וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטן נגד רגב: הכנסת לא ממהרת לאשר את רפורמת הטסטים במוסכים

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 15:56

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "יש ניגוד עניינים חמור בלתת למוסכים לבצע מבחני רישוי. אבל אם מכוני הרישוי לא יאפשרו פתיחת מכונים נוספים, נלך עם משרד התחבורה"

מכון רישוי. קינן כהן
מבחן רישוי שנתי. רגב מנסה להחזיר תקנה שכבר בוטלה בגלל ניגוד עניינים/קינן כהן

ועדת הכלכלה, שתצטרך לאשר את רפורמת הרישוי שמקדמת שרת התחבורה מירי רגב, לא מגלה התלהבות מהמהלך.

כזכור, מבקשת רגב להחזיר למוסכים סמכויות לבצע מבחני רישוי שנתיים ("טסטים") שיש ל-67 מכוני הרישוי ברחבי בארץ, סמכות שהייתה לחלקם בעבר ונשללה בידי משרד התחבורה לפני יותר מעשור מחשש לניגוד עניינים: למוסך שמטפל ברכב עלול להיות עניין שהוא יכשל במבחן רישוי כדי שיוכל לבצע ברכב את התיקונים הדרושים ולהגדיל את הכנסותיו. לכן מתיר החוק בארץ לבצע טסטים במסוך רק לכלים חקלאיים, למשל.

"יש פה ענין לניגוד ענינים חמור. מה שגם שאנשים מושקעים שנים בענין והם יאבדו פרנסה ברגע אחד. לא כל דבר ראוי לרפורמה", אמר בדיון יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן.

במשרד התחבורה טוענים כי חסרים בארץ 20 מכוני רישוי ושהעומס במכונים הקיימים רב. לטענת המשרד ראשי ערים מסרבים להקמת מכוני רישוי בשטחן, כדי להרוויח תשלומי ארנונה גבוהים יותר מבנייה לגובה באותו שטח. במשרד טענו כי הבעיה קיימת בדימונה, בקריית עקרון ובמעלה אדומים, אך ראש עיריית דימונה בני ביטון הדף את הטענה "משרד התחבורה לא נותן לנו רישוי. הבעיה לא בעירייה".

מירי רגב ודוד ביטן. ראובן קסטרו
רגב וביטן."יש כאן עניין לניגוד עניינים חמור", הזהיר יו"ר ועדת הכלכלה/ראובן קסטרו

ראש מנהל תשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור אמר בדיון: "אנחנו מגבשים מתווה לביצוע מבחני רישוי לרכב במסגרת מוסכים שיעמדו בקריטריונים שנקבע. בישראל יש למעלה מ-4 מיליון כלי רכב, כאשר 3.5 מיליון מתוכם עושים רישוי אחת לשנה. כבר כמה שנים שאנחנו מפרסמים מכרזים, אבל לא מוקמים מכונים חדשים. אולי שני מכונים הוקמו בשבע השנים האחרונות. אחרי שנגבש את המתווה לא כל 100% מהמוסכים יורשו לבצע טסטים. להערכתי, למעלה מ-600 מוסכים יוכלו לעמוד בזה".

משרד התחבורה נאחז בכך שבגרמניה ובבריטניה אפשר לבצע טסטים במוסך, אך מתעלם מכך
שמבחני הרישוי מבוצעים בידי בודקים חיצוניים ולא בידי אנשי המוסך, שמגיעים אליהם במיוחד ואין ביניהם קשר מסחרי. המתווה שמקדם אבנר פלור ביוזמת רגב לא כןלל מעורבות של בוחנים חיצוניים, אלא מבחנים שיבוצעו בידי צוותי המוסכים עצמם.

פלור אמר כי ההליך עצמו יהיה ברובו ממוחשב, ויספק ציון כמעט אוטומטי על פי הקריטריונים הבטיחותיים שיקבעו גורמי המקצוע המוסמכים במשרד התחבורה. לדבריו יש כבר חמישה מוסכים שמוסמכים לבצע גם את הליך הטסט לרכב ועד היום לא הגיעה כנגדם שום תלונה על הכשלה מכוונת. נציגי משרד התחבורה כי המשרד יפעיל חדרי בקרה ופיקוח שיוכלו לעקוב בזמן אמת אחר ההליך שיתבצע במוסכים המורשים. בנוסף, תתוקן החקיקה כך שתוטל ענישה חמורה כגון שלילת רשיון ועיצומים כספיים על בעלי מוסכים שיפעלו שלא כדין.

במשרד התחבורה טוענים כי עיכוב בהקמת מכוני בדיקה נוספים נגרם גם עקב עתירות שמגישים מכוני הרישוי הקיימים. יו"ר איגוד מכוני הרישוי סוזן סבן, אישרה: "כשאצלי במכון הרישוי בפתח תקווה ריק, אין סיבה לפתוח מכון נוסף בעיר שלי. תפתחו במקום אחר שחסר".

אייל ברכה, הבעלים של מכון רישוי, התחייב מול כל הנוכחים: "לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה - איגוד מכוני הרישוי מצהיר בזאת שלא יגיש עתירות כנגד הקמת מכוני רישוי חדשים".

נציגי מכוני הרישוי הציעו בדיון להאריך את שעות הפעילות וכן לרווח את תאריכי הטסטים, מאחר ורובם נקבעים לינואר-יולי, מועדי העלייה לכביש של רוב המכוניות החדשות. ביטן הביע תמיכה ברעיון.
ההצעה של משרד התחבורה אינה מתייחסת גם לעלות השינוי: המוסכים יצטרכו להצטייד עבור הטסטים בציוד בדיקה שאין להם, בהשקעה גדולה, ושדורש שטח שאין לרובם. יו"ר מכוני הרישוי העריכה כי הקמת מכולן רישוי עולה 12 מיליון שקל לא כולל עלות הקרקע ושנדרשות 8 שנים להחזרת ההשקעה.

היו"ר ביטן סיכם: "אם מכוני הרישוי לא יאפשרו להקים את אותם 20 מכונים חסרים באופן מהיר - אני אלך למשרד התחבורה ונעביר א ת הרישוי למוסכים. זה מה שיהיה. אתם לא תפריעו משיקולים עסקיים לפתוח מכונים נוספים. משרד התחבורה יקבע איפה צריך עוד תוספת. אבל גם אם נלך על התכנית של המשרד, תהיה עדיין בעיה זמנית עד שהמוסכים יתאפסו על הציוד הנכון לביצוע בדיקות הרישוי. אם תלכו על התכנית הזאת - תקבלו תביעות במיליונים, כי אנשים השקיעו כסף רב בהקמת המכונים הקיימים. בכל מקרה, צריך לעשות זאת בצורה הוגנת. תעשו ישיבה עם איגוד מכוני הרישוי וראשי הערים ותציגו פתרונות - איפה אתם רוצים להקים מכונים במהירות. נקיים ישיבת מעקב בוועדת הכלכלה בעוד 3 חודשים."

ביטן אמר שלא יתנגד לפתרון משולב לערים כמו תל אביב: "יש בעיה בערים הגדולות, שם שטח הקרקע יקר. צריך פתרון אמצע כך שאולי בערים גדולות יאפשרו למוסכים לעשות את הבדיקות. זאת לעומת מעלה אדומים ודימונה שם השטח זול יותר." נציג משרד התחבורה הבטיח לקיים שיח עם איגוד מכוני הרישוי. היו"ר ביטן: "אם המכונים יעשו בעיות - נלך אתכם ולא איתם. אם יש פתרונות אחרים - לא נלך אתכם למתווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully