וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי האוטובוס הערביים לא מגיעים לעבודה, היהודים יעבדו עייפים

עודכן לאחרונה: 11.10.2023 / 17:45

שרת התחבורה מירי רגב מבקשת להקל את מגבלות שעות העבודה לנהגי רכב ציבורי בשעת חירום. הסיבה: מחסור חמור בנהגים עקב גיוס המילואים, ונהגים ערבים רבים שלא מתייצבים כרגע למשמרות. אור ירוק: "פתרון בעיה אחת עלול לייצר בעיה אחרת, קשה ומסוכנת הרבה יותר"

אוטובוסים בתחנה המרכזית אשדוד. 26 ביוני 2022. אבי רוקח
התקנות החדשות יאפשרו לנהגים לנהוג עד 18 שעות ביממה, בלי להבטיח שינוחו 7 שעות לפני כן/אבי רוקח

משרד התחבורה מבקש לרכך את מגבלות שעות העבודה על נהגי רכב ציבורי, כדי לאפשר לחברות האוטובוסים לשבץ אותם ליותר שעות עבודה. זאת בשל המחסור החמור בנהגים מאז פרוץ מלחמת עזה.

בענף חסרים גם בימי שיגרה יותר מ-3,000 נהגים, בגלל השכר הנמוך 50 שקל לשעה לפני שעות נוספות ובונוסים, ותנאי העבודה הקשים. זאת אחרי ששרת התחבורה מירי רגב העדיפה לנצל תוספות תקציבים שקיבלה לתחבורה הציבורית לבלימת העלאת מחירי הנסיעה ולהבטחה להוזלת מחירים בישובים המזוהים עם מפלגות הקואליציה, במקום להשתמש בהם לתוספת נסיעות ולהעלאות שכר נוספות לנהגים. כ-50% מהנהגים בענף הם יהודים, והשאר ערבים, שבמקרים רבים נאלצים לנסוע לעבודה הרחק מישוביהם.

"מאז המלחמה ירד דרמטית שיעור ההתייצבות של נהגים ערבים למשמרות", אמר לוואלה מנכ"ל של אחת מחברות התחבורה הציבורית. "חלקם לא מצליחים להגיע בגלל מחסומים, ואחרים לא רוצים. רבים מהם חוששים שיותקפו פיזית בגלל המראות מיישובי העוטף. יש גם יישובים רבים שלא מאפשרים לנו לשבץ נהגים ערבים, כמו מעלה אדומים, יישובי בנימין ועוד. אחרי המלחמה משרד התחבורה יהיה חייב לאפשר הגעת נהגים זרים לתגבור הענף".

בימים האחרונים הודיע משרד התחבורה על דילול דרמטי בפעילות התחבורה הציבורית, גם של קווי האוטובוס, וגם של רכבת ישראל ושל הרכבת הקלה, על רקע מחסור בעובדים. אמנם במקביל פחת מאוד הביקוש לנסיעה בתחבורה הציבורית, אבל תדירות גבוהה עדיין חשובה לטובת המשתמשים שכן נוסעים בה כעת וצריכים להגיע להגיע למקומות העבודה, לקניות ולסידורים.

בתיקון לתקנות התעבורה שפרסם משרד התחבורה להערות הציבור, מבקשת רגב להקל את המגבלות כך שהחובה להבטיח שנהגים ינוחו 7 שעות לפני משמרת תשתנה ל-7 שעות שלא בעבודה, לאפשר 18 שעות נהיגה בכל 24 שעות במקום 12 שעות, ו-68 שעות נהיגה בכל 7 ימים במקום 52 שעות כיום.

בדברי ההסבר לשינוי כותבת רגב: "לצד המחסור החמור שקיים גם בזמן שגרה בנהגי אוטובוסים והובלות למילוי הצרכים השוטפים במשק, גויסו נהגים רבים לשירות מילואים או למילוי צרכי כוחות הביטחון, ונוצר מחסור חמור בנהגים. לאור האמור, נחוץ להרחיב את שעות הפעילות המותרות של נהגים האמורים שלא גויסו כדי לספק את הצרכים הביטחוניים, את צרכי החירום ואת הפעילות השוטפת במשק. זאת כהוראת שעה למשך תקופת ההכרזה על מצב מיוחד בעורף".

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר בתגובה כי: "מדינת ישראל חווה ימים קשים וסובלת מאבדות רבות בנפש. במקביל, למרות הירידה בנסועת כלי הרכב בכבישים, תאונות דרכים עדיין גובות מחיר כבד. במשרד התחבורה שכחו אולי שהם גם אחראים על הבטיחות בדרכים. פתרון בעיה אחת עלול לייצר בעיה אחרת, קשה ומסוכנת הרבה יותר. נהגי אוטובוסים מסיעים עשרות נוסעים בכל נסיעה ברגע קיים, ופגיעה בערינות וביכולות הנהיגה שלהם עלולה להוביל לתאונת דרכים רבת נפגעים כפי שראינו לא פעם בעבר. איזה ערך בטיחותי יש לנהג אוטובוס שנמצא על הכביש 18 מתוך 24 שעות רצופות? אסור לפגוע בבטיחות בדרכים ואין לפתור בעיה אחת על חשבון חיי אדם. אסור לזלזל ולפגוע ביכולות הנהיגה של נהגי האוטובוסים ולפגוע בהם. זה עלול לעלות בחיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully