וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הכיפורים סיפק נימוק דרמטי לטובת המעבר לחשמליות

עודכן לאחרונה: 25.9.2023 / 21:23

ביממה שבה הושבתה רוב תנועת המכוניות בישראל מגלים נתוני המשרד להגנת הסביבה, כי זיהום האוויר המיוחס לכלי רכב צנח באופן משמעותי. אלה המספרים

משאית פולטת עשן
זיהום אוויר. ShutterStock, ShutterStock
מעבר גורף לחשמליות יעביר את הזיהום מרחובות הערים אל תחנות הכוח, שרובן יוחלפו באנרגיה ירוקה/ShutterStock, ShutterStock

יום הכיפורים מספק לא רק תזכורת קבועה ליתרונות הרכיבה באופניים בעיקר, כאשר הרוכבים זוכים לנתיבים רחבים ועדיפות בצמתים, ולא מאוימים בידי מכוניות.

אבל היממה שבה נעצרת כמעט לגמרי תנועת כלי הרכב בישראל, ורק חלקים מהמגזר הערבי ממשיכים לנהוג, מספקת גם הצצה ליום שיגיע בעוד 25-30 שנה, שבו רוב הציבור לא ינהג עוד במכוניות שפולטות זיהום מהאגזוז. במקביל יעברו רוב התחבורה הציבורית, כמו גם שוק הרכב הכבד, להנעה חשמלית או מימן.

הנתונים מראים כמה משמעותי זיהום האוויר שפולטות המכוניות. נתוני תחנות הניטור של המשרד להגנת הסביבה מראים שעם תחילת הצום אתמול צנחו ריכוזי תחמוצות החנקן המהווים סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב ברוב התחנות התחבורתיות בחיפה, בגוש דן ובירושלים.

השקת האוטובוסים החשמליים בחיפה 7 באוגוסט 2017. ערן גילוורג, מערכת וואלה!
אוטובוסים חשמליים של אגד בחיפה. מ-2026 ניתן יהיה להכניס לארץ רק אוטובוסים עירוניים חשמליים במקום דיזל/מערכת וואלה!, ערן גילוורג

ריכוזי השיא של תחמוצות החנקן ביום הכיפורים בתחנות התחבורתיות בערים הגדולות עמדו על ערכים שבין 3.7 ל-38.9 חלקים לביליון (חל"ב), ערכים נמוכים מאוד ביחס לערך הסביבה החצי-שעתי העומד על 500 חל"ב. תחמוצות החנקן (NOx) גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים ונגיפים.

מכוניות חשמליות, גם אם בייצור החשמל עבורן נעשה שימוש בתחנות כוח שפולטות זיהום, מעביר את הזיהום שמייצרים מנועי המכוניות במרכזי הערים אל תחנות הכוח שממוקמות באזורים מרוחקים יותר, ופולטות את הזיהום מארובות בגובה עשרות מטרים ולא סמוך לפני הקרקע ולבני האדם.

בנוסף בשנים הבאות אמור להיפסק בארץ ייצור חשמל מפחם המהווה למקור האנרגיה המזהם ביותר בתחום - אם כי ישראל לא תעמוד ביעד של הפסקת השימוש בו כבר ב-2025 - ויגדל דרמטית השימוש באנרגיה מתחדשת לייצור חשמל, בעיקר סולארית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
זיהום אוויר באזור השרון. ראובן קסטרו
עננת זיהום אוויר מעל אזור השרון/ראובן קסטרו

כך למשל, אתמול, בערב יום הכיפורים בשעות הבוקר, כאשר התחבורה התנהלה כסדרה, הגיעו ריכוזי השיא ברחוב העצמאות בחיפה תחתית עד ל-68.3 חל"ב, ואילו היום ביום הכיפורים עצמו, הריכוז המרבי שנמדד היה 6.9 חל"ב; במרכז ירושלים (רחוב דבורה הנביאה) נרשמו ריכוזי שיא של עד 49.3 חל"ב בערב יום הכיפורים, לעומת 23.6 חל"ב ביום הכיפורים; ברחוב לוינסקי בתחנה המרכזית בת"א ירדו ריכוזי השיא מ- 51 חל"ב בערב יום הכיפורים ל- 4.8 חל"ב ביום הכיפורים. בלב תל-אביב ירדו ריכוזי השיא מ- 28.9 חל"ב בערב החג ל-5.5 חל"ב ביום הכיפורים.

בפתח תקווה ברחוב גיסין ירדו ריכוזי השיא מ-44.9 חל"ב בערב יום כיפורים ל-7.9 חל"ב ביום הכיפורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully