וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב ועיריית ירושלים מציגים: מנהרה מיותרת במיליארד שקל

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 17:46

כך נראה פרויקט שהתיישן עוד לפני שנפתח: בקרוב תיחנך מנהרת שז"ר בכניסה לבירה, ורגב כבר מבטיחה "נתיב מקוצר למרכז העיר", בזמן שהירושלמים ואורחיהם התרגלו לכניסות אחרות, ומרכז העיר סגור למעשה לרכב פרטי

מנהרת שז"ר. השקעה של 1.3 מיליארד שקל בה ובחניון הענק הצמוד. משרד התחבורה,
מנהרת שז"ר בזמן העבודות/משרד התחבורה

משרד התחבורה ועיריית ירושלים יפתחו בקרוב לתנועה את מנהרת שז"ר בכניסה לבירה, שנבנתה בשטח שבין בנייני האומה לתחנת נבון של רכבת ישראל והתחנה המרכזית. שתי מנהרות באורך של 730 מטר כל אחת, לתנועה מזרחה ומערבה.

המנהרות הן חלק מפרויקט המרכז התחבורתי בכניסה לעיר צמוד לגשר המיתרים, שנבנה בעלות של 1.3 מיליארד שקל וכולל 1,300 מקומות חנייה ואת המנהרות שיוצרות הפרדה מפלסית בין הרכב הפרטי לקו הירוק של רכבת הקלה, שינוע במפלס פני הקרקע. בצמוד עוברים כבר הקו האדום של הרק"ל, לצד הרכבת הכבדה ועשרות רבות של קווי אוטובוס. בצמוד החל כבר להיבנות רובע עסקים חדש, שיכלול מגדלי משרדים, מגורים ומרכזי פנאי בשטח של מיליון וחצי מטרים מרובעים.

בהודעת משרד התחבורה מובטח לנהגים "שער חדש לעיר", וכניסה מהירה למרכז העיר, כאילו מדובר בהודעה מלפני 20 שנה, כאשר זו באמת הייתה הכניסה הראשית והכמעט יחידה לירושלים. אבל אפילו בחמש השנים שחלפו מאז נסגרו שדרות שז"ר לתנועה והושלמה חציבת המנהרות, השתנתה משמעותית התנועה מירושלים ואליה.

כביש 16 שנפתח בשנה שעברה העביר אליו כמחצית מהתנועה מהכניסה מימי הטורקים, כיום שדרות בן גוריון, ודרכו מגיעים עשרות אלפי נהגים מדי יום לשכונות דרום העיר, ולמרכזי המסחר והתעסוקה בתלפיות ובמלחה.

בנוסף גדלה חשיבותו של הר חוצבים בצפון העיר כמרכז תעסוקה, אליו מגיעים מכביש 9, יותר נהגים התרגלו להשתמש בכביש בגין, נתיבי איילון של ירושלים, שאליהם מתחבר גם כביש 16. למרכז העיר מגיעים כעת בעיקר ברכבת הקלה, והדבר האחרון שהעירייה רוצה לראות שם הוא עוד רכבים פרטיים, בעודה נערכת לסגור בעתיד לתנועת מכוניות, לפחות בשעות הבילויים, את רחוב אגריפס.

היציאה ממנהרת שז"ר לכיוון גשר המיתרים ותל אביב. מימין בנייני האומה משמאל תחנת נבון. משרד התחבורה,
היציאה ממנהרת שז"ר לכיוון גשר המיתרים ותל אביב. מימין בנייני האומה, משמאל תחנת הרכבת נבון/משרד התחבורה

קו הרכבת המהירה מהמרכז נחשב להצלחה גדולה ותחנת נבון היא כבר השלישית מבין תחנות רכבת ישראל בהיקף הנוסעים שעוברים דרכה. הקו הירוק והקו הכחול של הרכבת הקלה שיחלו לפעול בשנים הקרובות רק יעבירו אליהם עוד נהגי רכב פרטי, שאולי יתפסו את הרכבות שנוסעות מעל מנהרת שז"ר, אבל ימעטו להשתמש במנהרה עצמה.

כך שההבטחה בהודעת משרד התחבורה היום, כי "ההפרדה המפלסית החדשה תיפתח בשבועות הקרובים, וצפויה להביא הקלה משמעותית בעומסי התנועה בכניסה לעיר", נראית ארכאית למדי.
בירושלים של 2023 מנהרות שז"ר ישמשו בעיקר לכניסה לחניון שיפתח ב-2025, ואולי את הבאים לקריית הממשלה. האם זו הייתה הסיבה להשקעה הכבדה, כי זה האזור שמאכלס את מקבלי ההחלטות?

"המנהרות שייפתחו בקרוב ישמשו הן כנתיב המקצר את הדרך למרכז העיר, והן ככניסה לחניון ענק שבו יוכלו המגיעים לבירה להשאיר את הרכב ולהמשיך ליעדם בתחבורה הציבורית. זהו עוד צעד ענק בכיוון הנכון", אמרה שרת התחבורה מירי רגב, בזמן שמשרדה עומד להשקיע 5 מיליארד שקל בהארכת מסילת הרכבת המהירה מהמרכז, כדי שתגיע למרכז ולדרום העיר, ותייתר עוד יותר את מנהרת שז"ר. לזכותה של רגב ייאמר שעל הפרויקט שהתיישן עוד לפני שנפתח הוחלט בימי ישראל כץ כשר התחבורה.

  • עוד באותו נושא:
  • ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully