וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי רישיון למשאית - ההבדלים וסוגי הרישיונות

מוגש מטעם כרמל תחבורה

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 13:53

מורה נהיגה. freepik,
למה כדאי להוציא רישיון על משאית?/freepik

יש מגוון דרכים שנועדו לצמצם את העומס שיש בכל יום בכבישים, אך האפשרויות הללו מתייחסות רק לנהגים ולנוסעים ברכבים פרטיים - כיוון שנהגי המשאיות בכבישים מוכרחים לנסוע ממקום למקום כחלק מעבודתם. נהגים הנוהגים על משאיות מחויבים להחזיק ברישיון נהיגה מתאים למשאית בה הם נוהגים. לשם כך הנהגים נדרשים לעמוד במבחנים עיוניים ומעשיים, בהתאם לסוג הדרגה הנחוץ להם.

אילו סוגי רישיונות קיימים למשאיות ומהם ההבדלים ביניהם? נרחיב על כך במאמר הנוכחי.

משאית של כרמל תחבורה. יח"צ,
משאית של כרמל תחבורה/יח"צ

למה כדאי להוציא רישיון על משאית?

לפני שנצלול לכל ההיבטים הנוגעים לסוגי רישיונות נהיגה על משאית והתקנות הקבועות לכך בחוק, נסקור בקצרה את היתרונות שיש בהוצאת רישיון נהיגה על רכב כזה. משאית היא סוג של כלי תחבורה מסוג רכב משא שנועד לשנע פריטים גדולות כמו סחורות, ציוד, רהיטים ודברים רבים אחרים.

אזור המטען של המשאיות הוא גדול ורחב במיוחד, כאשר ישנן משאיות שמחוברים אליהם יותר מתא מטען אחד כמו משאיות סמי טריילר או פול טריילר. יש כמה יתרונות מרכזיים בהוצאת רישיון נהיגה על משאית כמו אפשרויות תעסוקה מגוונות בתחום הלוגיסטיקה, עבודה בשעות גמישות, עצמאות בהובלת פריטים גדולים ללא שכירת מוביל לשם כך.

טבלה. צילום מסך, צילום מסך
דרגות רישיון הנהיגה בישראל/צילום מסך, צילום מסך

הוצאת רישיון נהיגה על משאית אפשרי כבר מגיל 18 ומאפשרת לנהגים לנהוג על רכבי משא וגם על רכבים פרטיים, כך שניתן למעשה לקבל שני סוגי רישיונות בתהליך לימוד אחד.

למשא קל עד 12 טון ניתן להתחיל ללמוד נהיגה בגיל 17 לגשת לתאוריה וטסט בגיל 17 וחצי ולקבל רישיון נהיגה לרכב פרטי בגיל 17 וחצי והרישיון למשאית ישלח אליך בדואר עם הגיעך לגיל 18.

מהן הדרישות לקבלת רישיון משאית?

לצורך הוצאת רישיון למשאית, על המועמדים לעמוד בדרישות המחייבות על פי התקנות של משרד התחבורה. דרגות הרישיון מחולקות שלוש רמות/גדלים שונים, רישיון למשאית קלה דרגה C1 משא כבד דרגה C וגורר תומך (סמיטריילר) דרגה E.

המעוניינים להוציא רישיון נהיגה על משאית חייבים לעמוד בכמה דרישות שונות כמו גיל מינימלי ללימוד המבחנים העיוניים והמעשיים, מס' שיעורים מינימלי, הצהרה רפואית ואישור על תקינות ראייה.

כמה זמן לוקח ללמוד לנהוג במשאית?

זוהי שאלה שכל מי ששואף להוציא רישיון נהיגה מעוניין לדעת, בפרט כשמדובר על רישיון שמקנה את האפשרות להתחלת עבודה לצורך ביצוע משימות הובלה ושינוע בכבישים. צריך לזכור שמדובר על תהליך שנמשך פרק זמן מסוים בהתאם לדרגה לדוגמה: רישיון למשא קל C1 ניתן להוציא תוך מספר ימים ספורים לעומת זאת רישיון לדרגה C משא כבד פרק הזמן ארוך יותר היות ונדרש לעבור מכון רפואי וקורס רכב כבד. הזמן הנדרש להוצאת רישיון למשא כבד יכול לנוע בין חצי שנה לשנה.
ניתן לזרז את תהליך הוצאת הרישיון באמצעות למידה נכונה למבחן העיוני ומעבר במבחן, ביצוע שיעורים כפולים ואף יותר בכל יום.

הצלחה במבחן המעשי דורשת מציאת בית ספר מקצועי לנהיגה המלמד על משאיות, כמו כרמל תחבורה המאפשרים להוציא רישיונות נהיגה מכל סוג ובהתאם לצרכים ולזמנים של כל תלמיד.

מהם ההבדלים בין סוגי הרישיונות?

יש כמה הבדלים מהותיים בין סוגי הרישיונות למשאיות, אם מבחינת ההגדרה החוקית של הרישיון וההיתרים הנוגעים לנהיגה על רכבי המשא, ואם מבחינת הדרישות המחייבות את לומדי הנהיגה להוצאת הרישיון. ההבדל בסיווג של סוגי הרישיונות נוגע למשקל הכולל של רכב המשא עליו מחזיקי הרישיונות נוהגים, כאשר רישיון 1C כולל הגבלת משקל עד 12 טון ואילו רישיון מסוג C מתאים למשאיות ששוקלות יותר מ- 12 טון.

כיוון שמדובר על כלי משא במשקלים משתנים, כך גם קיימים הבדלים בדרישות להוצאת רישיונות נהיגה על משאיות. עבור רישיון 1C הגיל המינימלי לקבלת הרישיון הוא 18, לעומת קבלת רישיון נהיגה בסיווג C שהגיל המינימלי עומד על 19 שנה. כתוצאה מכך גם הגיל המינימלי להתחלת לימודי הנהיגה והגשה למבחנים עיוניים/מעשיים משתנה, כשהוצאת רישיון 1C מאפשר לתלמידים בגילאי 17וחצי להתחיל ללמוד לעומת רישיון C המצריך גיל מינימלי של 19.

מוגש מטעם כרמל תחבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully