וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנה של מירי רגב ל-600 אלף ישראלים - והעוול ל-730 אלף

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 19:19

רפורמת "צדק תחבורתי" שמקדמת שרת התחבורה, וכוללת 50% הנחה בתעריפי התח"צ לערים חלשות כלכלית, תעניק מתנה יקרה לתושבים החזקים בהן, ותדלג על מאות אלפי ישראלים שזקוקים לה אך גרים בערים חזקות

שרת התחבורה מירי רגב | כביש 1. משרד התחבורה, ראובן קסטרו
רגב מבקשת להעניק חופש תנועה למי שמתקשים לממן אותו - ונותנת מתנה לעשירים/ראובן קסטרו, משרד התחבורה

בדיון השבוע בוועדת הכלכלה של הכנסת חשף מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן כי רפורמת "צדק תחבורתי" שימה שרת התחבורה מירי רגב מתעכבת. במקור הייתה הרפורמה שהוכרזה במקביל להודעה על ביטול התייקרות תעריפי התחבורה הציבורית אמורה להיכנס לתוקף בסוף ספטמבר. אולם בדיון אמר בן זקו כי היא תיכנס לתוקף רק "בסוף 2023", וח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, ציין כי היא תיכנס לתוקף בדצמבר.

"אנחנו צריכים לסייע גם למי שמתקשה כלכלית לשמור על חופש התנועה שלו, ועל היכולת להגיע להיכן שיצטרך בתחבורה ציבורית", אמרה לאחרונה רגב. מימון ההנחה לתושבי אותן ערים מהווה חלק משמעותי מתקציב הרפורמה בסך של יותר מ-700 מיליון שקל, ושעליה חתום גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

אולי הדחייה היא הזדמנות לשנות את הקריטריונים לאחד מעיקרי הרפורמה: מתן הנחה של 50% בתעריפי התחבורה הציבורית לתושבי ערים עם דירוג סוציו-אקונומי 1-5. ההנחה תהיה אוטומטית ומבוססת רק על כתובת המגורים של האדם כפי שהיא רשומה במשרד הפנים, ללא התייחסות פרטנית למצבו הכלכלי.

מגדל אאורה-פיבקו בבת ים. הדמיה - The Craft TLV,
למה תושבי מגדלים על חוף בת ים צריכים לקבל 50% הנחה בתחבורה הציבורית?/הדמיה - The Craft TLV

בדיקה שערך מורן ישראל, חבר מועצת עיריית חולון ומי שמתמודד בבחירות המקומיות הקרובות על ראשות העיר, ממחישה את האבסורד בשיטת חישוב הזכאות. רבות דובר כבר כיצד תושב בני ברק שיעלה לקו האדום של הרכבת הקלה ישלם על הנסיעה 2.75 שקלים בעוד שתושב רמת גן הצמודה ישלם 5.5 שקלים.

אולם האבסורד גדול יותר: בגלל הפיכת כתובת המגורים לקריטריון היחידי להטבה, ייהנו ממנה מאות אלפי ישראלים בדירוג סוציו אקונומי גבוה יותר, שמתגוררים בערים חלשות. מנגד, מאות אלפי ישראלים שזקוקים כלכלית להנחה שיכולה להגיע למאות שקלים למשפחה ממוצעת, לא יקבלו אותה, רק כי הם מתגוררים בערים בעלות דירוג סוציו אקונומי 6 ומעלה.

לפי נתוני הלמ"ס ישנם 730 אלף ישראלים שמתגוררים באזורים בעלי דירוג סוציו אקונומי 5 ומטה בערים שדירוגן הממוצע עומד על 6 ומעלה - הנתונים מתפרסמים ברזולוציה של שכונות, ולכן לא יהיו זכאים להנחה. בנתניה מתגוררים 125 אלף איש כאלה, בחיפה יש 121, בתל אביב 88 אלף, בפתח תקווה 69 אלף, בחולון 38 אלף.

מנגד, בערים החלשות כלכלית יש 611 אלף איש שחיים באזורים בעלי דירוג 6 ומעלה בערים שדירוגן הממוצע הוא 5 ומטה, ולכן יקבלו את ההנחה למרות שמצבם הכלכלי טוב ולעתים אף מעולה. בירושלים יש 178 אלף איש כאלה, באשדוד 112 אלף, בבאר שבע 100 אלף, באשקלון 60 אלף וברמלה 22 אלף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"הבדיקה החלה כאשר בדקתי מה המצב בחולון, לאחר הדיון הקודם בוועדה בו נאבקתי על כך שתושבי חולון לא ישלמו פי שניים על מחירי התחבורה הציבורית, ונדהמתי לראות שיש בעיר כמעט 38 אלף איש בדירוג סוציו אקונומי 1-5, שלו היו בוחנים את מצבם הכלכלי ולא את עיר מגוריהם, היו מקבלים את ההנחה", אומר מורן ישראל. " בהמשך לכך, למה אלפי תושבים שמתגוררים במגדלים הצופים לים בבת ים, או ברחביה בירושלים כן יקבלו אותה? זה פשוט עוול. בזבוז של כסף שיכול היה לשמש להטבות נוספות עבור מי שכן צריך אותן ולשיפור התחבורה הציבורית בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully