וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: נסענו במכונית האוטונומית של מובילאיי

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 2:59

מתמקחת עם הנהגים האנושיים מסביב, יודעת מתי להידחף ומתי לוותר: נסעו בזיקר הסינית שצוידה במערכת הנהיגה האוטונומית שנרכשה גם בידי פורשה

זיקר 001 עם מערכת סופר ויז'ן של מובילאיי בתערוכת מינכן/מובילאיי

העיקול הלך והתקרב. הזיקר האפורה הייתה במסלול השמאלי, וב.מ.וו לבנה בימני. תיכף שני המסלולים יתמזגו לאחד, בדרך לאוטובאן. זה הרגע שבו מצופה מאחד הנהגים לוותר לשני, או להאיץ קצת כדי להשתלב לפניו.

רק שלא היו כאן שני נהגים. היה נהג אנושי בב.מ.וו, אבל בזיקר היה את מקס, המשגיח שישב מאחורי ההגה עם ידיים מונחות על הברכיים. הרגליים היו מונחות על השטיחון: הוא לא נהג ברכב. בקרוסאובר הסיני נהגה תוכנה, מערכת הסופר ויז'ן של מובילאיי הישראלית, המנתחת את המידע שמתקבל מ-11 מצלמות, מכ"ם, וברכב האב טיפוס גם ליידאר, מכ"ם מבוסס לייזר באמצעות שני שבבי EyeQ6 של החברה, המותקנים מתחת למושב האחורי.

הזיקר נדחפה קצת ימינה, מסמנת לנהג הב.מ.וו שהיא מתכוונת להיכנס ראשונה לסיבוב. מבחינתו זאת הייתה עוד מכונית עם נהג קצת עצבני. הב.מ.וו האטה קצת, ונתנה לסינית ולמחשב הממהר שלה להשתלב. המשא ומתן בין המחשב לבן אדם, כמו שמכנה את התהליך פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, הסתיים בהצלחה.

האוטו שיודע כבר לעקוף לבד

בשבועות האחרונים הכריזה מובילאיי על שורה ארוכה של חוזים חדשים עם יצרניות בכירות כמו פורשה, סמארט, שנמצאת כיום בבעלות מרצדס וג'ילי הסינית, פולסטאר, שבבעלות וולוו, שבעצמה שייכת לג'ילי, ואתמול גם FAW הסינית, עבור מותג היוקרה החשמלי שלה הונג'צי, שנמכר גם בארץ. כולם הכריזו על שיתוף פעולה סביב הסופר ויז'ן, או אפילו מועדי התקנה שלה ברכבים מייצור סדרתי, כמו הונגצ'י כבר ב-2024.

סופר ויז'ן היא מערכת בקרת השיוט המתקדמת של החברה מהר חוצבים בירושלים, שמקרבת אותנו עד צעד חשוב בדרך לרכב האוטונומי. זיקר, חטיבת היוקרה של ג'ילי שתושק גם היא בארץ בשבועות הקרובים, הייתה הלקוחה הראשונה של הסופר ויז'ן עבור ה-001 שבו אנחנו יושבים כעת. לא רק יכולות אוטונומיות מתקדמות, אלא אפשרות לעדכן אותן מהאוויר בשיפורים שונים.

וזה מה שקרה בשבועות האחרונים ל-110 אלף בעלי זיקר 001, שקמו בבוקר וקיבלו בלוק תוכנה חדש של המערכת. עכשיו היא מסוגלת לזהות בעצמה אם הולך רגל על המדרכה עומד לחצות את הכביש, ולעצור לו במעבר החצייה. היא מזהה לבד שרמזור אדום ועוצרת. בשיוט בכביש מהיר היא כבר לוקחת על עצמה להחליט אם לעקוף רכב איטי. מערכות בקרת שיוט נפוצות פשוט יאטו אחריו, עד שהנהג האנושי יעקוף. מערכות מתקדמות יותר יגיבו ללחיצה על מוט האיתות, ויעברו לנתיב השמאלי. סופר ויז'ן מאותת, עוברת שמאלה, עוקפת וחוזרת לנתיב שבו הייתה קודם. מעניין אם היא מקללת בשקט ובקידוד את הנהג האיטי שעיכב אותה.

זיקר 001 מובילאיי תערוכת מינכן רכב אוטונומי. מובילאיי,
המסך הגדול נועד להציג לצוות מה בדיוק רואה ומנתח המחשב באב טיפוס. הווא לא יהיה בדגם הסדרתי/מובילאיי

הנהג האוטונומי יתנהג אחת בכל מדינה, כמו הנהגים המקומיים

כשאנחנו מתחילים להתקרב לירידה מהכביש המהיר, המחשב שולח את הזיקר כבר יותר מקילומטר לפני הפנייה לנתיב הימני. למה לחכות לרגע האחרון ואז להידחף, אם אפשר לעשות את זה חלק יותר, מוקדם יותר? את המחשב הזה אולי תכנתו ישראלים, אבל הוא מתנהג כמו נהג מקומי כאן בבוואריה.

זה לא מקרי: התאמת מאפייני הנהיגה לכל מדינה ומדינה, היא אחד מהם. במובילאיי, ששולחת את רוב עובדיה לצלוח בכל בוקר את כבישי ירושלים המלאים בנהגים שיעים מרחביה, פסגת זאב וקריית יובל, זיהו מזמן שנהג ישראלי מתנהג אחרת מגרמני, בריטי או אמריקאי. לכן מאפייני הנהיגה המקומית מוטמעים במערכת, ונמצאים באחריותה של מובילאיי, כדי להטמיע כמה שיותר את הרכב בתנועה שמסביבו. ברומא המחשב ינהג כמו רומאי, ובישראל הוא ידפוק לך מכות ברמזור. סתם, זה (עוד?) לא, אבל בתנועה צפופה הוא תוכנת לבצע תנועות היגוי מוגזמות, כדי להבהיר לנהגים מסביבו את כוונותיו, ולהשתלב בתנועה באגרסיביות אם צריך.

כל עוד יש ברכב הגה ואדם במושב הנהג, שאר הנהגים לא בהכרח יבינו שהם נלחמים על פיסת האספלט הפנויה מול מחשב. אבל מה יקרה בימים שמכוניות יקבלו אישור לנסוע לגמרי לבדן, בלי נהג משגיח? איך יגיבו נהגים אנושיים לרובוטי כביש? הם לא מכבדים נהגים אחרים, הם יתייחסו אחרת לרובוטים? למה, מה יש, הוא חבר של דוד אמסלם מהצבא?

טוענים שמדובר בשינוי כיוון עסקי, אבל נראה שגם עיכובים טכנולוגים תרמו להחלטה.

מערכת סופר ויז'ן של מובילאיי יכולות אוטונומיות מתקדמות אינפו 11 מצלמות ומכ"ם. מובילאיי,
חלוקת הגזרות בין 11 המצלמות והמכ"ם במערכת הסופר ויז'ן/מובילאיי

מה קרה לרובוטקסי בתל אביב שמובילאיי הבטיחה לנו?

המערכת שמותקנת באב הטיפוס כוללת יכולות מתקדמות יותר מאלה שכבר אושרו למכירה בידי הרגולטורים, כולל נהיגה אוטונומית עד למהירות של 130 קמ"ש. בסין יש כבר ערים שמאפשרות נהיגה אוטונומית ברכבים פרטיים, לא רק בשירותי רובוטקסי כמו ויימו או קרוז בארה"ב, אבל הרגולציה האירופית זהירה יותר. אז מכוניות סיניות עוברות בדרך לאירופה שינמוך טכנולוגי, כמו ויתור על חיישני לייזר יקרים שאין להם שימוש ברמות האוטונומיה הפשוטות יותר שמאושרות ביבשת.

למובילאיי עצמה יש כבר מערכת מתקדמת יותר, Chauffer כפי שהיא מכנה אותה, נהג בוס יוקרתי, עבור פרויקטי רובוטקסי. פולקסווגן מסחריות כבר הודיע שתתקין אותה בגרסת הלא מאוישת של ה-ID.BUZZ החשמלי. אותה אחת שהייתה אמורה להיות הבסיס לשירות רובוטקסי בתל אביב שאמור היה להתחיל לפעול לפני שנה, ולא יקרה בעתיד הנראה לעין. במובילאיי

זיקר 001 מובילאיי רכב אוטונומי תערוכת מינכן. מובילאיי,
זיקר 001. 110 אלף נהגים קמו בבוקר וגילו שהרכב למד לעצור ברמזור אחרי עדכון מרחוק/מובילאיי

כשנהג הבטיחות התערב בנסיעה

מובילאיי, שהוקמה ב-1999, הונפקה בנאסד"ק ב-2014 לפי שווי של 5 מיליארד דולר ונרכשה ב-2017 בידי אינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר. באוקטובר 2022 שבה אינטל והנפיקה 37% מהמניות שלה לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר, בתקופה שהבורסה החלה להתקרר וניצני המשבר כבר נראו. כעת היא נסחרת לפי שווי של כמעט 30 מיליארד דולר, אחרי שכבר נסחרה בכמעט 39 מיליארד דולר.

בתחילת החודש הודיעה ב.מ.וו, לקוחה ותיקה של החברה הישראלית, כי בדור המכוניות החשמליות הבא שלה תעבור להשתמש בשבבים של קוואלקום האמריקאית. מובילאיי מצידה מהדקת את הקשרים עם קבוצת פולקסווגן, כשגם אודי צפויה לעבור לסופר ויז'ן. מירושלים לא לוקחים צד בעימות בין סין לארה"ב, ומובילאיי מצליחה בינתיים לעבור היטב עם חברות מהמזרח ומהמערב. מנגד היא נכנסה לפיתוח החיישנים בעצמה, למה למכור ליצרני הרכב את השבבים שלה עם מכ"מים וליידארים של מישהו אחר? בתערוכת מינכן החודש היא הודיעה שתציע את המכ"ם שפיתחה ומיועד לרכבים ברמת אוטונומיה גבוהה, ליצרני רכב, שיוכלו גם לרכוש אותם בנפרד מהסופר ויז'ן כולו.

הנסיעה במינכן נמשכה 25 דקות. היא אמנם לא כללה נהיגה במרכז העיר הצפוף והמאתגר יותר את האלגוריתמים והחיישנים, אבל היא הייתה חלקה לגמרי. נהג הגיבוי לא היה צריך להתערב לרגע אחד. זאת בניגוד לנסיעה שעשיתי ברכב ניסוי של מובילאיי לפני שנתיים בירושלים, שם פעמיים היה צריך נהג המבחן לקחת שליטה. פעם אחת כאשר המחשב התבלבל בעת נסיעה בפקק, ופעם אחר אחרי שעצר חסר אונים בזמן שאדם עמד בצמוד לרכב חונה, והוא לא הצליח להחליט אם מדובר בהולך רגל שתיכף יחצה, או אדם שלא דורש התייחסות.

בניגוד לשפע ההבטחות לחיסול הנהיגה האנושית ששמענו בסוף העשור הקודם, היום כבר מדברים בתעשיית הרכב אחרת. היכולות האוטונומיות הגוברות נועדו לשמש בינתיים כמערכות עזר להקלת העומס על הנהג, הן יאפשרו יותר ויותר להוריד את הידיים מההגה, אבל ידרשו ממנו להשאיר את העיניים על הכביש למקרה ש. בדרך נזכה בפרקי זמן ארוכים יותר לסמס, עד שהמכונית תעלה עלינו ותדרוש מאיתנו לסובב את העיניים מהמסך. המעבר לנהיגה אוטונומית מלאה ייקח שנים, ואולי לא יושלם גם בעוד 20 שנה. יש למובילאיי עוד זמן ללמד את המחשב לצפור למכוניות אחרות, ולפתח את האלגוריתם שבלעדיו לא יהיה פה שירות רובוטקסי אמין: זה שיאפשר לרכב לדבר עם הנוסע על ביבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully