וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על המטרו בתקווה שמירי רגב תפסיק לעכב אותו

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 13:12

מנהל התכנון השיק אתר שמאפשר לכל תושב לבדוק היכן תוקם התחנה הקרובה לביתו או לנכס שהוא מתכנן לשכור, ולהבין איך הפרויקט הענק יוכל להשפיע על חיי היום יום שלו - אם הפוליטיקאים יפסיקו לעכב אותו

פרויקט המטרו סרטון על הצורך בו ומה הוא יכלול/מנהל התכנון

מי צריך את המטרו ולמה הפרויקט הזה שווה את 150 מיליארד השקלים שהוא יעלה?

באופן לא שגרתי בקרב משרדי ממשלה, מנהל התכנון במשרד האוצר העלה הבוקר לאוויר אתר שמנגיש את פרויקט התשתית הענק לציבור, מציג לכל תושב באזור המרכז היכן ימוקמו תחנות הרכבת התת קרקעית בסמוך לביתו, למקום העבודה שלו ולכל מקום שבו הוא שוקל לרכוש נכס או לשכור דירה. האתר גם מציג למשלמי המסים את התועלות הרבות בפרויקט, ואת הדחיפות שבבנייתו באזור שבו יתגוררו ב-2040 כ-5 מיליון ישראלים, 44% מתושבי המדינה, ואליו מגיעים רבים מאזוריים אחרים לצורך עבודה, לימודים ובילויים.

מסלול המטרו במטרופלין - תל אביב. -, אתר רשמי
מפת שלושת קווי המטרו בגוש דן, מרחובות בדרום ועד כפר סבא בצפון/אתר רשמי, -

האתר בנוי כ"מפת סיפור", שמציג במקום אחד את תוכניות המטרו ולצידן תוכניות משלימות למרחב שסביבו, לבנייה מעל מתחמי חניוני הלילה ומוסכי הרכבות, ולהקמת מתחמי תחבורה משולבים שיכללו שילוב בין תחנות מטרו, רכבת כבדה ואוטובוסים. כרגע מתוכננים שבעה מתחמים כאלה: גלילות, סבידור, השלום, ההגנה, מע"ר בן צבי, יוספטל חולון, וכפר גנים.

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית התחבורתית הגדול והמורכב ביותר שקודם אי פעם בישראל, וכבר עכשיו מעריכים גורמי מקצוע שעלותו תגיע ל-200 מיליארד שקל. הפרויקט כולל מסילות תת קרקעיות באורך של כ-150 קילומטר ו- 109 תחנות שישרתו את תושבי 24 רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן. תחנות המטרו יכולות להפוך למוקדים של פעילות עירונית ולממש הלכה למעשה את מדיניות התכנון הארצית, המבקשת לייעל את השימוש בקרקע ולשמור על השטחים הפתוחים תוך עיבוי וציפוף המרקם העירוני הקיים.

האתר כולל מפות GIS אינטראקטיביות (כדוגמת "מפת מערכת המטרו ומרחב התחנות") המנגישה את המידע התכנוני, כך שאפשר לראות על גביה את מיקומי תחנות המטרו וכל התכניות המשלימות על גבי רקע של מידע ממפות ושכבות שונות ותצלומי אויר. ניתן לבצע בנוס חיפוש לפי כתובת ולמצוא את תחנת המטרו העתידית הסמוכות.

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "האתר החדש מציע כלים דיגיטליים המאפשרים מיפוי נגיש ושקוף הן לציבור הכללי והן לאנשי מקצועות התכנון. קידום פרויקט המטרו והתכניות למרחב מערכת המטרו נמצא בחזית עיסוקו של מנהל התכנון בהתאם לחשיבות מגמות התכנון העכשוויות לציפוף אורבני וייעול השימוש בקרקע המהווה משאב חסר וקידום מערכות להסעת המונים כפתרון תחבורתי מועדף לאוכלוסייה הגדלה בקצב אדיר בישראל".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
הדמיות של המטרו. נת"ע, אתר רשמי
הדמייה של אחת מ-109 תחנות המטרו העתידיות/אתר רשמי, נת"ע

אגף המטרו הוקם במנהל התכנון כבר ב-2019. באותה עת העריכו במשרדי הממשלה כי המטרו יוכל להתחיל לפעול ב-2030, ולהעניק אלטרנטיבה לשימוש ברכב פרטי ולעומסי התנועה שגוזלים מהישראלים שעות מבוזבזות בכבישים, ומגבירים את זיהום האוויר. אולם העיכובים באישור תוכניות המטרו הביאו לכך שהיעד הרשמי כיום הוא פתיחה מדורגת, בין השנים 2034 ל-2037.

היעד הזה נקבע עוד לפני העיכוב הממושך באישור חוק המטרו המסדיר את בנייתו והמחויבות של גורמי המדינה האחרים לזרז אותה, לאחר שהליכוד הפך את הפרויקט לנושא פוליטי וסירב לאפשר לממשלת לפיד לאשרו בכנסת בקיץ שעבר, בעת שכבר פעלה ללא רוב קואליציוני. גם לאחר הקמת הממשלה הנוכחית בראשות הליכוד טרם השלימה הכנסת הנוכחית את האישור המחודש של החוק לקריאה שנייה ושלישית, ואילו שרת התחבורה מירי רגב עצרה את קידום הפרויקט במשרדה למשך שבעה חודשים עד לקבלת תקציבים לקידום הרכבת לאילת.

רגב גם הודיעה, ללא תיאום מוקדם עם משרדי הממשלה האחרים, על הוצאת הפרויקט מידי נת"ע שמובילה אותו כיום, מה שיייצור עיכוב נוסף בפרויקט. רגב מבקשת להעביר את הפרויקט לידי חברת נתיבי ישראל, שאותה היא הופכת לזרוע הביצוע של משרד התחבורה, ומנוהלת בידי מקורבה, היו"ר יגאל עמדי. כך או כך, כרגע גם שנת 2034 כבר לא נראית כמועד ריאלי לתחילת ההפעלה המסחרית של הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully