וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשמרו על הרכב של המילואימניק בזמן המלחמה

יואב פולס

עודכן לאחרונה: 17.10.2023 / 2:30

איך לשמור על המצבר ועל הצמיגים, מה ההבדלים בין רכב בנזין ודיזל לחשמלי, ומה לעשות כדי להחזיר הביתה רכב של חייל מילואים ששימש אותו להגיע בדחיפות ליחידה ונדרש כעת בבית

הקפצת חיילי צה"ל, תחנת רכבת ארלוזורוב, 7 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
הקפצת חיילים למלחמת עזה בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

המלחמה שנכפתה עלינו משפיעה על כל היבט של החיים כאשר רבים מאוד הוקפצו בצווי גיוס למילואים, כשהם משאירים את הרכב הפרטי בבית, לתקופה לא ידועה. מצב נתון.

עבור הרכב הפרטי שאנחנו רגילים לנסוע בו ביומיום, עמידה ממושכת של שבועות ללא נסיעה אינה מצב מומלץ לתקינות. זה נכון גם לרכב 'רגיל' עם מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) וגם לרכב חשמלי. כדי להבין מה נכון לעשות, התייעצנו עם המומחים הטכניים של כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס ואורה והופתענו מחלק מהעצות שקיבלנו.

אילוסטרציה. Lisa F. Young, ShutterStock
הכי חשוב: לשמור על המצבר/ShutterStock, Lisa F. Young

מצברים: ברכב בנזין או דיזל האפשרות הפשוטה היא לבקש מבני משפחה או שכנים להניע את הרכב אחת לשבוע, ולהוציא אותו לנסיעה של 20 דקות עד חצי שעה. נסיעה שכזו תכניס לפעולה את האלטרנטור של הרכב, זה שמייצר חשמל למערכות הרכב וגם מטעין את המצבר, והוא יטעין את המצבר. שימו לב: התנעת הרכב והשארתו בחניה בסל"ד סרק - לא תביא לטעינה של המצבר.

אפשר כמובן לחבר את הרכב למטען מצברים, אביזר חשמלי פשוט שעלותו אינה גבוה, ואם יש לכם חניה פרטית ושקע חשמל סמוך, מטען מצברים הוא מכשיר נפלא לתקופות של עמידה ממושכת.

בעזרתו שומרים יבואני הרכב על רכבי התצוגה באולמות: בפעם הבאה שאתם באולם תצוגה, תסתכלו מתחת לרכב ותראו שהוא מחובר עם כבל חשמל לתוך תא המנוע, ושם יושב לו בנחת מטען מצברים המחוברת למצבר הרכב ושומר אותו בטעינה כל הזמן.

אפשרות נוספת, בהנחה שאתם יודעים מה אתם עושים, היא לנתק את המינוס של המצבר כדי לעצור את ירידת המתח שלו, אבל זו פעולה שתגרום לשורת תופעות לוואי. הנעילה המרכזית והפתיחה מהשלט רחוק יפסיקו לתפקד למשל, מה שיחייב אתכם להשתמש במפתח פיזי. אם אתם לא יודעים היכן הוא, ואין לכם כזה חבוי בתוך השלט, אל תבצעו את הניתוק.

זכרו גם שניתוק מצבר יביא לאיפוס התחנות הקבועות ברדיו, לאיפוס שעון הזמן ואם מושב הנהג חשמלי - גם הזיכרונות הקבועים יימחקו. בנוסף חברת האיתור לא תוכל לאתר את הרכב, וסיכוי טוב שתקבלו מהן טלפון המתריע על ניתוק הרכב.

ניתוק המינוס של המצבר אינה פעולה מסובכת כלל. עליכם קודם לפתוח מכסה מנוע, אחר-כך לנעול את הרכב, ורק אז לנתק את המצבר. עם חזרתכם לרכב אתם פותחים אותו עם המפתח הפיזי, מחברים את המצבר הקטן, ומפליגים לדרככם בהנאה

אם נשמע לכם שניתוק מצבר הוא מצב קיצוני, תדעו שיצרני הרכב מנחים את היבואנים לנתק את המינוס של המצבר, במידה והרכב עומד במגרש של היבואן מעל מספר חודשים ספורים..

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עמדת טעינה לרכב חשמלי. ShutterStock
גם לרכב חשמלי יש סוללת 12 וולט במקביל לסוללה הגדולה/ShutterStock

ברכב חשמלי ההמלצות מעט שונות.

לרכב חשמלי יש סוללה גדולה האחראית להנעת הרכב ועוד מצבר קטן 12V כמו ברכב בנזין/דיזל האחראי למערכות עזר. הסוללה הגדולה של הרכב לא תתרוקן אם הרכב יעמוד גם שבועות ארוכים מאוד. המצבר הקטן, לעומת זאת, עלול להתרוקן כמו ברכב עם מנוע בעירה, ואם זה יקרה, סיכוי גבוה שלא נצליח להניע את הרכב.

אם אתם יודעים שהרכב החשמלי שלכם יעמוד עכשיו במשך שבועות ארוכים, המומחים של כלמוביל ממליצים שלא להטעין אותו ל 100%. בניגוד לתפיסה הרווחת שהסוללה של הרכב תפרוק מתח עם הזמן, ולכן כדאי לנו להטעין למקסימום, בפועל ההמלצה היא ממש הפוכה. לא בריא לסוללה להיטען ל 100% ולעמוד טעונה כך במשך שבועות ארוכים. תטעינו לכדי 70% או 80% וזהו. לא יותר מזה. אם הרכב חונה בחניה הביתית, ליד עמדת טעינה, פעם בשבוע-עשרה ימים, ניתן לחבר אותו לעמדת הטעינה למשך חצי שעה, וכך המצבר הקטן ייטען, והסוללה לא תיטען הרבה מדי.

אפשרות נוספת היא להניע את הרכב החשמלי, ולהשאיר אותו על מצב Ready. במצב זה לא צריך לנסוע עם הרכב כדי שהמצבר הקטן ייטען מסוללת הרכב, אלא מספיק להשאיר את הרכב במצב Ready למשך כחצי שעה, בדיוק הפוך מההמלצה עם רכב עם מנוע בנזין או דיזל.
זאת משום שמצבר 12V ברכב חשמלי נטען בשני מקרים, כאשר הרכב מחובר לטעינה חיצונית או כאשר הרכב פועל.

עוד דבר שניתן לעשות, בדיוק כמו עם רכב עם מנוע בעירה פנימית, זה לנתק את כבל המינוס של המצבר הקטן. כל ההערות תקפות גם כאן. עליכם לדעת איך לפתוח את הרכב עם המפתח הפיזי, תחנות הרדיו יימחקו, גם הזיכרונות של המושב החשמלי, וגם כאן תקבלו את הטלפון חברת האיתור בה אתם מנויים.

בשני המקרים תמיד כדאי להחזיק בוסטר איכותי ברכב, סוללה חיצונית המאפשרת התנעה גם אם המצבר ללא חשמל. תשקיעו ורכשו בוסטר לא מהזולים, שיהיה מסוגל לעמוד לאורך זמן בחום הרב שנוצר ברכב עומד בקיץ.

רכבי חיילי מילואים שגויסו חונים בכביש ליד מחנה עופר בצפון ירושלים. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מכוניות של חיילי מילואים חונות בכביש ליד מחנה עופר סמוך לירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים

לחץ אוויר: בכל רכב, לא משנה איזה מנוע יש לו, עמידה ממושכת פוגעת בצמיגים, שמאבדים לאיטם לחץ. אם אתם מתכננים מראש עמידה ממושכת, מלאו ברכב לחץ גבוה מזה שקבע היצרן, 4-5 PSI יותר. אם מדובר ברכב שכבר חונה ליד הבית לתקופה ממושכת, בצעו את מילוי האוויר בנסיעת הטעינה הקרובה.

החזרת רכבי מילואימניקים: בהיעדר תחבורה ציבורית בשבת עם פרוץ המלחמה, רבים טסו ליחידה ברכבם הפרטי, והחנו אותו על הכביש בכניסה. זה מסוכן לנוסעים בכביש, זה מסוכן לרכבים שלהם, שגם חשופים לפריצות, והרבה פעמים הרכב נדרש בבית כעת. אם אין לכם מי לשלוח להביא אותו, כדאי להיעזר בקבוצת הווטסאפ החזרת רכבים למשפחות בעורף והסעות בלבד. שווה גם אם אתם יכולים להתנדב לסייע בהחזרות.

חנייה: אם הרכב נשאר ליד הבית, ודאו שהוא חונה במקום חוקי ושלא מפריע לאף אחד, כדי שהמילואימניק לא יחזור לשלל דוחות, ויהיה תלוי ברצונה הטוב של העירייה לבטל אותם לאור הנסיבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully