וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש? לא מנהיגה בטוחה: כך לא תסיימו חופשה בטרגדיה

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 8:29

אוגוסט בשיאו, הקייטנות מאחורינו ומשפחות רבות יוצאות לבילוי המשותף. יחד עם הצידנית, המים הקרים, הפירות והכריכים, כדאי שתארזו גם את הטיפים האלו לנהיגה

גבר ואשה ברכב, מסתובבים אחורה בחיוך. ShutterStock
התמונה להמחשה בלבד, ככה זה נראה רק בדקות הראשונות של הטיול/ShutterStock

אלו תמיד התמונות הקשות ביותר. זירת תאונת דרכים שמלבד המכוניות ההרוסות פזורים על הכביש חפצי המעורבים בתאונה, ושם ניתן להבחין בין השאר גם בעגלת תינוק מרוסקת, תיק החלפת חיתולים מיותם, אולי תלת אופן וכיסא בטיחות מוטלים לצד הרכב. כל אלו עדויות לכך שהתאונה הזו לא הייתה רק עוד אחת לסטטיסטיקה העגומה. תאונות דרכים בדרך אל, בחזרה ותוך כדי חופשה משפחתית יכולות לסיים בטרגדיה רגע מאושר וגם אם אין נפגעים בנפש, הסיטואציה הזו היא אף פעם לא חלק מהתוכנית המקורית.

אז מה אפשר לעשות כדי להפוך את הטיולים שלנו לבטוחים יותר? הנה כמה טיפים שלנו.

1. תכננו לפי ואל תנהגו עייפים

ההכנות לחופשה המשפחתית לא מסתכמות ברשימות ציוד, בדיקה שלא שכחנו את קרם ההגנה ודוחה היתושים ושלכולם יש בגדי ים. היא חייבת לכלול גם הכנה פיזית, מנטלית ומכאנית לנסיעה. בהיבט הפיזי, הקפידו על שעות שינה מספיקות לפני יום הטיול. אתם עומדים לצאת לנהיגה באיזורים פחות מוכרים, לשהות זמן רב מהרגיל ברכב וכפי שאנחנו רואים בימים האחרונים גם בחום רב שלא מקל על העניינים. כמות שעות שינה מספיקות, לפחות 7 שעות תוציא אתכם רעננים לדרך. בצד המנטלי, קחו אוויר. אתם בחופשה - יהיו תורים, יהיו טורים, תפגשו עומסי תנועה, הילדים יריבו במושב האחורי - ככל שתכילו את הדברים האלו, או תתכוננו טוב יותר עם תעסוקה לקטנים במהלך הדרך - הם ישבשו פחות את רמת המתח שלכם ואת היכולת להכיל. בהיבט הטכני, יום לפני הטיול בצעו בדיקה כללית של תקינות המכונית. שמן, מים, לחצי אוויר בגלגלים, מצב הגלגל החלופי וערכת הכלים שנלווית אליו ובמילים אחרות, צמצמו למינימום את הסיכוי לקלקול מפתיע בזמן הנהיגה.

זירת תאונת הדרכים בכיש 7 11 ביוני 2019. דוברות זק"א, אתר רשמי
כסאות בטיחות מפונים מרכב אחרי תאונה, המראות הקשים ביותר/אתר רשמי, דוברות זק"א

2. אל תעמיסו יותר מדי על הגג

היציאה לטיול משפחתי שונה מאוד מתיק הגב שאתם אורזים למילואים. כמויות הציוד שתמיד לוקחים ממנו יותר מדי גולשות מהר מאוד אל מחוץ למכונית, בעיקר ברכבי 7 מושבים בהם בשימוש בכל מקומות הישיבה לא נותר תא מטען שימושי. במידה ואתם מעמיסים ציוד על גג הרכב ודאו שהוא קשור ומאובטח היטב. לעולם אל תעמיסו יותר מהמותר על הגג (בספר הרכב תוכלו למצוא את הנתון), שכן ציוד כבד על הגג משבש משמעותית את מרכז הכובד של המכונית והופך אותה לרגישה מאוד לפעולות היגוי עד כדי איבוד שליטה והתהפכות. זכרו, אם אתם נוסעים במעמס מלא, יש לנפח את הצמיגים בלחץ האוויר המתאים, גם אותו תוכלו למצוא בספר הרכב, במדבקה על סף הדלת ובחלק מהמכוניות על דלתית פתח התדלוק. אחרי היציאה לדרך, מצאו מקום בטוח לעמוד בו אחרי מספר קילומטרים ובצעו בדיקה שנייה של אבטוח הציוד על הגג כדי לוודא שהוא אכן נותר במקומו. הדברים אמורים גם במקרה שאתם גוררים עגלה או קרוואן, אם אינכם מורגלים בסוג כזה של נהיגה, מצאו את הזמן לתרגל אותה אפילו ל-10-15 דקות על מנת לשלוט בבטחה בתוספת לכלי הרכב שלכם.

טיול עם הקרוואן הצהוב. דורית פלד, רמי גלבוע
גוררים בפעם הראשונה? קחו 10 דקות תרגול לפני הנסיעה/רמי גלבוע, דורית פלד

3. גם כשהילד צורח, אל תעצרו בשוליים המסוכנים

צאו מנקודת ההנחה שמתישהו מישהו ירגיש לא טוב, ירצה להקיא, להתפנות, לאכול ענבים, שתעשו שיהיה לו צל בחלון ועוד מיליון ואחת סיבות בגללן תצטרכו לעצור בצד. לעולם, לעולם, לעולם העצירה הזו לא תיעשה בשולי הדרך - שום ילד צורח עד כדי כיחלון ועילפון לא מסוכן יותר מהיפגעות על ידי משאית כאשר המכונית עומדת בצד הדרך. עצירה בשול היא מסוכנת מאוד ותיעשה אך ורק במצב חירום קיצוני בו המשך הנסיעה מסוכן יותר. אם נדרשתם לעצור בצד מכל סיבה שהיא הרחיקו את המוכנית ככל האפשר מהנתיב והוציאו את בני המשפחה מהמכונית. התקשרו למשטרה ומסרו את מיקומכם ומצבכם על מנת שזו תפנה ניידת שתאבטח את העמידה שלכם שם ככל האפשר.

מכונית חונה בשולי כביש 5, 17 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
לעולם אל תעמדו בשול, אלא אם כן המשך נסיעה מסוכנת יותר מהעמדת הרכב שם/ראובן קסטרו

4. תתכוננו נפשית לפקקים

כאן אנחנו חוזרים לטיפ אודות הגודש בכבישים הסמוכים לאתרי הנופש. בדיוק כמוכם, משפחות רבות יוצאות לכבישים. הדבר גורר עומסי תנועה נקודתיים בכניסה לאטרקציות, מה שהופך את צומת הכניסה אליהן לנקודת תורפה. צמתים אלו שבמרבית ימות השנה לא "מטפלים" בקיבולת כזו של כלי רכב הופכים לצוואר בקבוק המייצר הפרעה גם במעגלים הרחבים יותר.

קחו בחשבון ששיקול הדעת של נהג או נהגת שסיימו 10 שעות של שהייה בכינרת, עם החום, העייפות והיסח הדעת הם קוקטייל קטלני מאוד לשיקול דעת מאוד לא מוצלח בבחירת התזמון להשתלב בכביש הראשי. וזכרו, אתם ונהגים רבים בחופשה, אבל לא כך שאר משתמשי הכביש, הקפידו לנהוג בהתאם למהירות המותרת בדגש כלפי מעלה - אל תהפכו לגורם מפריע לתנועה, כזה שיגרום לנהג מהשיירה מאחוריכם לעשות משהו פזיז.

עומסים בצומת אליקים 13 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
זה לא רק אתם, כולם נוסעים לצפון. צפו לפקקים היעזרו בתוכנות הניווט/ראובן קסטרו

5. אתם בחופש מהעבודה, לא מהאחריות

גם אם השארתם את הבוס, העובדים, הקולגות, לוח הזמנים העמוס, תיבת הדואר הנכנס הגדושה, כאשר אתם עולים על הכביש ומתחילים לנהוג - אתם לא בחופשה, אתם לא במצב חופשה - להיפך - זו נהיגה שבה אתם נדרשים להרבה יותר ריכוז, שיקול דעת ותשומת לב. התרופפות המשמעת הכללית עלולה לבוא גם לידי ביטוי בפעולות שמעולם לא הייתם מעלים על דעתכם לעשות לפני נהיגה, אבל... חופש וזה... אז זהו שלא - גם בחופש, אין אלכוהול לפני העליה להגה, האור האדום ברמזור הוא באותו גוון, מתן זכות קדימה ושאר חוקי התנועה גם הם לא בחופש, והאווירה המשוחררת ברכב לא תשנה הרבה אם בגללה תחליטו לצאת לעקיפה מסוכנת בכביש לא פנוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully