וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדכון: גרוע משחשבנו, מאות חשמליות על אונית המשא הבוערת

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 11:08

מספר החשמליות על מובילת המכוניות פרימנטל הייווי גבוה בהרבה מההערכות הקודמות, וכך גם מספר כלי הרכב המלא על הסיפון, כמעט 4,000. הספינה עדיין בוערת, והאירוע עלול לייקר את מחירי החשמליות

השריפה על אוניית הובלת כלי הרכב פרימנטל הייויי עדיין משתוללת אולם עוצמתה פחתה ביומיים האחרונים, ואפשרה לאנשי הספינות הגוררות לעלות עליה לזמן קצר ולחבר אליה כבלי גרירה נוספים. בניגוד להערכות המוקדמות, הדיווחים העכשיווים נוקבים במספר גבוה בהרבה של מכוניות חשמליות שהיו על הסיפון, כעת מדובר על 498 מכוניות חשמליות מתוך 3,783 כלי רכב שהיו על הסיפון.

חברת K Line היפנית (Kawasaki Kisen Kaisha) שבבעלותה הספינה, סירבה לנקוב בשמות היצרניות ורשימת כלי הרכב על האוניה. כמו גם בציון הסיבה לפרוץ השריפה. אם כי בסוכנות הידיעות רויטרס ציטטו את אחד מאנשי צוות הכיבוי שאמר בשידור רדיו כי השריפה החלה בסוללה של כלי רכב חשמלי.

הסוכנות האירופית לבטיחות בשיט פרסמה כבר בחודש מרץ דו"ח המעריך את רמת הסיכון הנשקפת ממטענים שונים שבו נקבע כי "חלק ניכר משריפות המטען כוללות סוללות ליתיום יון", כמו אלו בהן נעשה שימוש במכוניות חשמלית.

כמעט שנה וחצי אחרי האסון הימי הקודם בו עלתה באש הפליסיטי אייס ועל סיפונה 3,965 מכוניות, בהן פורשה, בנטלי, למבורגיני ואודי - שוב עולה באש ספינה להובלת רכב תחת דגל פנמה.

הפעם זו אוניית הובלת כלי רכב (RORO) "פרימנטל הייוויי" במשקל 18,500 טונות ועליה כ-3,000 כלי רכב, בהן 350 מתוצרת מרצדס, שהייתה בדרכה מברמרהאבן בגרמניה לפורט סעיד במצרים.

לדברי משמר החופים ההולנדי, השריפה עצמה עשויה להימשך ימים וכעת המאמצים הם לגרור את הספינה מחוץ לנתיבי השיט המרכזיים וניסיונות לקרר אותה על ידי התזת סילוני מים על הדפנות שלה.

מבין אנשי הצוות נמנה הרוג אחד ועוד 22 פצועים, חלקם משאיפת עשן, אחרים נפצעו בזמן שניסו להימלט מהספינה, קפצו למים ומשם נאספו על ידי ספינות.

אוניית הובלת מכוניות עולה באש בהולנד. Kustwacht Nederland,
הדמיה תרמית של הספינה, כמעט בלתי אפשרי לכבות את האש, המאמצים הם למנוע התפרקות של האוניה/Kustwacht Nederland

לפי דיווחי הצוות ניצוץ שנראה בקרבת אחת מ-25 המכוניות החשמליות שעל הסיפון קדם לתחילת השריפה. גם ב"פליסיטי אייס" החלה האש בגלל אחת המכוניות החשמליות שנשאה, המוכיחות את עצמן שוב ושוב כקשות מאוד לכיבוי,שכן מים אינם מכבים את בעירת הסוללות שלהן.

הוסיפו לכך את הנגישות המוגבלת לתוך חלל האוניה ואת העובדה שהצוותים צריכים לאזן בין כמות המים הגדולה לקירור הספינה ובין החשש שהעמסת מים מופרזת תביא לשקיעה של האוניה.

טביעת הפליסטי אייס עם כ-3,000 מכוניות של מותגי קבוצת פולקסווגן תיזכר כאסון ימי שבו טבעו אחרונות הלמבורגיני אוונטדור שיצאו מפס הייצור. אסון הפרימנטל הייוויי עלול לשכנע את חברות הספנות שיש סכנה מיוחדת בהובלת רכב חשמלי, ולהעלות את מחירי ההובלה.

פליסיטי אייס. AP
הפליסיטי אייס עולה באש בפברואר 2022/AP

הדימיון למקרה שגרם לעלייתה באש של הפליסיטי אייס אמור לתת מושג לגבי היקף הנזק והמשמעות שלו. במקרה ההוא, מעריכים כי עלות האסון עמדה על בין 334 ל-401 מיליון דולר. המשמעות היא שחברות הספנות, יצרניות הרכב, ועד הדילרים בקצה השרשרת, כל אחת מהחוליות רוצה להגן על עצמה מנזק שיכול להיגרם כתוצאה ממקרה כזה. בין השאר באמצעות ביטוח, ומקרים כמו אלו מזניקים את עלויות הביטוח ואלו מתגלגלות בסופו של דבר גם למחירי המכוניות בשוק היעד. במקרים מסוימים, כמו בישראל, המשמעות היא התייקרות ישיריה ומשמעותית של הרכב, שכן המיסוי המקומי מחושב על פי המחיר הכולל של המכונית, כלומר, גם עם עלויות ההובלה המלאות שלה. כל שקל שמייקר אותה בדרך לנמל מתורגם לשני שקלים ברציף כאשר היא נפרקת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully