וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב סירבה להצעות סמוטריץ': התחבורה הציבורית מתייקרת ב-12%

10.7.2023 / 15:37

שרת התחבורה סירבה להצעות האוצר למתן את ההתייקרות בעקבות עליית מחירי הדלק, כדי לממן את מה שנשאר מהרפורמה שהבטיחה: הוזלת תעריפי הנסיעה בפריפריה בספטמבר. בין היישובים ה"חלשים" שייהנו מההוזלה: כפר ורדים בצפון ועומר בדרום

מירי רגב על רקע הרכבת הקלה והפקקים במדינה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
רגב. סירבה לצעות האוצר למתן לפחות את התייקרות הנסיעה ברכבת מהפריפריה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

תכינו את הרב קו והאפליקציות: מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בישראל יתייקרו ב-1 באוגוסט ב-12%. לאחר שמשרדי התחבורה והאוצר לא הצליחו להגיע להסכמות שיאפשרו את מיתון את ההעלאה שנובעת מהתייקרות מחירי הדלק ושאר עלויות הפעלת התחבורה הציבורית, הודיע היום המשרד למפעילות התחבורה הציבורית ולרכבת ישראל להיערך להעלאת התעריפים בעוד שלושה שבועות.

כך למשל נסיעה עירונית באוטובוס, רכבת קלה או מטרונית תתייקר ל-6.15 שקל, ונסיעה ברכבת מתל אביב לירושלים תעלה 26.9. נסיעה ברכבת מבאר שבע לתל אביב תתייקר ל-32.5 שקל.

באוצר הציעו לרגב להשתמש בתקציב בסך 360 מיליון שקל שקיבל המשרד לטובת רפורמת התעריפים שיזמה כדי למתן את ההתייקרות ולבטל למשל את העלאת המחירים בקווי הרכבת, כדי שלא להעלות את מחירי הנסיעה מיישובי הפריפריה לאזורי התעסוקה.

אולם רגב סירבה, ובחרה לשמור את הכסף למימון רפורמת "צדק תחבורתי". בפברואר הבטיחה רגב הנחה של 50% בתעריפים במחצית מהיישובים בארץ, נסיעה חינם לחיילים שנה מיום שחרורם, ולכל אזרח ותיק (כיום מוענקת ההטבה רק מגיל 75). רגב הבטיחה גם לשמר על ההנחות לבני נוער לצעירים עד גיל 26.

פקקי תנועה בנתיבי איילון, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
פקק בנתיבי איילון. כדי להעביר נהגים לתח"צ חשוב יותר לשפר את השירות מאשר להוזיל את התעריפים/ראובן קסטרו

אולם הרפורמה שהציעה רגב, ונועדה במידה רבה לבטל רפורמה קודמת שעליה הייתה חתומה קודמתה, מרב מיכאלי, לא תואמה עם האוצר. שם סירבו לממן את מלוא עלותה, בסך 740 מיליון שקל. בדיוני התקציב הצליחה רגב לקבל 360 מיליון שקל לרפורמה, על חשבון תוספות שירות מתוכננות, של קווים חדשים והוספת תדירויות לקווים קיימים.

כרגע מסתמן כי הרפורמה שתשיק רגב תהיה מצומצמת מזו שהציגה במקור, ותכלול בעיקר הנחות לנסיעות תושבי הפריפריה. אולם משום שרפורמה תבוצע על בסיס אזורי, ייהנו ממנה גם תושבים בשניים מהיישובים עם התושבים האמידים ביותר בארץ: אלה שמתגוררים בעומר שבדרום (דירוג סוציו אקונומי 10) ואלה שמתגוררים בכפר ורדים (דירוג 9).

יצוין עוד כי מחקר של הרשות לתחבורה ציבורית, העלה כי נוסעי התחבורה הציבורית מוטרדים הרבה יותר מחוסר אמינותה, בהיעדר תדירויות מוגברות וקווים ישירים, מאשר ממחירי הנסיעה, שזולים בישראל יחסית לשאר מדינות המערב. תוספות שירות נחשבות בידי אנשי המקצוע כבעלות משמעות רבה יותר בניסיון להעביר נהגי רכב פרטי לתחבורה ציבורית מאשר הוזלת מחיר הנסיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully