וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולט מבטיחה: השליחים שלנו יפסיקו לדרוס אתכם

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 8:53

השיקה תכנית חדשה לשיפור תרבות הרכיבה של השליחים, ומבטיחה: "שליחים שינהגו בפראות לא יעבדו איתנו". אור ירוק: "חובת ההוכחה על וולט, לוודא שהתכנית תיושם בפועל

שליחי וולט מבצעים עבירות תנועה חמורות: עוברים באדום, מסכנים הולכי רגל/צילומי נהגים באמצעות עמותת אור ירוק

"

מתחילת 2023 נהרגו בישראל 20 רוכבי אופניים, זינוק של 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד נהרגו 49 רוכבי קטנועים ואופנועים, גידול של 20%. מספר הולכי רגל הרגל שנהרגו גדל "רק" ב-1.7% ל-61 בני אדם. את מספרם של מי שרק נפצע בתאונות הכלים האלה והולכי רגל המדינה לא מפרסמת.

חלק לא קטן מרוכבי האופניים החשמליים והקטנועים הם שליחים, כמו של חברת Wolt. לפי דו"ח שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים, שליחים המועסקים כמו בחברה הכחולה, ומהווים ספקים עצמאיים ומתוגמלים בעיקר לפי תפוקה, מתמודדים עם שילוב חמור של גורמים מסכנים מבחינת בטיחות בדרכים שמביא למצב שבו השליחים נאלצים לשים את המשלוח לפני הבטיחות, לעיתים תוך סיכון חייהם וחיי משתמשי הדרך הניכרים בדרכם.

מחקר שנערך ב-2022 והתמקד בשליחים בענף המזון המועסקים במודל זה ומתניידים באמצעות כלים דו גלגליים מצא כי סוג זה של שליחים הוא בעל הסבירות הגבוהה ביותר להשתמש בטלפון הנייד בזמן נהיגה ובנוסף להפר חוקי

תנועה נוספים כמו נהיגה במהירות מופרזת וחציית צומת באור אדום. עוד צוין במחקר כי קבוצת השליחים המועסקת במודל העסקה זה הינה בעלת מספר נקודות ענישה גבוה יותר בהשוואה לרוכבים שכירים.

שליח וולט נוסע נגד כיוון התנועה בפקק. צילומי נהגים דרך עמותת אור ירוק,
שליח וולט נוסע בפקק נגד כיוון התנועה/צילומי נהגים דרך עמותת אור ירוק

כל הולך רגל או נהג בתל אביב ובערים הסמוכות נתקל במציאות הקשה הזאת מדי יום: שליחים שרוכבים במהירות על מדרכות, פוגעים בהולכי רגל ומפחידים אחרים, חוצים צמתים באדום ובונים על הנהגים שיספיקו לבלום בזמן, שהרי אם תתרחש תאונה הם יהיו הצד החזק, שיואשם באחריות לה ויצטרך להוכיח את חפותו.

השבוע הציגה וולט, שהיא חברת השליחויות הגדולה ביותר, תכנית לשיפור תרבות הנהיגה בקרב השליחים ולהגברת תחושת הביטחון של הולכי הרגל והנהגים. תחת הכותרת: "מחכים לנו בבית" הושקה תכנית המורכבת מ-4 חלקים מרכזיים: יסודות, דיווח, אכיפה, והמרחב הציבורי. אליה יוספיאן, מנהל האופרציה בוולט ישראל מסר בהודעה: "שליח שינהג בפרעות, לא יבצע משלוחים על גבי הפלטפורמה של וולט".

את התוכנית בנתה זיווה פתיר, יועצת וולט לבטיחות בדרכים, לשעבר יו"ר הרלב"ד ומנהלת מכון התקנים, בתהליך שארך מעל לחצי שנה. פתיר היא מומחית לתקינה ולבטיחות ובעלת חברת ייעוץ בתחום ניהול סיכונים, תקינה ורגולציה, והיא עבדה עם צוות יעודי שהוקם בוולט, והורכב מאנשי אופרציה, תחבורה, אסטרטגיה ומדיניות ציבורית.

יסודות: בזמן הגשת המועמדות לפעילות על גבי הפלטפורמה של Wolt ידווח השליח על סוגי הרשיונות והביטוחים שברשותו, יצהיר על תקינות הכלי שבו הוא משתמש, יתחייב לרכב בבטיחות ולציית לחוקי התנועה ויעבור הדרכות נהיגה זהירה. כל שליח מחויב למספר את תיק המשלוחים שלו במספר זיהוי ייחודי, שיאפשר אכיפה במידת הצורך, אם כי לחלקם יש נטייה להסתיר את המספר. המספור נדרש לאור העובדה שלמרות ההבטחות משרד התחבורה עדיין לא מחייב אופניים חשמליים בלוחית רישוי. וולט תסבסד לשליחים אביזרי בטיחות ותעניק להם הדרכות עזרה ראשונה מטעם מד"א והעשרה מגופים נוספים.

דיווח: וולט משיקה מערך מחודש שינהל את פניות הציבור בנושא נהיגת שליחים ויהיה אמון על הטיפול בכל פנייה שמגיעה. הפניות יתקבלו דרך אפליקציית החברה, יעברו טיפול ראשוני בידי 80 נציגים שהוכשרו לכך, ויועברו למחלקה ייעודית לבדוק את המקרה לעומק, לאתר את השליח המדובר ולטפל בהתאם. במחלקה 20 עובדים. את השליח אפשר יהיה לזהות לצורך הטיפול לפי מספר תיק המשלוחים, או לפי מידע איפה ומתי השליח אסף משלוח, או איפה ומתי השליח הוריד את המשלוח.
אכיפה: וולט חושפת את מנגנון הטיפול הפנימי בשליחים, על פי חומרת העבירות. במקרה של עבירה חמורה כמו אופנוע שעבר באור אדום, או פגיעה באדם, מתחייבת החברה שתופסק עימו התקשרות באופן מיידי.

במקרה של עבירת תנועה קלה עד בינונית, תיערך שיחת הבהרה עם השליח, והדבר יתועד. כאשר שליח מתועד מספר פעמים מבצע עבירות תנועה, תופסק ההתקשרות עימו.

שיתופי פעולה: וולט תומכת ביוזמה לחייב גם את האופניים החשמליים בלוחיות רישוי לטובת אכיפה, ומבטיחה לשתף פעולה עם עיריית תל אביב והמשטרה.

הפגנה | שליחי וולט בטענה שהחברה משלמת לעובדים לא חוקיים ב״שחור״. כיכר רבין, ת"א, 6 במאי 2021. ראובן קסטרו
שליחים של וולט. האם הם יקלטו את המסר?/ראובן קסטרו

זיווה פתיר מסרה כי "זהו צעד מבורך מצד חברה כמו וולט. עם זאת, אנחנו מתמודדים עם תופעה כלל ארצית שהיא הרבה מעבר לוולט - תרבות הנהיגה בישראל יחד עם בעיית התשתיות והאכיפה מחייבות צעדים מטעם המדינה והרשויות, כמו הגברת האכיפה בכלים קלים ורישוי כלי רכב דו גלגליים לא ממונעים".

ליאור אשכול, מנכ"לית וולט ישראל, מסרה כי "בטיחות בדרכים היא נושא כאוב, שמפריע לנו גם כעובדי וולט וגם כמי שחיים כאן. השקת תכנית הבטיחות היא צעד משמעותי וחשוב בפעילות שלנו לקידום רכיבה בטוחה בקרב שליחים. השינוי לא יקרה ביום, אנחנו מודעים לכך שמצפה לנו דרך ארוכה".

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, שפנה לשרת התחבורה מירי רגב בדרישה לטפל בבעיית השליחים, מסר בתגובה כי: "תכנית הבטיחות של וולט היא צעד ראשון וחיובי לצמצום עבירות התנועה של השליחים שלה ואני מברך אותם על כך. לקיחת האחריות מצד וולט על אופן נהיגת השליחים, הדרכתם וסיום העסקת שליחים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש היא מהלך הכרחי ומתבקש אל מול המציאות שנוצרה בשנים האחרונות. חובת ההוכחה על וולט והיא תבחן במעשיה. התוכנית תהיה אפקטיבית לצמצום תאונות דרכים רק אם היא תיושם באופן מלא, בשקיפות ולאורך זמן ולא תישאר רק כתוכנית עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully