוח סיירים שיעצרו משאיות, יתנו הורדות מהכביש ודוחות. אבל לא עדיף שתפתרו את בעיית הנזילות שפשוט תפסיק להתרחש? וזה עבד. מדובר במהלך מציל חיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
צמצמום נזקים: צוותי נתיבי ישראל שופכים חול על מיץ עגבניות שנזל ממשאיות בכביש 65 בצפון שבו התרחשה תאונות אוטובוס הפנויים פנויות. הרלב"ד,
לעתים כמויות המיץ' שנזק היו כה גדולות שהיה צורך לשפוך עליהם חול כדי שמכוניות לא יחליקו עליהם/הרלב"ד

בחברת ההובלה החליטו, בהשקעה של מאות אלפי שקלים, לרתך 160 'גונדולות' שבהן מובילות המשאיות את העגבניות, כאשר הנוזלים שנוצרים מרוכזים בשרוולים מיוחדים, אותם פורקים הנהגים במקומות מתאימים. נפתח מירוץ נגד הזמן להספיק את להשלים את העבודות לפני העונה, מאז מדווחים גם המשטרה כי עצרו לבדיקה משאיות והנזילות נפסקו.

קובי מונוביץ' מנכ"ל 'תבור גליל'', מסר כי "שיתוף הפעולה הייחודי בין מפעל התעשייה, משטרת התנועה, הרלב"ד ואנחנו חברת התובלה, הוליד פתרון, ומודל מיזם חשוב למען בטיחות כלל משתמשי הדרך. השקענו בעבודות פרזול, בריבוד המשאיות בשכבות שק צובר נוזלים וההנחת יריעות ברזנט פלסטיק מיוחד וגמיש, הניתן לניקוי, בכדי למנוע נזילת נוזלי העגבניות. עבדנו במרץ בכדי למלא את המשימה טרום תחילת אסיף העגבניות לתעשייה. מדובר על 65 אלף טון עגבניות לענף התעשייה שאנחנו משנעים מאזור בקעת הירדן, בית שאן, עמק יזרעאל והגליל העליון, החל מימים אלו ועד לתחילת חודש ספטמבר. אני מודה לכל השותפים ועובדי 'תבור גליל' על חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully