וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה ייצוגית נגד קיה בפרשת פנסי הספורטאז'

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 22:29

השופט דחה תביעה מצד כלל בעלי הספורטאז', לאחר שהיבואן התחייב להמשיך להחליף על חשבונו פנסים שהעכירו, אבל אישר תביעה מצד בעלי הרכב מהשנים 2016-2018 שנכשלו בטסט בגלל הבעיה

מבחן משווה קרוסאוברים משפחתיים: טוסון, אאוטלנדר, ספורטאז' 2.0 ל'. רמי גלבוע, ניר בן טובים
ספורטאז' 2016-2018. ב-2018 שינה המפעל רכיבים בפנסים, אבל לא פורסם ריקול לרכבים שכבר יוצרו/ניר בן טובים, רמי גלבוע

שש שנים לאחר שהתגלו בארץ המקרים הראשונים של בעיית עכירות בקיה ספורטאז', אישר שופט בית המשפט המחוזי בלוד בקשה מצומצמת לתביעה ייצוגית נגד קיה העולמית והיבואנית שלה, טלקאר.

מדובר בדגמי ספורטאז משנות ייצור 2016-2018, שהפנסים שלהם הפכו עכורים עוד כשהיו חדשים יחסית. לפי התביעה בעלי מכוניות רבים נכשלו במבחן הרישוי השנתי בגלל הבעיה. מי שפנה למוסכי היבואן לאחר שטיפל בהם עד כה, זכה להחלפת פנסים על חשבון היצרן, אך מי שלא עשה זאת נאלץ לשלם בין 3,000 ל-4,000 שקל לפנסים משומשים ועד 13 אלף שקל לזוג חדש מהיבואן.

לפי בקשת התביעה שהגישו עורכי הדין יונתן רפפורט, רועי ביטון ואדם לוין ממשרד "רפפורט, לוין, ביטון", בשם מספר בעלי ספורטאז', זיהתה היצרנית את הבעיה וביוני 2018 החליף המפעל בסלובקיה את סוג המחבר בבית הנורה הראשית ומשנה את סוג הפלסטיק 12 בפנס, והבעיה ברכבים החדשים נפתרה.

קיה ספורטאז' 2016 במבחן דרכים. רונן טופלברג, אתר רשמי
לקוחות שהתלוננו וטופלו במוסכים המורשים קיבלו פנסים חדשים על חשבון היצרן. אחרים שילמו מכספם/אתר רשמי, רונן טופלברג

אולם הטיפול במחזיקי הספורטאז' המשומשים לא היה זריז ושקוף מספיק. קיה טענה להגנתה כי מדובר בבעיה שהופיעה בישראל בלבד, וקשורה בין השאר במזג האוויר החם ובנסיעה באורות דלוקים במהלך היום. למרות הטענה כי אין זו תקלה אשר באחריותה, בנובמבר 2019 הוציאה החברה קריאת שירות בה הודיעו למוסכים על הבעיה והורו להם כי אם לקוח מתלונן על אותה הבעיה יש להחליף את הפנסים על חשבון היצרן והיבואן, גם אם האחריות על הרכב הסתיימה.

לא כל הנהגים ידעו שהאפשרות קיימת, היצרן והיבואן נמנעו מהכרזה על קריאה למוסך ("ריקול") ורק בתחילת השנה שלחו מסרון ל-24,677 בעל ספורטאז' שמספר הטלפון הנייד שלו בידיהם פניה לפיה במידה והם נתקלים בבעיה הם מוזמנים להגיע לבדיקה במוסך המורשה ובמקרה הצורך רכבם יתוקן ללא עלות, גם אם עברה תקופת האחריות.

השופט רמי חיימוביץ' קבע כי אין הצדקה לתביעה בשם מי שהחליפו פנסים על חשבונם, משום שהוצגו לו מספר מקרים בודדים שכאלה, וגם כי לאחר המסרון שנשלח לבעלי הרכבים הגיעה רק בקשה אחת לפיצוי על ההחלפה. בנוסף התחייבו היבואן והיצרן להמשיך להחליף פנסים בכל ספורטאז' שיתקל בבעיה, אם כי התנו זאת בכך שהרכב טופל במוסך מורשה - למרות שהחוק מתיר לבעלי רכב לטפל בו שלא במוסכי היבואן - מה שיביא לכך שיהיו בעלי ספורטאז' שלא יזכו בפיצוי. השופט אישר זאת, וקבע גם שלא הוכח שהייתה בעיה בטיחותית בפנסים.

אולם השופט חיימוביץ' כן אישר לנהל תביעה ייצוגית בשם בעלי ספורטאז' שנכשלו בטסט בגלל עכירות הפנסים, שפגעה באלומת האור שהם מפיקים. הוא הורה לתובעים לפרסם מודעות בדבר התביעה המעודכנת ולהגישה. קיה וטלקאר יוכלו להגיש כתב הגנה מעודכן.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

עורכי הדין יונתן רפפורט, רועי ביטון ואדם לוין מסרו כי "המשיבות הוכיחו חוסר הגינות כלפי לקוחות החברה, כאשר ידעו על התקלה במשך פרק זמן ממושך ולמרות זאת בחרו בדרך של 'ריקול שקט ופאסיבי' במסגרתו מי שעודכן על התקלה היו אך ורק בעלי המוסכים. רק לאחר 4 שנים נפל במשרדי החברה האסימון כי מדובר בתקלה שגורמת נזק ממוני וטרחה לציבור הלקוחות. מטרת הייצוגית היא לדאוג כי כלל חברות הרכב יכירו את האחריות שחלה עליהן מול ציבור הלקוחות ובפעם הבאה שתתרחש תקלה שכזו דרך הטיפול תהיה יעילה, שקופה והגונה".

מטלקאר יבואנית קיה נמסר כי "טלקאר מברכת על כך שבית המשפט קיבל את עמדתה. טלקאר בטוחה כי לאחר בחינת הטענות לגופן, ביחס ללקוחות הבודדים שנכשלו במבחן הרישוי, יתברר כי היא פעלה ללא כל דופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully