וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי האוטובוסים בעוטף, בין תחנה לאזעקה

עודכן לאחרונה: 24.10.2023 / 12:54

ב"צבע אדום" גליה מחפשת מרחב מוגן לנוסעים. ג'מל מרגיע ילדים לחוצים וחושב על משפחתו שאין לה ממ"ד. מיכה המנכ"ל יודע שבימים אלה אוטובוס הוא גם סוג של דגל. בחברת דן בדרום שמפעילה את התחבורה הציבורית ביישובי עוטף עזה מסכמים שבועיים ראשונים של מלחמה

נהגי חברת האוטובוסים דן בדרום אבי סגל גליה חן ג'מל ז'אדנה/דן בדרום

ביום שבת לפני שבועיים, לקראת השעה שבע בבוקר, שבה מור גבאי (30) ממסיבה בזיקים הביתה. בכניסה לשדרות נתקלה בחולייה של החמאס. היא הובאה למנוחות שלושה ימים לאחר תחילת המלחמה.

"מור הייתה עובדת תפעול מוערכת בחברה, דלת מול המשרד שלי", מספר מיכה קופילובסקי, מנכ"ל דן בדרום ודן באר שבע, שמספקות את שירותי התחבורה הציבורית באזור עוטף עזה והדרום.

כשעתיים אחר-כך כבר הוזעק קופילובסקי להביא בבהילות נהגים מביתם כד להתחיל להסיע את כוחות צה"ל לאזור העוטף. מאז פונו כבר 250 מעובדי החברה מבתיהם באופקים, נתיבות, שדרות וקיבוצי העוטף לבתי מלון באילת ובים המלח. "יש לנו עובדים שישבו בממ"דים ושמעו יריות סביבם. העברנו את מי שאפשר לעבוד מהבית, אבל זה בעיקר כוח אדם וכספים. באוטובוס עוד אי אפשר לנהוג מרחוק".

"אני נהג אוטובוס מאז 1977. כבר נהגתי בזמן מלחמות אבל הפעם זה אחרת", אומר אבי סגל (67) מניר משה. "הנוסעים יותר לחוצים, ולא קל גם לנהגים, בעיקר כשאזעקה תוספת אותך באמצע הקו. בזמנים של טילים ופצ"מרים, של חשש ממחבלים, אנחנו בחזית. לכן העבודה שלנו משמעותית יותר מתמיד, ולא נוריד את הרגל מהגז".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

ג'מל ז'אדנה (47), מהיישוב הלא מוכר ז'אדנה ליד רהט, מסביר: "באזעקה צריך למצוא מהר מקום לעצור, לפתוח דלתות ולהדריך את הנוסעים איך לכסות את הראש. לפעמים יש בנסיעה ילדים בני 10-12 שנוסעים לבד בלי ההורים וצריך להרגיע אותם".

באזעקות ג'מל תומך בנוסעים ובמקביל חושב על הבית. "אין לנו ממ"ד או מיגוניות בבית, לא מאפשרים לנו לבנות. כבר נפלה רקטה אחת 50 מטר מהבית שלי, לא היו נפגעים, אבל זה רק היה מזל. הבתים שלנו עשויים מפח, אם יפול עליהם משהו הבית ילך עם כל מי שנמצא בו".

גליה חן (54) מאשקלון, נהגת בסניף אופקים: "זו תחושה קשה בזמן אזעקות, אני מנסה תמיד לאתר בעין מרחק מוגן קרוב להוריד אליו את הנוסעים. חלקם מבוגרים מאוד או נכים וצריכים עזרה מהירה. אנחנו יודעים שאנחנו עובדים חיוניים כעת יותר מתמיד. מקווה שאחרי המלחמה הזאת יהיה שקט להרבה שנים".

אוטובוס של דן בדרום שנפגע במלחמה. דן בדרום,
אוטובוס של דן בדרום שנפגע במלחמה/דן בדרום

עד עכשיו נפגעו במלחמה 12 אוטובוסים של שתי החברות. "כל הפגיעות היו באוטובוסים באופקים, אשקלון ובאר שבע", אומר קופילובסקי.

ביישובים צמודי הגדר דן בדרום עדיין לא חזרה לעבוד. בצבא עדיין חוששים מחדירות מחבלים, והיישובים עצמם ריקים מתושבים. אין גם מי שיעלה לתחנות. באזור אשקלון כבר מופעלים 70% מהקווים ובאיזור באר-שבע כבר קרוב ל-90%.

"הנחיתי את המבקרים להתעקש פחות על תיקופים כרגע, ובעיקר להיות שם בשביל הנוסעים, לעזור באזעקות. אין הרבה נוסעים כרגע, פחות באשקלון ויותק בבאר שבע. יש אנשים שעזבו את האזור, אין לימודים ויש מי שחושש לצאת מהבית. אבל כל אוטובוס שאנחנו מפעילים עכשיו זה כמו להניף דגל".
חברות אוטובוסים רבות סובלות כעת ממחסור בנהגים, לא רק בגלל כאלה שגוייסו, אלא גם מחשש של הנהגים הלא יהודים לעבוד כעת, אחרי שלא פעם הותקפו עוד לפני מתקפת החמאס. "אצלנו 99% מהנהגים הלא יהודים הם בדואים מרהט ומחורה. בימים הראשונים היו ביטולים, אבל מאז כולם חזרו. מבקשים מאיתנו לפזר משמרות כדי שיהיו לכולם".

באופן חריג הפעילה החברה בשבועיים האחרונים חלק מהקווים גם בסוף השבוע, בהוראת משרד התחבורה. "לא היו הרבה נוסעים, בעיקר לסורוקה. באשקלון היו הרבה נפילות והאוטובוסים היו ריקים, אז הפסקנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully