וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן נפגש עם נתניהו, אבל טרוד בשביתה במפעלי הרכב בארה"ב

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 20:37

עדכון: שביתת איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקאי תיכנס מחרתיים לשבוע השני שלה. העובדים מאיימים להפסיק את ייצור הטנדרים הפופולאריים, טראמפ מתערב ומאשים את ביידן באחריות למשבר

שביתת עובדי תעשיית הרכב האמריקאית. Getty Images, GettyImages
העובדים דורשים העלאת שכר של 40%, היצרנים הסכימו ל-20% בלבד/GettyImages, Getty Images

בזמן שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מה שבאמת הטריד אותו הוא שביתת עובדי איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקאית, שתיכנס ביום שישי לשבוע השני שלה, ושדונלד טראמפ מנסה להפוך לנושא במערכת הבחירות בארה"ב.

השביתה היא אירוע חריג במונחי התעשייה. לראשונה ב-88 שנותיו השבית ארגון עובדי תעשיית הרכב האמריקאית הגדול ביותר, UAW, את העבודה במפעלים של שלושת היצרנית האמריקאיות הגדולות, ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס (קרייזלר-ג'יפ), בדרישה להעלאות שכר והחזרת הטבות שעליהם ויתרו במשבר של 2008.

אולם ההשבתה בינתיים מוגבלת: רק 12,700 מבין 145 אלף עובדי הארגון לא התייצבו לעבודה, כאשר האיגוד בוחר מפעל משמעותי ורווחי אחד מכל יצרנית. מפעל ג'נרל מוטורס בוונטסוויל מיזורי, שמייצר את דגמי הטנדר שברולט קולורדו ו-GMC קניון, GMC סוואנה ושברולט אקספרס; מפעל פורד בוויין מישיגן שמייצר את הברונקו המבוקש וטנדר הריינג'ר, ומפעל סטלנטיס בטולדו אוהיו, שבו מיוצרים דגמי ג'יפ רגנלר וגלדיאטור.

נאום נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על השביתה בתעשיית הרכב בארה"ב. Getty Images, GettyImages
הנשיא ג'ו ביידן נואם מהבית הלבן על השביתה. "רווחי תעשיית הרכב לא הגיעו לעובדים"/GettyImages, Getty Images

כמעט כל הדגמים שייצורם הושבת נמכרים בישראל, או מיועדים להגיע בקרוב. שביתה ממושכת תקשה על ההשקה המתוכננת לדגמים הרגילים של פורד ריינג'ר, מעבר לרפטור שכבר נמכר בארץ, ועל השקת הדור החדש של השברולט קולורדו. פורד גם כך מתקשה לספק את הדרישה לברונקו, ויבואנית ג'יפ סמלת, כמו היבואניות המקבילות של המותג, אמורות להשיק בארץ בקרוב את גרסת מתיחת הפנים של הרנגלר והגלדיאטר המבוסס עליו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פורד ריינג'ר ראפטור מול ג'יפ גלדיאטור רוביקון. דודי מוסקוביץ,
פורד ריינג'ר רפטור וג'יפ גלדיאטור שייצורם נעצר בגלל השביתה/דודי מוסקוביץ

עובדי תעשיית הרכב מתחלקים לשני מעמדות: זמניים וקבועים. הזמניים מרווחים בין 15 ל-18 דולר לשעה והקבועים 32.2 דולר. ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, אמר כי האיגוד דורש להעניק העלאה בסך 40% לעובדים הקבועים ולאפשר להם לעבוד רק 4 ימים בשבוע. "קבלת הדרישות האלה תביא את פורד לפשיטת רגל", איים. היצרניות הסכימו בינתיים להעלאה בסך 20% ובמקביל הודיעו כי יתחילו בשבוע הבא בפיטורי 2,600 עובדים זמניים שעבודתם מושפעת מהשביתה.

היום הודיעו נציגי העובדים כי אם לא תושג התקדמות משמעותית במו"מ ביממה הקרובה, היא תוחרף מיום שישי. על הפרק: השבתת ייצור טנדרי הפורד F-150, השברולט סילברדו והראם 2500, המוצרים הנמכרים והרווחים ביותר של שלושת הגדולות מדטרויט. הראם והסילברדו הם גם הטנדרים הגדולים האמריקאים הגדולים הנמכרים ביותר בארץ, עם מכירות משולבות של יותר מ-1,000 יחידות בשנה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנחשב מקורב לתעשיית הרכב האמריקאית, כמי שאביו החזיק סוכנות של שברולט, ועדיין בעליה הגאה של שברולט קורבט קלאסית, הביע תמיכה בעובדים בסוף השבוע האחרון.

בנאום שנשא מהבית הלבן אמר ביידן כי "בעשור האחרון יצרניות הרכב הציגו רווחי שיא, בעיקר בשנים האחרונות, בזכות היכולות יוצאות הדופן וההקרבה של עובדי האיגוד. רווחי השיא לא חולקו לדעתי באופן הוגן עם העובדים. היצרנים צריכים לשפר את ההצעות שלהם לעובדים במו"מ שהם מנהלים עימם".

שברולט סוואנה. שברולט,
שברולט סוואנה/שברולט

גם קודמו, ברק אובמה, הביע תמיכה בעובדים. "לפני 14 שנה, כאשר שלושת הגדולות נאבקו לשרוד, הממשל שלי והעם האמריקאי צעדו פנימה כדי לסייע להם", אמר בהצהרה שפרסם. "העובדים מצידם הקריבו חלק משכרם והטבות שהשיגו כדי לסייע לחברות לחזור ולעמוד על רגליהן. עכשיו, כשהיצרנים נהנים בשנים האחרונות מרווחים גדולים, זה הזמן של החברות לעשות את מה שנכון, כדי שהתעשייה תתאחד מחדש ותהיה תחרותית מתמיד". הממשל האמריקאי הזרים אז הלוואות בסך 62 מיליארד דולר לג'נרל מוטורס וקרייזלר-ג'יפ, שהוחזרו בשנים הבאות. פורד הייתה היחידה שהתאוששה מהמשבר ללא סיוע ממשלתי, בין השאר באמצעות מכירת וולוו ויגואר-לנד רובר.

בינתיים התערב במשבר הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ, שנערך להתמודד שוב מול ביידן מטעם הרפובליקנים בבחירות 2024. טראמפ אמר כי מה שהחמיר את מצבה של תעשיית הרכב האמריקאית ומסכן את מקומות העבודה שהיא מספקת היא ההשקעה של ממשל ביידן בקידום המעבר לרכב חשמלי. "המכוניות החשמליות יגיעו מסין ואמריקאים יאבדו את עבודתם", טען טראמפ, למרות שבארה"ב לא נמכרות חשמליות סיניות ואין כרגע תכניות מעשיות להשיקן לאור המתיחות הגוברת בין ארה"ב לסין. טראמפ אמר כי יגיע בעוד שבוע למישיגן לבקר את עובדי פורד השובתים.

הסנטורית הדמוקרטית דבי דינגל אמרה בתגובה כי "טראמפ היה הנשיא העוין ביותר אי פעם למעמד הפועלים. הוא הראה איפה הוא עומד באמת כשאמר שהיה מאפשר פשיטת רגל של יצרני הרכב במשבר של 2008. הדבר האחרון שהעובדים במישיגן צריכים הוא עוד הבטחות ריקות, או שפיכת דלק למדורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully