וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרשמו ביומן: הקו האדום ייפתח ב-4 באוגוסט, לא סופי

10.7.2023 / 20:04

הקו הראשון של הרכבת הקלה במרכז מתקדם לקראת השקה באחד מימי השישי של אוגוסט. מאחורי הקלעים: מירי רגב דוחפת ל-3 חודשי נסיעה חינם, גורמי המקצוע והאוצר מתנגדים

מבלי שתצא עדיין הכרזה רשמית, כל הגופים המעורבים בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נערכים לתחילת ההפעלה המסחרית ביום שישי ה-4 לאוגוסט. הבחירה ביום שישי נועדה שהיום הראשון להפעלה יהיה קצר ופחות עמוס, ללא הנוסעים הרבים שצפויים להשתמש בקו כדי להגיע לעבודה.

הודעת חברות הבקרה הגרמניות מלפני כשבועיים כי הן מעניקות אישור עקרוני לבטיחות הקו דרכה את המערכת. עם זאת, תאריך הפתיחה הסופי תלוי עדיין בקבלת האישור הסופי מחברות, ובהחלטת משרד התחבורה לאשר את ההפעלה. מאחורי הקלעים יש עדיין עימותים בין משרדי התחבורה והאוצר לגבי אופן ההפעלה בחודשים הראשונה.

תחנה תת קרקעית הקו האדום בתל אביב. נת"ע,
תחנת בן גוריון התת קרקעית של הקו/נת"ע

למה הקו האדום עדיין לא החל לפעול?
תבל, שזכתה במכרז להפעלת הקו ונמצאת בבעלות אגד ושנזן מטרו ו-CCECC הסיניות, כבר ערוכה להפעלה, השלימה את גיוס הנהגים, הפקחים ואנשי התפעול. כך גם הצוות של יצרנית הרכבות עצמן, חברת הרכבות הסינית הממשלתית CRRC, שתתחזק את הרכבות בדיפו בפתח תקווה באמצעות צוות סיני-ישראלי. אבל נת"ע שתיכננה וניהלה את בניית הקו ממתינה לאישור משרד התחבורה לתאריך הפתיחה, ואז תחל בגיוס מאות דיילים שיסתובבו בתחנות התת קרקעיות והעיליות ויכוונו את הנוסעים בתקופת ההפעלה הראשונה.

כמה תעלה נסיעה בקו?
עקרונית המחיר יהיה כ-6.15 שקל, מחירה של נסיעה עירונית לאחר העלאת מחירי התחבורה הציבורית ב-1 באוגוסט. שרת התחבורה מירי רגב דוחפת לכך שהנסיעה בחודשי ההפעלה הראשונים תהיה בחינם, במטרה להיטיב עם הציבור, וכפי שהיה בעת השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ב-2011 - 3 חודשים ללא תשלום.

אולם במשרד האוצר וגורמי מקצוע בפרויקט מתנגדים להטבה. האוצר טרם קיבל פנייה רשמית בנושא, אבל בתקציב ההפעלה המאושר של הפרויקט אין כרגע מימון להפעלה חינמית של הקו. בירושלים נועדו נסיעות החינם לעודד את התושבים להתנסות ברכבת הקלה. במקרה של הקו האדום מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב ויפו לבת ים, הציפייה היא שמהרגע הראשון יהיה לו ביקוש רב, ונסיעות ללא תשלום רק יקשו על גביית תשלום בהמשך.

נסיעות ההרצה של הרכבת הקלה 2 ביוני 2021. נת"ע, מערכת וואלה!
נסיעות ההרצה של הרכבת הקלה/מערכת וואלה!, נת"ע

כמה זמן תארך הנסיעה?
הקו האדום יתחיל לפעול עם 26 מ-38 ממערכי הרכבות המיועדות, ובתדירות של רכבת אחת בכל שש דקות במקום שלוש. זאת בשל מגבלות מערכת הבטיחות הקיימת, שתשודרג בהמשך, בגלל חשש מתאונות עם רוכבי קורקינטים והולכי רגל בשדרות ירושלים, שהפכו בחלקם למדרחוב שאותו חוצה הרכבת הקלה. ובגלל שרק 70% מהרמזורים בצמתים שחוצה הקו האדום מתוכנתים כרגע לתת לו עדיפות. זמן הנסיעה מפתח תקווה ועד לתחנה הדרומית ביותר, קוממיות בבת ים, יהיה בתחילה 90 דקות במקום 60, והנסיעה מפ"ת לתל אביב תארך חצי שעה במקום 20 דקות. רק לאחר מספר חודשים עד שנה שנה אמור הקו לפעול בתדירות המלאה ועם כל הרכבות.

האם ההפעלה החלקית תפגע בפופולריות הקו?
גם הקו האדום הירושלים החל את דרכו בהפעלה חלקית: המתנה של 12 דקות בין רכבת לרכבת במקום 5 דקות בשעות השיא, כאשר בצמתים רבים נאלצה הרכבת לעצור ברמזור שלא תוכנת לתת לה עדיפות. זה לא מנע מהבעיות להיפטר בהמשך ומהקו להפוך לפופולרי מאוד, עם כ-170 אלף נוסעים ביום. גם הקו האדום בירושלים אמור להתחדש בספטמבר-אוקטובר בהפעלת ההארכות להדסה עין כרם ולנווה יעקב באמצעות הזכיינית החדשה כפיר, שבבעלות שפיר ו-CAF. גם בירושלים היה חשש גדול מתאונות בין הרכבת הקלה למכוניות בצמתים, ולהולכי רגל ורוכבי אופניים לאורך המדרחוב ברחוב יפו, אך ב-13 שנות הפעלת הקו אירעה רק תאונת קטלנית אחת עם רכב, שלא באשמת נהג הרכבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully