וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביבי, אחרי הצילום עם מאסק, אולי תעצור את העלאת המס על חשמליות?

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 15:16

זה יפה לעשות יחסי ציבור עם האיש שאחראי למהפכת הרכב החשמלי. אבל במציאות המדינה נלחמת בו: בינואר כמעט יוכפל מס הקנייה, יש מחסור גדול בעמדות טעינה, וחוקים חשובים מתעכבים

אילון מאסק הוא האיש שכולם רוצים היום בקרבתו, אנשי עסקים כמו ראשי מדינות. יום לפני נתניהו נפגש עם מאסק נשיא טורקיה ארדואן, כדי לבקש שהמפעל הבא של טסלה יוקם בארצו. נתניהו ביקש להסתייע בו בפיתוח תשתית הבינה המלאכותית בישראל, אבל הצטלם איתו עושה סיבוב בטנדר הסייברטארק החשמלי החדש, שהייצור שלו מתחיל כעת.

אבל רכב חשמלי הוא לא רק פוטואופ לתקשורת. וגם במהפכה הזאת אנחנו בפיגור, ובעיקר באשמת המדינה אולי ראש הממשלה יתגייס לפתור את הפלונתרים שהממשלה שלו יוצרת, או שלא מתאמצת לפתור?. אמנם לכאורה אנחנו במצב טוב: נתח השוק של חשמליות עומד על 17%, שזה אמנם הרבה פחות מנורבגיה (90%) אבל יותר מהממוצע האירופי (15%) ויותר מכפול מאשר בארה"ב (7%). אבל ספק אם זה יימשך גם בשנה הבאה.

נתניהו בביקור בטסלה. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
היחידה לאבטחת אישים תאשר? הזוג נתניהו במודל X של טסלה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

העלאת המס: בינואר יוכפל מס הקנייה על רכב חשמלי, מ-20% ל-35%, ותבוטל הטבת המס לרכבי פלאג אין. הרכב הכי נמכר בארץ, הקרוסאובר BYD אטו 3, צפוי לחטוף העלאת מס בכ-10,000 שקל, וזה עוד לפני הזינוק בשער הדולר שייקר אותו עוד יותר. נתניהו יכול לטעון בצדק שזו החלטה של ממשלה קודמת, אבל זו הייתה ממשלה שלו ב-2019 שבתקופתה אושר מתווה המס הזה. בעולם מקדמים חשמליות באמצעות מענקים של אלפי יורו כמו באירופה, או הנחה במס הכנסה של 7,500 דולר כמו בארה"ב. התייקרות החשמליות תחזיר את הישראלים לרכבי בנזין והיברידיים. לא צריך בינה מלאכותית כדי להבין שההתנהלות הישראלית מנותקת ומעודדת זיהום. זה הזמן לקרוא לסמטריץ' ולראש ראשות המסים ולהכין תכנית אלטרנטיבית.

נתניהו בביקור בטסלה. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
טסלה תבנה חשמליות, אבל הממשלה חייבת להמשיך לעודד אותן להגיע לכביש/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

עמדות טעינה: הדרג המקצועי במשרד האנרגיה עדיין מתפקד ואומר את האמת לציבור. בשבוע שעבר הוא הודה בדוח שפירסם כי אחת הבעיות העיקריות בשנים הבאות בהעלאת שיעור החשמליות הוא שלרוב הישראלים אין חנייה משלהם ומקום לטעון אחת. ורשת הטעינה הציבורית קטנה מדי. עד 2030 נצטרך פי 15 עמדות טעינה מהירה מה-600 שיש היום ו-24 אלף עמדות איטיות, פי 6 ממה שיש היום. אבל המדינה מסבסדת מעט ובאיחור ובונה על השקעות פרטיות, גופים ממשלתיים לא מקדמים טעינה בשטחם, ואנשים שיחששו שלא יהיה להם איפה לטעון ימשיכו לרכוש מכוניות מזהמות. דרושה פה תכנית ממשלתית ומתוקצבת לסגירת הפערים, כמו שהנהיג אחד ג'ו ביידן בארצו. ביבי, אולי תשאל אותו על זה בפגישה שלכם.

השוואתי BYD דולפין מול MG4. קינן כהן
פריסה רחבה משמעותית של עמדות טעינה מהירות/קינן כהן

טעינה בבניינים: תקנות שהיו אמורות להסדיר התקנת עמדות טעינה בחיוני בתים משותפים והוגשו עוד בידי גדעון סער כשר משפטים עדיין מתעכבות. אולי בגלל שסער, שנוא נפשו של נתניהו, היה מעורב? כך או כך, כיום כל ישראלי שרוצה להתקין עמדה תלוי בוועד הבית. חברות מסחריות קיקוניות מחתימות בניינים על הקמת חניונים חשמליים ואז מנסות למכור את החתימה לחברות הגדולות. חברת חשמל לא תמיד רוצה ויכולה להגדיל את אספקת החשמל לבניינים כדי לאפשר את המעבר הזה.

אכיפה בעמדות הטעינה: במדינה תאבת קנסות עדיין אין חוקים ארציים שיאסרו על רכבי בנזין לעמוד בעמדות טעינה לרכב חשמלי, אין קנסות ואין אכיפה. יש כמה עיריות שאוכפות בשטחן, אבל אין להן סמכות בעמדות שנמצאות בשטחים פרטיים, כמו בתחנות דלק ובמרכזים מסחריים. אין מדיניות עונשין לאומית נגד נהגי חשמליות שתופסים עמדות כאלה בלי לטעון, או שלא טורחים להזיז את רכבם מהעמדה לאחר סיום הטעינה, ובכך מונעים מאחרים לטעון.

נתניהו אוהב לדבר על איראן ועל חשיבות המאבק נגדה. המאבק הכי יעיל ומשמעותי של ישראל נגד האייתולות יהיה לחסל את השימוש בנפט ולחתוך את ההכנסה המרכזית שלהם. הוא גם יעניק לישראל עצמאות אנרגטית מהסוג שחותמי המגילה לא חלמו עליה. ביבי, אתה כאן בשביל להצטלם או גם בשביל לעבוד עבור החיים עצמם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully