וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להוציא עוד 25% טווח מהחשמלית שלכם? זה הסוד

יואב פולס, CARPAD

16.7.2023 / 3:00

יש לכם מכונית חשמלית? אחד היישומים הכי בולטים שיש בו הוא מערכת הבלימה הרגנרטיבית. כך תשתמשו בה נכון, אנחנו הצלחנו להוסיף 25% לטווח בעזרתה

יונדאי איוניק 5. קינן כהן
הרבה לא מכירים את השיטה להוציא יותר טווח מהחשמלית שלהם/קינן כהן

אם נחשוב רגע על רכב 'רגיל', כאשר אנחנו לוחצים על דוושת הבלמים, הדבר מביא לחיכוך בין רפידות הבלמים לבין הדיסק אליו מחובר הגלגל. החיכוך יוצר את ההאטה של הרכב, וככל שנתמיד בכך, הרכב מפחית מהירות עד כדי עצירה.

ברכב בעל הנעה חשמלית, בין אם מלאה ובין אם חלקית כמו מכוניות פלאג אין או היברידיות, יש בנוסף לבלמים הרגילים מערכת המייצרת תאוטה, כלומר מפחיתה ממהירות הרכב, אבל היא לא נעזרת במערכת הבלימה, אלא באמצעות המנוע החשמלי.

בתנאים רגילים, חשמל מהסוללה מניע את המנוע החשמלי והרכב מאיץ. בבלימה רגנרטיבית (טעינה מחדש) המנוע החשמלי מייצר את ההתנגדות, ההתנגדות מייצרת חשמל הזורם חזרה לסוללה, ובכך מטעין אותה. זה ממש על קצה המזלג.

בלימה רגנרטיבית. אתר יצרן
בבלימה, המנוע החשמלי מפעיל התנגדות ותוך כדי טוען את הסוללה/אתר יצרן

לכלי רכב חשמליים שונים יש סוגים שונים של רמות רגנרציה. כך לדוגמה, ביונדאי איוניק 5 יש חמש רמות - 0 בה אין בכלל רגנרציה, ואז את מצבים 1, 2, 3 - בהם המספרים מייצגים את רמות הרגנרציה כך ש-1 היא הנמוכה ו-3 היא הגבוהה, ובנוסף יש מצב i-pedal שהוא למעשה מצב של נהיגה ברכב באמצעות דוושת התאוצה בלבד.

ברגע שמפחיתים מהלחץ על דוושת התאוצה, הרכב מאט. תחשבו על הטרקטורונים החשמליים של הילדים שניתן לקנות בחנויות הצעצועים השונות. ברגע שהילד מפסיק את הלחיצה על דוושת התאוצה, הטרקטורון נעצר. בכלי רכב חשמליים שונים יש סוגים שונים של רמות רגנרציה, ולעיתים אתם יכולים לקרוא במבחני דרכים ביקורות או הערות בנוגע לאופן הפעולה של הבלימה הרגנרטיבית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
יונדאי איוניק 5. קינן כהן
השליטה על עוצמת הבלימה באמצעות מנופים מאחורי ההגה/קינן כהן

ולשימוש במציאות: תחשבו על ירידה ארוכה. במקום 'לשבת' על הבלמים, או להאט את הרכב באמצעות הורדת הילוכים, אתם יכולים פשוט להפעיל את הבלימה הרגנרטיבית על העוצמה הדרושה, ולסיים את הירידה כשיש לכם בסוללה יותר חשמל ממה שהיה לכם כשהתחלתם את הירידה.

בקבוצות שונות ברשתות החברתיות התפתחו דיונים איך נכון לנהוג ברכב חשמלי כדי להשיג את מקסימום הטווח, עם בלימה רגנרטיבית או בלי, ואם מפעילים אז באיזו עוצמה. בנוסף, נשאלת השאלה איפה תתקבל יעילות גבוהה יותר, מחוץ לעיר בשיוט רגוע או בתוך העיר כשהתנועה צפופה ואנחנו נדרשים להאט ולהאיץ וחוזר חלילה.

מבחן דרך: מרצדס EQS580. קינן כהן
ניהול נכון של צריכת האנרגיה יחסוך לכם זמן בטעינה בדרכים וכסף על השירות/קינן כהן

כדי לענות על השאלה החלטתי לעשות ניסוי. לא מדעי, כנראה שהטכניון לא יעניק לי תואר 'ד"ר כבוד', אבל בהחלט לקבל תשובה מה יותר חסכוני, ובכמה.

הניסוי: מסלול זהה, אחד מחוץ לעיר, אחד בתוך העיר. פעם אחת ננהג את המסלול עם בלימה רגנרטיבית במצב החזק ביותר, ופעם ללא בלימה רגנרטיבית. כלומר שתי נסיעות מחוץ לעיר, שתי נסיעות עירוניות.
הרכב: איוניק 5. נהג בודד ברכב, מזגן על מצב 1 ללא שינוי כל הניסוי.

ובכן, התוצאות מובהקות. מחוץ לעיר, במסלול של 58.6 ק"מ שהתחיל במחלף הכפר הירוק, כביש 20 לצפון, כביש 2 עד מחלף ביתן אהרון, חזרה על כביש 2 לדרום, מחלף גלילות וחזרה לכפר הירוק. הנהיגה במהירות התנועה. עם בלימה רגנרטיבית הושגה צריכת חשמל של 16.2 קילווואט ל-100 ק"מ. ללא בלימה רגנרטיבית הושגה צריכה של 17.6 קילוואט ל 100 ק"מ.

ההפרש עומד על 1.4Kwh שהם 8.6% והמשמעות היא שעבור סוללה של כ-73 קוט"ש של האיוניק 5, הפעלת בלימה רגנרטיבית תוסיף לטווח הנסיעה 37 ק"מ, ותעלה את הטווח מ-415 ק"מ ל-451 ק"מ.

פקק תנועה במסגרת המחאות נגד המהפכה המשפטית, דרך נמיר תל אביב, 1 במרץ 2023. ראובן קסטרו
בנסיעה עירונית איטית נתון החיסכון הופך למשמעותי/ראובן קסטרו

בתוך העיר התוצאות כבר הרבה יותר מובהקות, ולמעשה די דרמטיות. המסלול שנבחר התחיל במחלף גלילות, דרומה על דרך נמיר, רח' לוי אשכול, אבן גבירול עד יהודה הלוי, דרך ירושלים בואכה יפו, וחזרה דרך הירקון על מחלף גלילות. בדיוק 23.5 ק"מ.

כאשר הופעלה הבלימה הרגנרטיבית נסיעה בתנועה עירונית צרכה 15.2 קילוואט ל-100 ק"מ. ללא בלימה רגנרטיבית, נסיעה בתנועה העירונית צרכה 19 קילוואט ל 100 ק"מ.

ההפרש, עיניכם הרואות עומד על 3.8 קילוואט ל-100 ק"מ, שהם חיסכון של 25% לצריכת החשמל של הרכב. תוספת של 25 ק"מ לכל 100 ק"מ שנסעתם. יצרניות הרכב מוכנות לשלם מיליארדי דולרים כדי לקבל תוספת שכזו לרכב עם אותו מארז סוללות.

התוצאה של הניסוי מבחינתי מובהקת. אם אתם עם רכב חשמלי, תתרגלו בכל דרך ובכל מצב להפעיל את הבלימה הרגנרטיבית על המצב החזק ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully