וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 פתרונות קטנים וגאוניים שאנחנו אוהבים במכוניות

9.7.2023 / 19:24

מתאורת תא המטען שנשלפת לפנס, המושבים שמאפשרים להתקין 3 כסאות בטיחות במכונית צרה, הטייה אוטומטית של מראות הצד ועוד כמה פתרונות פשוטים וחכמים במכוניות. חפשו אותם כשתבחרו את המכונית הבאה שלכם, חדשה או משומשות

יצרניות רכב משקיעות מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחומי ההנעה, הבטיחות, אנרגיה, חיסכון בדלק, שיפור המרווח הפנימי של המכוניות ומה לא. אבל לפעמים אלו פתרונות קטנים וחכמים שפשוט עושים את השימוש במכונית לחוויה כל כך נעימה יותר. אז נכון, אף אחד לא יעדיף מכונית שפחות מתאימה לצרכים או לתקציב שלו רק כי יש לה שקע USB במיקום חכם או תא אחסון מבריק, אבל זה בהחלט מסוג הדברים שכאשר פוגשים בו על בסיס יום יומי, או אפילו בפעם ההיא שהוא באמת משנה את הכל - אתם כל כך תשמחו שבחרתם דווקא במכונית הזו.

אז מתוך הרשימה המלאה שהרכבנו, בחרנו 10 פיצ'רים ממש חכמים אבל לא יותר מדי מתוחכמים שאפשר למצוא במכוניות מודרניות. מכירים עוד? יש כזה אצלכם ולא ציינו אותו? חושבים שהיינו חייבים להשאיר בפנים את ה- Autohold, הנורות בפינת הדלת של המכונית ומגירת האחסון מתחת למושב? כתבו לנו בתגובות.

סיטרואן קקטוס במבחן ארוך טווח: דיווח שני. קינן כהן, ניר בן טובים
איירבאמפס, פתרון למכות חניה קטנות שלא תפס ממש/ניר בן טובים, קינן כהן

מכה שלא כתובה

אחד החסרונות של החיים המודרניים בערים צפופות הוא נושא החניות הדחוקות, הוסיפו לכך את הקושי של אנשים קטנים ולא חכמים המוכרים גם בשם התואר "ילדים" להבין שלא צריך לפתוח את הדלת של המכונית כאילו היו צוות פריצה בימ"מ - ותקבלו את אחת הרעות החולות של המכונית - פגיעות הפח הקטנות והמעצבנות שאולי רק אתם תראו אבל וואוו, כמה זה מרגיז. וזו לא חייבת להיות פתיחת דלת אלימה, גם מקרים של עגלות סופר נטושות שמתגלגלות לתוך דלתות כבר נצפו במקומותינו. לסיטרואן היה ניסיון להציע פתרון לדבר הזה, קראו לו Airbump והוא הופיע לזמן קצר בסיטרואןו קקטוס המקורי (תרתי משמע) וכמה דגמים אחרים - כמו הרבה רעיונות גאוניים - הוא היה כישלון מסחרי, לא תפס ונעלם כפי שבא, מותיר קונספירציות אודות העובדה שמא הוא עבד טוב מדי וגרם לירידה בהכנסות מהחלפת חלקי פח.

בסקודה קודיאק הלכו על פתרון אחר - מנגנון של פסי גומי שנשלפים אוטומטית מהדלת וחובקים אותה בזמן הפתיחה, כך שפגיעה איתה בחפץ לא תגרום נזק. עוד רעיון פשוט וחכם שבינתיים יצרנים אחרים לא העתיקו, וחבל.

פנס בתא המטען. אתר יצרן
תאורת תא מטען נשלפת שהופכת לפנס/אתר יצרן

הפנס שלא צריך לחפש

זה יכול ליות תקר בשעות החשכה, רעש חשוד במנוע, או כל דבר אחר שאתם חייבים לחפש בשעות שאחרי שקיעת השמש. ואז אתם מגרדים בראש בתהייה איפה הפנס ששמתם פעם באוטו?

מה הבעיה למקם פנס קבוע ברכב עוד מפס הייצור? שיישמש לתאורה בתוך תא הנוסעים, אבל שאפשר יהיה לשלוף אותו להאיר מחוץ לרכב כשצריך? כבר לפני עשור וחצי מיקמה דודג' פנס כזה בתא המטען של הקאליבר. סקודה עושה את זה כעת עם הקאמיק. ככה יש גם תאורה בתא המטען, וגם פנס נייד כשצריך.

מראת צד אוטומטית. קינן כהן
המראה מקבלת זווית לכיוון המדרכה עם השילוב לרוורס/קינן כהן

מכסחי ג'אנטים?

מכירים את זה שאתם רואים מכוניות חונות במקביל במרחק של 30-40 ס"מ ממנה? חלק מזה נובע מכך שיש אנשים שפשוט לא יודעים לבצע חניה במקביל כמו שצריך ובחלק מהמקרים זה פשוט בגלל החשש לשפשף את חישוקי המכונית על המדרכה, בעיקר כאשר מדובר בכאלו בקוטר גדול וחתך צמיגים נמוך.
הפתרון לצורך להחנות את המכונית קרוב מספיק למדרכה, אבל לא לגרד אותה הביא להצגת מנגנון שמטה את מראת הצד הימנית או השמאלית (תלוי אם זו מכונית עם הגה ימני או שמאלי) כלפי מטה עם השילוב להילוך אחורי. לא ממש ברור מי הייתה היצרנית הראשונה להציג את זה, אבל ככל שאנחנו יודעים זכות הראשונים שמורה ללקסוס. מאז הפך הפיצ'ר הזה לנפוץ גם בקרב יצרניות יוקרה אחרות ואז חלחל מטה.
אגב, גם אם אין לכם את מנגנון ההטייה האוטומטי, כל עוד יש לכם מראות צד חשמליות, כל מה שצריך זה להטות ידנית את המראה באמצעות כפתור השליטה בכיוון שלה, רק לא לשכוח להחזיר אותה למעלה אחר כך כן?

שקע USB ליד המראה. אתר יצרן
שקע USB צמוד למראה, מיקום אידיאלי לחיבור מצלמת דרך או גלאי רדאר/אתר יצרן

תן לי כוח

שקעי USB הפכו להיות מוצר חובה במכוניות שלנו, אחרי כמה זמן כשמבינים שהטעינה האלחוטית אפקטיבית כמו מופע זיקוקים באור יום, אנחנו חוזרים לכבל המוכר והטוב כמו אינפוזיה לטלפון. אבל המיקום הקבוע של שקעי ה-USB בתחתית הקונסולה המרכזית לא בהכרח נוח לכל השימושים שלנו. וכך בשנים האחרונות אנחנו מוצאים עוד ועוד יצרניות שבוחרות למקם אותם במקומות אסטרטגיים יותר. הבולטת מכולם היא סקודה שחוסכת השחלות והתקנות סבוכות עם מיקום שקע USB סמוך למראה המרכזית, מה שמאפשר לחבר מצלמות דרך למשל בקלות. גם מיקום שקע כזה בקו לוח המחוונים בסיטרואן ברלינגו למשל עושה שכל כאשר זוכרים שהמון נהגים ממקמים את הטלפון הנייד על השמשה (לא ניכנס לדיון האם זה המקום הנכון). עוד מגמה היא שקעי USB אחוריים שעוברים מהחלק האחורי של הקונסולה לגב המושבים האחוריים, חוסך תסבוכת כבלים על רצפת המכוניות ונוח יותר לשימוש.

יונדאי איוניק 6 מול טסלה מודל 3 LR. קינן כהן
נהיגה בדוושה אחת בחשמליות, ברגע שמתרגלים קשה להיגמל/קינן כהן

נהיגה בדוושה אחת

מבין שלל השינויים שהביאה הכניסה של מנועים חשמליים למכוניות, בתחילה בכאלו היברידיות ואז בחשמליות, יותר ויותר אנשים למדו לגלות את יתרונות הבלימה הרגנרטיבית. בגדול המשמעות היא שימוש בהתנגדות המנוע החשמלי על מנת להאט את המכונית ותוך כדי כך לטעון בחשמל את הסוללות, וכתוצר לוואי גם להפחית בשימוש בבלמים שגם מאריך את חייהם וגם מפחית את ההתחממות שלהם ושומר על היעילות.

במכוניות חשמליות מתקדמות ניתן לנצל את הרמות הגבוהות של סוג כזה של בלימה כדי "להחזיר" לא מעט אנרגיה בנסיעה במורד למשל. בכאלו שמאפשרות העלאה של רמת ה"התנגדות" של הרגנרציה לכזו גבוהה מאוד, אפשר עם מעט מאוד תרגול להגיע למצב של נהיגה בדוושה אחת, כאשר עזיבה של דוושת התאוצה מיד מביאה לבלימה משמעותית של המכונית, בחלקן עד כדי עצירה מוחלטת, מה שמביא למקסימום את החזרת האנרגיה למערכת.

מושבים נפרדים מאחור. אתר יצרן
שלושה מושבים נפרדים נעים על מסילות ברנו סניק/אתר יצרן

הפרד ומשול

בעוד ההצהרה על כך שבמכונית רגילה יש 5 מושבים היא אולי תקפה טכנית, קיומם של המושבים האלו לא בהכרח אומר שגם אפשר להושיב בה 5 אנשים. וכאשר זה מגיע גם לעולמות התקנת מושבי הבטיחות, במיוחד אלו הגדולים יחסית שחורגים מגבולות הגזרה המקוריים של המושב - הורים לא מעטים מגלים שהמשפחתית שלהם מתוכננת לפי ה"תקן" האירופי של 1.5 ילדים למשפחה.

פתרון אחד שמאפשר להושיב שלושה ילדים או מבוגרים במושב האחורי הוא כמובן לבנות מכוניות רחבות מאוד, אבל זה לא תמיד אפשרי. כך שהיצרניות שחיפשו להגיע לניצול אופטימלי של המושב האחורי התחילו לעשות שימוש בטכניקה אחרת - הפרדה של הספסל האחורי לשלושה מושבים נפרדים הנעים על מסילה. זה התחיל להופיע באופן נרחב (יחסית) בשנות ה-90, ספציפית במחצית השנייה שלהן. אפשר היה למצוא את זה בפיאט מולטיפלה, ברנו סניק, סיטרואן קסרה פיקאסו ובהמשך עשו זאת גם פורד S מקס, סקודה בדגמי הרומסטר והייטי. יתרון נוסף של הסידור הזה, שאפשר למצוא היום בסיטרואן C5 איירקרוס למשל הוא האפשרות להניע כל מושב בנפרד על המסילה שלו, ובכך לאפשר סידור מדורג של המושבים שמקל על התקנת מספר מושבי בטיחות.

מגש בגב המושב במכונית. אתר יצרן
מגש מתקפל בגב המושבים הקדמיים, למה אין את זה לכולם?/אתר יצרן

המדף למדף

בכל הקשור לכיסוי תא המטען במכוניות 5 דלתות או קרוסאוברים למיניהם יש בקרב יצרניות הרכב שתי אסכולות - מדף בד נגלל או אחד קשיח. לכל אחד מהם יתרונות משלו - זה הנגלל מאפשר הכנסה שלו ל"מחסנית" כאשר אנחנו מטעינים ציוד מעל הגובה שלו והמדף הקשיח זול יותר ומאפשר להניח עליו חפצים אם אלו לא כבדים מדי (ולשים לב שאינם חוסמים את שדה הראיה לאחור). אבל כאשר אתם באמת רוצים לנצל את החלל מאחור, גם לזה וגם לזה יש בעיה - כאשר מפרקים אותם אין איפה לשים את המדף או הכיסוי הנגלל. אצל חלק מהיצרניות חשבו גם על הזווית הזו. בחלק מהדגמים יש מקום ייעודי להנחת המדף או הכיסוי המגולגל מתחת לרצפת תא המטען באופן שלא גוזל מקום מהתא. ואם כבר מדברים על אחסון בתא המטען, תרימו את כיסוי הרצפה שלו, אם יש לכם שם מעין מגש בעל חלוקה למחיצות - זכיתם לקנות מכונית מיצרנית שחושבת על הפרטים הקטנים שעושים לכם סדר במחסן המבורדק הזה שאתם קוראים לו "תא מטען".

Seat Ibiza
סיאט איביזה
תמונת פרונט של הרכב. אתר יצרן
פנסי הערפל הופכים לתאורה שמופנית לתוך הפנייה/אתר יצרן

פנסים שמאירים גם את הפניות

טכנולוגיית התאורה במכוניות מודרניות התקדמו מאוד מאז השימוש בעששיות של כלי הרכב הראשונים, אבל את אחד הפיתוחים החכמים שלהם אנשים נוטים שלא להעריך מספיק. רוב מערכות התאורה במכוניות מתוכננות להאיר את הדרך שנמצאת מלפנים, אבל בביצוע פניות חדות בכבישים חשוכים מאוד למשל או בתמרוני חניה, אנחנו לפעמים צריכים לראות בדיוק את מה שנמצא בפינה החשוכה של המכונית.

אז נכון שבסיטרואן כבר הציעו מנגנון שמפנה את הפנסים הקדמיים יחד עם הפנייה ההגה ב-DS עוד בשנות ה-50, אבל במשהו כמו עשר השנים האחרונות אנחנו רואים את היישום הזה הולך ונכנס להרבה יותר מכוניות, כולל כאלו קטנות וזולות יחסית כמו סיאט איביזה למשל. בחלק מהמקרים זה נעשה באמצעות שימוש בפנסי הערפת בפינות הפגוש הקדמי, בחלקן על ידי הדלקת נורה ייעודית ובאחרות באמצעות הסטה של אלומת האור עצמה באמצעות מנגנון הפנייה של הפנס עצמו או הרפלקטור מאחוריו.

סקודה קלאסית עם מגלשיים. אתר יצרן
טוב, גם זה פטנט חכם למכונית, פחות רלוונטי ליולי של ישראל/אתר יצרן

פתיחת כל חלונות הרכב בלחיצה אחת

אתם מתקרבים למכונית שלכם שעמדה בשמש רעה כמה שעות טובות? אחת הדרכים המהירות ביותר לפנות משם את האוויר החם היא לפתוח את כל החלונות של המכונית. אבל מה אם אתם רוצים לעשות את זה לא כאשר אתם כבר בתוך הרכב, אלא עוד לפני שהגעתם אליו?

אז הרבה לפני עידן האפליקציות הייעודיות שמאפשרות לנו לשלוט מרחוק (ברמות משתנות) עם המכוניות המקושרות של היום, בחלק מהמכוניות (בעיקר האירופיות), ניתן לפתוח את כל החלונות וגם את גג השמש באמצעות לחיצה ארוכה על כפתור הפתיחה בשלט של המכונית.

אגב, ישנן סדנאות או מתקיני אביזרים במכוניות שיכולים לקודד את מנגנון פתיחת החלונות והשלט כך שיבצעו את התרגולת הזו גם אם לא הגיעה כך מהמפעל.

פקק משפך למילוי נוזלים. אתר יצרן
פקק מיכל נוזל ניקוי השמשות הוא גם משפך/אתר יצרן

בול קליעה

אם יצא לכם פעם לנסות למלא שמן או מים במכונית שלכם, יכול להיות שגם אתם נתקלתם בקושי לאזן בין להחזיק את המיכל ולדייק בשפיכת הנוזל לתוך הפתח הייעודי. אז נכון, שימוש במשפך נורמלי הוא הפתרון הנכון יותר, ונכון שתמיד אפשר לאלתר אחד בגזירה של בקבוק פלסטיק, אבל לפעמים פתרונות גדולים באמת וטובים ממש נמצאים במקומות הקטנים האלו.

בדור הנוכחי של דגמי סקודה, בחלק מהדגמים כמו הקאמיק, האוקטביה ועוד, בפתח המילוי של נוזל ניקוי השמשות נעשה שימוש בפקק שבפתיחה שלו הופך למשפך אינטגרלי. מה שמקל מאוד על מזיגה של נוזל בדיוק לאן שרצינו שיגיע ולא לחלקים האחרים של תא המנוע. ניתן להניח שמכיוון שלא מדובר בסגירה אטומה לגמרי, לא ניתן בשלב זה לשלב אותו גם בפתחים כמו זה של שמן המנוע או נוזל הקירור, בהם שמירה על מפלס נוזלים תקין הוא קריטי ואסור להסתכן באובדן, גם אם מדובר באחד איטי או מצומצם יחסית. מי יודע, אולי הם ימצאו גם לזה פתרון עוד לפני שנעבור למכוניות חשמליות שכבר לא יידרשו את הפרוצדורות האלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully