וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ב-2022 כל היבואנים רשמו רווחי שיא. ב-2023 נרוויח הרבה פחות"

עודכן לאחרונה: 18.10.2023 / 21:03

השנה האבודה, ביטולי ההזמנות מהיצרנים, והמחדל בעזה. אל"מ בדימוס צבי נטע, יבואן סוזוקי ומי שהיה ב-1973 קמ"ן צעיר שהתריע על המלחמה הקרובה, במבט מפוכח על מאחורי הקלעים של שוק הרכב ועל הכישלון המודיעיני שחזר על עצמו

צבי נטע מנכ"ל מכשירי תנועה. מורג ביטן,
נטע. "אוקטובר ונובמבר אבודים ובדצמבר ממילא רק מוכרים מכוניות למסירה בינואר"/מורג ביטן

"רק לפני שבועיים עוד הייתי מאוד אופטימי לגבי השנה הבאה. הערכנו שהריבית תרד, השקל יתייצב והמתח הפוליטי יירגע ועשינו הזמנות יפות מהיצרנים. עכשיו אנחנו במלחמה ומבטלים הזמנות", אמר צבי נטע, המנכ"ל והבעלים של מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, מאן, מלגזות Yale, חברת הציוד מכני הנדסי הסינית לינגלונג, ולאחרונה חתם על הסכם לרכישת EV מוטורס, יבואנית מכוניות JAC ואוטובוסי אנקאי הסיניים, לוטוס, ועוד.

נטע (73) הוא מוותיקי יבואני הרכב בארץ, מי שכבר ראה מלחמות ומשברים. אביו יוסף (ג'ו) בוקסנבאום הקים ב־1966 את מפעל קרייזלר ופורד בנצרת עילית שנסגר לפני חמש שנים וייצר בעבר את דגמי האסקורט, הטרנזיט, ומשאיות דודג' ופורד, ואת ג'יפ הסופה האזרחי והצבאי. נטע הצטרף ב-1980 לעסקי הרכב המשפחתיים, אחרי שהשתחרר משירות הקבע שלו, שעוד נגיע אליו.

איך המלחמה משפיעה עליכם?
"גוייסו לנו כמה עשרות עובדים, בעיקר מהמוסכים. אולמות התצוגה עוד פתוחים, אבל בעיקר עבור מסירות שנקבעו מראש. אף קליינט לא בא והיו לנו כבר כאלה ששילמו עבור המכוניות וביקשו כרגע לדחות מסירות. חודש אוקטובר כבר גמור מבחינת מכירות. אני מעריך שהמלחמה תימשך לפחות חודש, אז גם נובמבר אבוד. ובדצמבר בכל מקרה לא מוסרים מכוניות, רק מוכרים לינואר".

איך מתנהלים מול היצרנים?
"כמו כל הענף, מבקשים לדחות אספקות של מכוניות שכבר יוצרו, ומבטלים מכוניות שעוד לא יוצרו עבורנו. ביטלנו חלק מההזמנות שהיו לנו, מסוזוקי ומיצרנים אחרים שאנחנו מייצגים. יש גם אפשרות שבגלל ביטולים יבטלו הגעה של אוניות מתוכננות עם מכוניות מהמפעלים. בינתיים הן מגיעות, אבל במשבר הקודם NYK שמביאה לארץ מכוניות רבות מיפן, הפסיקה להגיע".

יפן הקטנה - אולם תצוגה של סוזוקי. יחצ,
אולם תצוגה של סוזוקי בתל אביב. היחלשות השקל תזניק את מחירי המכוניות החדשות/יחצ

איך זה ישפיע על מחירי המכוניות החדשות?
ההשפעה העיקרית היא משערי המטבעות. השקל נחלש בכ-25 אחוז בחודשים האחרונים וזה מקפיץ את מחיר הרכב באותו שיעור. בעבר היו מקרים שהיינו סופגים, אבל לא בשיעור כזה. זה לא סוד ששנה שעברה הייתה מצוינת לכל היבואנים וכולם רשמו את השנה הכי טובה בהיסטוריה. השנה לכולם תהיה
הרווחיות הכי גרועה בגלל השקל".

כמה זמן לקח לשוק הרכב להתאושש ממלחמות קודמות?
"במלחמת יום הכיפורים עוד הייתי בצבא, אבל היו 6 חודשים שהשוק עמד לגמרי. במלחמת לבנון הראשונה היו 4 חודשים שהמשק עמד. במלחמת המפרץ הייתה תקופה ארוכה שלא מכרנו, כבר מאוגוסט 1990 כשעיראק פלשה לכווית. גם בקורונה עמדנו עם מלאי המון זמן. עוד 4 חודשים הייתי סוגר את העסק או חלק ממנו. עכשיו נראה כמה זמן זה ייקח. כבר ביטלתי מבצעים שתכננו לחנוכה. אבל אין לי ספק שאחרי המלחמה רכב יהיה אחת הרכישות הראשונות של רבים".

שוק המשאיות מתנהג אחרת?
"אני מניח שנראה רכש לצבא ברגע שתיגמר המלחמה. ביום הכיפורים צה"ל גייס כמעט את כל המשאיות בארץ והמשק נשאר בלי. שר האוצר פנחס ספיר התקשר לאבי וביקש שיביא בדחיפות ערכות להרכבת 600 משאיות פורד, גם כדי לסייע למשק וגם כדי שתהיה עבודה למפעל. אנחנו היינו מרכיבים 200 משאיות כאלה בשנה. פורד אירופה סירבו למכור לנו, טענו שאין לנו יכולת לתת שירות לכזאת כמות. אז אבא נסע לארצות הברית להנרי פורד ה-2 והוא כפה עליהם למכור לנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
צבי נטע כקצין מודיעין צעיר במלחמת יום הכיפורים. מהאלבום המשפחתי, באדיבות המצולמים
נטע כקצין צעיר במלחמת יום הכיפורים. "הכסף ש-8200 מקבלת לא הוכיח את עצמו. היחידה איבדה מיקוד"/באדיבות המצולמים, מהאלבום המשפחתי

מלחמת חרבות הברזל היא העימות הצבאי המשמעותי הראשון שבו נטע לא לוקח חלק במדים מאז יום הכיפורים. ב-1973 היה קצין מודיעין צעיר, עוזרו של סגן בנימין סימן טוב. החולייה של סימן טוב זיהתה בצד השני את כל הסימנים המטרידים, הייתה מהבודדים שהתריעו בפני המטכ"ל על המלחמה שעומדת לפרוץ, והושתקו. אחרי שהשתחרר המשיך לשרת כקצין מודיעין במילואים בפיקוד דרום, שבו התמיד עד 2017 והגיע לדרגת אל"מ. על חוויותיו ולקחיו מהמחדל ההוא כתב בספר "סימנים מעידים" (הוצאות ידיעות אחרונות) שפרסם לפני כשנה.

איך אתה מסתכל כקצין מודיעין על מתקפת הפתע?
"אני לא יכול להתחיל להגיד כמה גדולה הייתה הפאשלה. זה לא נתפס. כשאני עוד הייתי איש מילואים בפיקוד דרום התסריט המפחיד היה שחוליית מחבלים אחת תצליח לחדור ליישוב בעוטף. אף אחד לא חלם בסיוטים הכי גדולים שלו על עשרות חוליות בבת אחת בעשרות יישובים".

הפאשלה היא רק של המודיעין?
"זה מתחיל במודיעין. ביום הכיפורים ידענו שלמצרים יש יכולת, ראינו את הסימנים שהם עומדים להשתמש בה, התרענו ולא הקשיבו לנו, כי ראש אמ"ן אלי זעירא אמר שזה רק תרגיל.

"פאשלה שנייה הייתה בשבת בבוקר. כל האזור מכוסה מצלמות. כל מערכות השמע והצפי והתצפיות היו צריכים לגלות מייד בהתחלה את המחבלים ולהוציא התרעות.

"פאשלה שלישית הייתה שלא היו כוחות שיטפלו מיידית גם בהתרעות שכן הגיעו. חיל האוויר הוכיח בהרבה הזדמנויות יכולת מרשימה לאתר טנדר ספציפי בתוך עזה ולהשמיד אותו. איפה הוא היה בשבת בבוקר כשטנדרים כאלה שטפו את אופקים ואת יישובי העוטף?".

והיה את המכשול בגבול עזה שכשל.
"כתבתי בספר שמכשול שאין עליו הגנה באש הוא לא מכשול".

אתה חושב שבשנה האחרונה היו בפיקוד דרום איזה צבי נטע ובנימין סימן טוב צעירים שישבו והתריעו ולא התייחסו אליהם?
"יש הצטיידות של החמאס בטנדרי טויוטה שכבר ראינו קודם בלוב ובלבנון. במלחמת לבנון היו טנדרים כאלה שמצאו את דרכם לארץ, גם לצה"ל כשלל. קנו טרקטורונים מעופפים ואופנועים. לא יכול להיות שאף אחד לא ראה את זה. אני בטוח שהיה מישהו בשנה האחרונה שעבד והזהיר".

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
טנק של צה"ל שמחבלים השתלטו עליו ב-2023. "ביום הכיפורים ההתאוששות הייתה מהירה יותר"/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

ב-1973 אחרי 10 ימים צה"ל שחרר את כל השטחים שכבשו המצרים והסורים וצלח את התעלה. ב-2023 אחרי 10 ימים עדיין לא החלה פעולה קרקעית ועוד חוששים ממחבלים בשטח ישראל.
"ביום הכיפורים ההתאוששות הייתה מהירה יותר, למרות שצה"ל היה נחות בציוד שלו מהאויב. לא היו לטנקיסטים מערכות ראיית לילה, למצרים היו קלאצ'ניקובים בזמן שללוחמי צה"ל היו 'עוזים' ורובי FN, כי M-16 הגיעו רק ברכבת האווירית מארה"ב.

"כאן על שטח קטן יותר זה לוקח יותר זמן. אבל מול המצרים והסורים היינו ערוכים יותר והמצרים לא כבשו את מפקדת צה"ל מייד עם תחילת הקרב. כמו שאני מכיר את שר הביטחון מהשנים שהיה מפקד פיקוד דרום, ולחץ להיכנס קרקעית לעזה ולהשמיד את החמאס, יואב גלנט נלחם למען מהלך כזה גם כעת. הוא תמיד אמר לנו בדיונים שאם לא נעשה את זה עכשיו חמאס רק יתפתח - וצדק. אבל לא ברור אם היינו מסוגלים לחסל אז את החמאס.

והיום?
"הוא עוד מחכה לנו. זה יהיה קשה. הייתי קצין מודיעין בפיקוד דרום בעמוד ענן ב-2009 ובצוק איתן ב-2014, והיתרון עכשיו שנראה שהוסרו חלק מהמגבלות בתקיפת יעדי טרור ברצועה. אז היו מטרות שנציגי הדין הבין לאומי ודובר צה"ל לא אישרו לתקוף. היה מקרה שאיתרנו מגרש ליד בית ספר שהיו בו משגרי רקטות. אמרו לנו שאי אפשר להפציץ, למרות שאמרנו שלפי המידע שלנו בית הספר ריק. למחרת ירו משם רקטות וכבר הייתה תצפית שהסתכלה עליהם כל הזמן. אז הגשנו עוד פעם את המטרה הזאת. שואל אותי קצין האג"מ 'ואם נפספס ונפגע בבית ספר?' ונציג דו"צ מחזק אותו ואומר ש'אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שיראו שפגענו בבית ספר'. הקש בגג זה נחמד, אבל כשאתה 'מקיש' המבוקש היה בורח'".

אתה העדת בוועדת אגרנט שחקרה את מחדלי יום הכיפורים. מה תגלה הוועדה שתחקור את מחדלי מלחמת עזה?
"אני כבר לא בשירות מילואים מזה 6 שנים ולא חשוף לכל מה שקורה. אבל ברור שהכסף הגדול שיחידה 8200 למשל מקבלת לא הוכיח את עצמו. זו יחידה חשובה ומשמעותית, שהתפשטה בשנים האחרונות גם לתחום הסייבר ואולי איבדה קצת מיקוד. והיא גם שואבת אליה כמעט את כל דוברי הערבית שמתגייסים לצה"ל. אחר-כך חסרים כאלה בשטח. יש קציני מודיעין שלא מדברים ערבית ולא יוכלו לקרוא כתובות על הקירות כשהם מלווים כוח, או להאזין לקול פלסטין".

למה כתבת את הספר רק אחרי כמעט 50 שנה?
"סימן טוב לא כתב בעצמו ואני לקחתי על עצמי לכתוב כדי להעצים אותו. הוא אמר לי 'אני לא אכתוב כדי שלא לפגוע באנשים שיראו עד כמה אפשר היה למנוע את מות ילדיהם'. אני מקווה שהורים של חללי 23' לא ירגישו אותו דבר כשיתוחקרו מחדלי המלחמה הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully