וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראותו בלבד: כך הפך האור האדום ברמזור להמלצה

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 19:15

הנתון בסקר הקודם של עמותת אור ירוק על מעבר צומת באור אדום היה מזעזע, זה של הסקר החדש גורם לכל הנורות האדומות להבהב. מתי במשרד לבטחון פנים יחליטו להתעשת? ואיך זה קשור לפשיעה בחברה הערבית

חציית צומת באור אדום/עמותת אור ירוק

לכאורה זו הסיטואציה הכי פשוטה בכביש, המצב בו הכל ברור - מאז גיל הגן אנחנו מחונכים שאור אדום אינו נתון לפרשנות ומהווה הנחיה ברורה - לכאן לא נכנסים. ובכן ליותר ויותר נהגים ורוכבים בכביש הנקודה הזו לא ברורה.

בעוד המשטרה ממשיכה להילחם מלחמה אבודה באמינות מצלמות המהירות, בדחיפה של שיטת מדדית מהירות ממוצעת, אכיפת ממל"ז ודבורה - מוזנחים כמעט לחלוטין המקומות הקטלניים ביותר בכביש ועבירת התנועה האחת שאחראית לחלק הארי של הנפגעים - מעבר באור אדום.

אלו נתונים ממוסמכים המוגשים מדי שנה שחור על גבי לבן ובשלל חיתוכים על ידי סיכומי תאונות הדרכים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. שם מפורט כי בשנת 2021 הייתה עבירת אי ציות לרמזור אחראית ל-22% מהתאונות (אגב, מהירות מופרזת על כל סוגיה - 5%).

כאשר פרסמנו כאן את סקר "מאגר מוחות" שנערך עבור עמותת אור ירוק בשנה שעברה התוצאות שעלו ממנו היו מדהימות - 87% מהמשתתפים טענו כי ראו באותה שנה לפחות פעם אחת נהג חוצה צומת באור אדום, 21% טענו שראו לפחות ארבעה כאלו. ובכן, הסקר של השנה הנוכחית יגרום לכם להתגעגע לתוצאות ההן. השנה עלה הנתון של המשתתפים שראו נהג חוצה צומת באור אדום עלה ל-90%, אלו שראו נהג חוצה באור אדום לפחות 4 פעמים עלה ל-25%.

תיעוד מרוכב אופנוע שמתעסק בפלאפון וחוצה באור אדום ונגע מרכב בצומת בילו. 05 במרץ 2020.. אור ירוק, אתר רשמי
למי מאיתנו לא יצא להיות הנהג בצד השני, הטועה?/אתר רשמי, אור ירוק

התוצאות האלו, מציינים באור ירוק, מסמנות שנה שלישית ברציפות של עלייה בשכיחות התופעה כפי שמדווחת על ידי הנהגים מאז החלו בסקרים. כאשר בשנת 2020 עמד השיעור על 82% ובשנים 2021, 2022 ו-2023 עלו המספרים ל-85%, 87% ו-90% בהתאמה.

יותר מרבע ממשתתפי הסקר (27%) היו גם כנים מספיק להודות שהם עצמם חצו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 10% מתוכם הצהירו שעשו את זה יותר מפעם אחת.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חצית צומת באור אדום הפכה למכת מדינה, ממש ענין יומיומי כמעט בכל צומת מרומזר. רוב הנהגים רוצים להרוויח עוד דקה או שתים ונכנסים לצומת באור אדום מלא ובכך מסכנים את עצמם ואת שאר משתמשי הדרך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הרוג ושלושה פצועים בתאונה בצומת מורן שבכביש 85 בצפון,  12 בפברואר 2016. צילום: דוברות כיבוי והצלה צפון, מערכת וואלה! NEWS
אי ציות לרמזור - המקום הראשון בקרב גורמי תאונות הדרכים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: דוברות כיבוי והצלה צפון

הדברים שאומר עו"ד יעקב מתכתבים היטב עם תוצאות הסקר בנוגע לסיבות שבגללן אנשים עוברים באור אדום. כאן טמונה אמת מטרידה מאוד - רק 15% אומרים שזה נעשה מחוסר תשומת לב לרמזור - בטעות, אדוני השוטר. לעומת זאת 79% שמים לב לרמזור שהתחלף, אבל מנסים בכל זאת "לגנוב" את הרמזור כדי לחסוך דקה או שתיים.

מה יכול לצמצם את התופעה או להרתיע אנשים מלעבור באדום? רוב מוחלט של המשיבים (74%) טען כי מצלמות שיוצבו בצמתים ויסומנו באופן בולט ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום. אגב, בבסיס, אלו אותן מצלמות המשמשות לאכיפת עבירות מהירות.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי. שלומי גבאי
מה אוכפים במשטרה? מהם סדרי העדיפויות?/שלומי גבאי

החברה הערבית: מאפיינים של זלזול

אז היכן הכי מסוכן לחצות צמתים בישראל? בניתוח גיאוגרפי של המקומות בהם העידו המשתתפים כי ראו נהגים חוצים צמתים באור אדום מוביל איזור השרון עם 95% מהנהגים שראו לפחות פעם אחת חציית צומת באור אדום, תל אביב והמרכז במקום השני עם 94% והדרום עם 92%. ירושלים וחיפה עם שיעורים של 89 ו-86 אחוזים, בהתאמה.

היכן נמצאים הנהגים שהודו כי עברו באור אדום לפחות פעם אחת השנה? כי הרבה מהם בירושלים עם 34%, בשרון ובדרום אחוז זהה עם 32%, בתל אביב הודו רק 30% ובאיזור חיפה והצפון רק 16%. הנתונים האלו מלמדים פחות על השכיחות וכנראה יותר על נכונות הנהגים להודות או לדעת בכלל שביצעו עבירה.

ובימים בהם השיח סביב הפשיעה הגואה במגזר הערבי וכמות הנרצחים המטפסת, כדאי, חשוב וצריך גם להפנות מבט להיבט אחר של ההתנהלות בה - נורמות הציות לחוק, במיוחד במקרה שלנו - לאור האדום ברמזור. בעוד שחלקם באוכלוסיה הכללית עומד על 21% - בכל הקשור למעורבות בתאונות כתוצאה מאי ציות לרמזור חלקם של בני החברה הערבית עומד על 33%. רצח ברחובות? לפעמים זה מתחיל משוטר בצומת הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully