וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם באר שבע תקבל רכבת קלה, אבל לא לפני 2033

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 15:57

רגע לפני השקת הרכבת הקלה במרכז, מנהל התכנון אישר לקדם את הפרויקט שיחבר את בירת הנגב לקריית המודיעין החדשה של צה"ל. המחיר: 8 מיליארד שקל. הבעיה: הקרייה תאוכלס ב-2028, הקו לא יהיה מוכן לפני 2033

בווידאו: נסיעת מבחן לרכבת הקלה בפתח תקווה/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום ווידאו: משרד התחבורה

התקדמות לקראת בניית קו רכבת קלה ראשון בדרום. הוועדה לתשתיות לאומיות שבמנהל התכנון, החליטה היום על קידום התוכנית לתוואי הרכבת הקלה בבאר שבע.

הקו החדש ישרת מוקדים מרכזיים בעיר: את תחנות רכבת ישראל בעיר, מוקדי ביקוש לאורך כביש 60 ואת קריית המודיעין החדשה ההולכת ומוקמת בליקית. התוכנית הינה חלק משמעותי לקראת מעבר צה"ל לנגב, והיא תיתן מענה להגעת משרתים מתחנות רכבת ישראל והאוטובוסים לשער הכניסה בקריית המודיעין החדשה.

הבעיה: הפרויקט לא יהיה מוכן לפני 2033, ואכלוס קריית המודיעין אמור להיות מושלם ב-2028. קשיי התחבורה לקריה החדשה נחשבים בצה"ל כגורם שיקשה עליו למשוך לשירות קבע חיילים וקצינים מיחידות הטכנולוגיה, שיש להם הצעות מכניסות יותר מחברות ההיי-טק במרכז. הצורך לקצר את זמן ההגעה מהמרכז לקרייה הוא הסיבה העיקרית שהמדינה מקדמת את פרויקט הרכבת הקלה הנגב, שהיה מונח שנים על המדף. צה"ל עצמו מעדיף שלוחה של רכבת ישראל, שתגיע לליקית מבלי להיכנס לבאר שבע ולא תחייב את אנשיו להגיע לבירת הנגב ואז להחליף לרכבת הקלה.

בנוסף עומדות הערכות המחיר של הפרויקט שנמסר לאחריות חברת נתיבי ישראל על 8 מיליארד שקל שהמדינה תצטרך לגייס מתקציבה בזמן שהיא אמורה לממן כמחצית מתקציב המטרו, שיעלה כ-200 מיליארד שקל, ולתמוך בפרויקט הרכבת לאילת שמקדמת שרת התחבורה מירי רגב.

מפת תוואי קו הרכבת הקלה בבאר שבע: ממרכז העיר צפונה. דרום העיר - בחוץ. נתיבי ישראל,
מפת תוואי הרכבת הקלה בבאר שבע. הכיוון: ממרכז העיר צפונה, השכונות הדרומיות בחוץ/נתיבי ישראל

אורכו של התוואי 25 ק"מ והוא יחל בדרום מרכז העסקים הראשי (מע"ר) של באר שבע, יעבור דרך רחוב חיים יחיל במרכז העיר, הגובל בתחנת האוטובוסים המרכזית, תחנת רכבת מרכז וקריית הממשלה, ימשיך לאורך שדרות רגר, הקושרות מוקדים עירוניים משמעותיים כגון העירייה, אולמות התרבות, המרכז הרפואי סורוקה ועוד, יפנה לשדרות בן-גוריון, בין קמפוס אוניברסיטת בן-גוריון וסורוקה, שם ישיק לתחנת רכבת צפון (האוניברסיטה) המשרתת גם את קריית התקשוב החדשה, וימשיך ויתחבר לדרך אליהו נאווי, מחלף חטיבת הנגב והיציאה מהעיר לכביש 60.

בתוך העיר יושלם תוואי טבעתי על ידי קישור רח' חיים יחיל דרך רח' גרשפלד לדרך אליהו נאווי, שישמש ציר תחבורה מרכזי ב'מתחם 8' שבו מתוכננות 17 אלף יחידות דיור בבינוי של עד 30 קומות ו-1.4 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה, וכבר היום מהווה מוקד מסחר ותעסוקה חשוב במטרופולין.

במקטע שמחוץ לעיר, תיסע הרכבת לאורך כביש 60 עד לקריית המודיעין, משם תשיק למסילת גורל והישוב לקיה ותמשיך עד למעבר מיתר. עם זאת, הקו המתוכנן לא יכסה את השכונות הדרומיות של העיר, את קיבוץ חצרים ואת בסיס חיל האוויר הגדול הסמוך אליו.

כמו כן, חלופות לדיפו הרכבת הקלה ממוקמות כולן ממזרח לקריית המודיעין וייבחנו בתסקיר ההשפעה על הסביבה, כמו גם חלופות למיקום חניון חנה-וסע לתחבורה חוץ-עירונית המגיעה ממזרח.

מ"מ יו"ר הות"ל, שירה ברנד, מסרה כי "התוכנית מהווה נקודת ציון חשובה בזירוז מעבר צה"ל לנגב, פיתוח הנגב ושירות העיר באר שבע. התכנית תקדם את המטרופולין הדרומי לשרות תחבורתי של רכבות קלות כשם שכבר קודמו בשלוש המטרופולינים האחרות".

מתכננת הות"ל, נאוה אלינסקי רדאעי: "מדובר בבשורה אמיתית למטרופולין באר שבע וצעד משמעותי ראשון לתכנון והקמת מערך הסעת המונים בטכנולוגיית רכבת קלה. אחרי ירושלים ותל אביב, מטרופולין באר שבע ראוי לרשת הסעת המונים כמו במטרופולינים הסמוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully